Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med en ligning!


Anbefalte innlegg

Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem.

Hva passer inn? 5? Nei. 2? Nei. 3? Ja!

 

3x - 4 = 5

 

3*3 - 4 = 5

 

9 - 4 = 5

Den var jo genial!

TAKK!!

 

Men det er ikke riktig svar. Det er en gjetning, ikke en utregning. Svarer du det, så får du feil på oppgaven.

X=3 Bedre kan det ikke skrives. Som du skriver, ja, det er gjetning. Svaret er der. Jeg la også tydelig fra at "Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem". Da jeg skrev innlegget var det heller på ingen måte lagt fram at trådstarer skulle ha en prøve i slike regnestykker. Da ville en selvsagt fått trekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem.

Hva passer inn? 5? Nei. 2? Nei. 3? Ja!

 

3x - 4 = 5

 

3*3 - 4 = 5

 

9 - 4 = 5

Den var jo genial!

TAKK!!

 

Men det er ikke riktig svar. Det er en gjetning, ikke en utregning. Svarer du det, så får du feil på oppgaven.

X=3 Bedre kan det ikke skrives. Som du skriver, ja, det er gjetning. Svaret er der. Jeg la også tydelig fra at "Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem". Da jeg skrev innlegget var det heller på ingen måte lagt fram at trådstarer skulle ha en prøve i slike regnestykker. Da ville en selvsagt fått trekk.

 

Den er grei :)

Lenke til kommentar

Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem.

Hva passer inn? 5? Nei. 2? Nei. 3? Ja!

 

3x - 4 = 5

 

3*3 - 4 = 5

 

9 - 4 = 5

Den var jo genial!

TAKK!!

 

Men det er ikke riktig svar. Det er en gjetning, ikke en utregning. Svarer du det, så får du feil på oppgaven.

X=3 Bedre kan det ikke skrives. Som du skriver, ja, det er gjetning. Svaret er der. Jeg la også tydelig fra at "Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem". Da jeg skrev innlegget var det heller på ingen måte lagt fram at trådstarer skulle ha en prøve i slike regnestykker. Da ville en selvsagt fått trekk.

 

Den er grei :)

Men veit du noe enklere på Denne oppgaven her. 8-2x=2 ???

 

Siden når du visser utregninga så har du litt mere orden og jeg kjønner mye mer.

Lenke til kommentar

Hei, skal prøve.. er år og dag siden jeg dreiv med dette..

 

Altså, denne er enkel den og;

 

Husk at regnetegnet er tallets egenskap, ikke et matematisk ønske om fusjon. Altså her sier regnestykket at tallene er +8 -2x og +2 Det er hvor de befinner seg i forhold til null på tall-linjen

Når det står feks 1 +1 =2 Så er det det samme som +1+1=2. Plusstegnene er bare ryddet litt opp i for å gjøre det enklere å lese.

 

Jeg skriver derfor formelen slik at +/- ligger inntil det tallet det tilhører.. Altså istedet for å skrive 1+1 skriver her 1 +1 med mellomrom i mellom så man ser hvem som har fortegnet.

 

Altså:

 

8 -2x = 2

 

Vi minner oss selv om fortegnet 8 har

 

+8 -2x = 2

 

Vi må som alltid prøve å rydde opp i den siden som den ukjente er på.. Flytter da over "+8" og endrer fortegn som reglene sier

 

-2x = 2 -8

 

Regner litt

 

-2x = -6

 

Men så har vi dette leie "-2" tegnet da.. For å få bort dette deler vi det på begge sider

 

-2x = -6

--- ---

-2 -2

 

Da vi har to både over og under brøkstreken på venstre side, kan vi stryke dem. Legg merke til av vi da også stryker "-" Det er hintet om at "2"-tallet har negativ verdi. Det slipper man ikke unna.. (Prøv å del -6:-2 på kalkulatoren å se hva som skjer med minusen)

 

-2x = -6

--- ---

-2 -2

 

Derfor har vi nå: (forumet lat ikke streken komme under -6-tallet, men det er der den liksom står (x=-6:-2)

 

x = -6

---

-2

 

Stryk minusene og regn ut 6:2

 

x = 3

 

Kontroll:

 

8 -2*3 = 2

 

Regner ut på venstre side, og svaret blir

 

Husk at 8 er ett tall, -2*3(blir) ett annet; regn dem ut ett og ett linje for linje. Ta først ett tall, regn ut, neste linje, neste tall osv.. Da kan du lettere gå tilbake å se hvor du evt begynte å gjøre feil.

 

8 - 6 = 2

 

2 = 2

 

Altså,

 

x = 3

 

EDIT: Skreiv 2 når jeg tidligere hadde vist ved utregning 3..

Endret av Patience
Lenke til kommentar

8-2x=2

 

2x = 2-8

 

x = (2-8)/2

 

x = -3

 

Edit:

 

Må si dere gjør det fryktelig vanskelig, hadde jeg ikke vist hvordan jeg skulle gjøre dette fra før, hadde forklaringene deres gjort at jeg ga opp.

Endret av clickz101
Lenke til kommentar

8-2x=2

 

2x = 2-8

 

x = (2-8)/2

 

x = -3

 

Edit:

 

Må si dere gjør det fryktelig vanskelig, hadde jeg ikke vist hvordan jeg skulle gjøre dette fra før, hadde forklaringene deres gjort at jeg ga opp.

Så du mener at svaret er x=-3 ???

 

Men det er jo feil svaret er jo x=3

Endret av SmurfKid
Lenke til kommentar

8-2x=2

 

2x = 2-8

 

x = (2-8)/2

 

x = -3

 

Edit:

 

Må si dere gjør det fryktelig vanskelig, hadde jeg ikke vist hvordan jeg skulle gjøre dette fra før, hadde forklaringene deres gjort at jeg ga opp.

 

Da du flytta over 8, ble minusen til -2x borte, hvordan skjedde det? Den kan ikke forsvinne bre helt uten videre

 

Det skal egentlig stå -2x = 2-8 der. Man må vise utregninga..

Lenke til kommentar

Gikk litt fort i svingene ja, ser det nå. :) - og - blir + :(

 

Men hvis jeg hadde tatt med kontrollen hadde feilen blitt sett:

 

 

Høyre side : 2

 

Venstre side : 8-(2*-3)= 14, wooops.

 

Riktig : 8-(2*3) = 2

Endret av clickz101
Lenke til kommentar

Poenget er uansett at guttungen skal forstå hva vi tenker, og når. Derfor er det vitkig å ha detaljene med underveis.. Det blir mye, men forhåpentligvis blir det forstått.. Gruer meg til han kommer med inregraler og 4-grads-likninger. Er tross alt 15 år siden jeg dreiv med detta :p

Lenke til kommentar

Poenget er uansett at guttungen skal forstå hva vi tenker, og når. Derfor er det vitkig å ha detaljene med underveis.. Det blir mye, men forhåpentligvis blir det forstått.. Gruer meg til han kommer med inregraler og 4-grads-likninger. Er tross alt 15 år siden jeg dreiv med detta :p

Jeg er jo 14 år da :p

 

og det er første gang jeg driver med likninger.

jeg skal ha tentamen om 2 dager så jeg har det litt travelt.

men tusen takk for utregninga da :)

 

Kan anbefale denne side : http://matematikk.org/_voksne/side/vis.html?tid=67209

 

Veldig fin side for alle slags likninger, god hjelp underveis :) ( i margen på høyre side har du navigasjon for flere type likninger)

Men det er ikke altid det står noe der om de spørsmåla jeg virkelig trenger. så derfor spør jeg proffe folk som dere :p

Lenke til kommentar

Poenget er uansett at guttungen skal forstå hva vi tenker, og når. Derfor er det vitkig å ha detaljene med underveis.. Det blir mye, men forhåpentligvis blir det forstått.. Gruer meg til han kommer med inregraler og 4-grads-likninger. Er tross alt 15 år siden jeg dreiv med detta :p

Jeg er jo 14 år da :p

 

og det er første gang jeg driver med likninger.

jeg skal ha tentamen om 2 dager så jeg har det litt travelt.

men tusen takk for utregninga da :)

 

Kan anbefale denne side : http://matematikk.org/_voksne/side/vis.html?tid=67209

 

Veldig fin side for alle slags likninger, god hjelp underveis :) ( i margen på høyre side har du navigasjon for flere type likninger)

Men det er ikke altid det står noe der om de spørsmåla jeg virkelig trenger. så derfor spør jeg proffe folk som dere :p

 

Jeg er 36, så for meg ER du guttunge :p *KlappePåHodetTil*

Lenke til kommentar

Poenget er uansett at guttungen skal forstå hva vi tenker, og når. Derfor er det vitkig å ha detaljene med underveis.. Det blir mye, men forhåpentligvis blir det forstått.. Gruer meg til han kommer med inregraler og 4-grads-likninger. Er tross alt 15 år siden jeg dreiv med detta :p

Jeg er jo 14 år da :p

 

og det er første gang jeg driver med likninger.

jeg skal ha tentamen om 2 dager så jeg har det litt travelt.

men tusen takk for utregninga da :)

 

Kan anbefale denne side : http://matematikk.org/_voksne/side/vis.html?tid=67209

 

Veldig fin side for alle slags likninger, god hjelp underveis :) ( i margen på høyre side har du navigasjon for flere type likninger)

Men det er ikke altid det står noe der om de spørsmåla jeg virkelig trenger. så derfor spør jeg proffe folk som dere :p

 

Jeg er 36, så for meg ER du guttunge :p *KlappePåHodetTil*

Hvis du er 36. Er god i matte. Og sitter på diskusjon.no.

 

Du spiller cod 7 på xbox 360 :) har jeg rett?

Lenke til kommentar

Poenget er uansett at guttungen skal forstå hva vi tenker, og når. Derfor er det vitkig å ha detaljene med underveis.. Det blir mye, men forhåpentligvis blir det forstått.. Gruer meg til han kommer med inregraler og 4-grads-likninger. Er tross alt 15 år siden jeg dreiv med detta :p

Jeg er jo 14 år da :p

 

og det er første gang jeg driver med likninger.

jeg skal ha tentamen om 2 dager så jeg har det litt travelt.

men tusen takk for utregninga da :)

 

Kan anbefale denne side : http://matematikk.org/_voksne/side/vis.html?tid=67209

 

Veldig fin side for alle slags likninger, god hjelp underveis :) ( i margen på høyre side har du navigasjon for flere type likninger)

Men det er ikke altid det står noe der om de spørsmåla jeg virkelig trenger. så derfor spør jeg proffe folk som dere :p

 

Jeg er 36, så for meg ER du guttunge :p *KlappePåHodetTil*

Hvis du er 36. Er god i matte. Og sitter på diskusjon.no.

 

Du spiller cod 7 på xbox 360 :) har jeg rett?

 

Er 36 ja, er ikke noe spesielt god i matte, sitter på diskusjon.no endel ja, men sjeldnere enn før, og har IKKE xBox 360 i hus dessverre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...