turbojon123 Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem. Hva passer inn? 5? Nei. 2? Nei. 3? Ja! 3x - 4 = 5 3*3 - 4 = 5 9 - 4 = 5 Den var jo genial! TAKK!! Men det er ikke riktig svar. Det er en gjetning, ikke en utregning. Svarer du det, så får du feil på oppgaven. X=3 Bedre kan det ikke skrives. Som du skriver, ja, det er gjetning. Svaret er der. Jeg la også tydelig fra at "Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem". Da jeg skrev innlegget var det heller på ingen måte lagt fram at trådstarer skulle ha en prøve i slike regnestykker. Da ville en selvsagt fått trekk. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem. Hva passer inn? 5? Nei. 2? Nei. 3? Ja! 3x - 4 = 5 3*3 - 4 = 5 9 - 4 = 5 Den var jo genial! TAKK!! Men det er ikke riktig svar. Det er en gjetning, ikke en utregning. Svarer du det, så får du feil på oppgaven. X=3 Bedre kan det ikke skrives. Som du skriver, ja, det er gjetning. Svaret er der. Jeg la også tydelig fra at "Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem". Da jeg skrev innlegget var det heller på ingen måte lagt fram at trådstarer skulle ha en prøve i slike regnestykker. Da ville en selvsagt fått trekk. Den er grei Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem. Hva passer inn? 5? Nei. 2? Nei. 3? Ja! 3x - 4 = 5 3*3 - 4 = 5 9 - 4 = 5 Den var jo genial! TAKK!! Men det er ikke riktig svar. Det er en gjetning, ikke en utregning. Svarer du det, så får du feil på oppgaven. X=3 Bedre kan det ikke skrives. Som du skriver, ja, det er gjetning. Svaret er der. Jeg la også tydelig fra at "Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem". Da jeg skrev innlegget var det heller på ingen måte lagt fram at trådstarer skulle ha en prøve i slike regnestykker. Da ville en selvsagt fått trekk. Den er grei Men veit du noe enklere på Denne oppgaven her. 8-2x=2 ??? Siden når du visser utregninga så har du litt mere orden og jeg kjønner mye mer. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Hei, skal prøve.. er år og dag siden jeg dreiv med dette.. Altså, denne er enkel den og; Husk at regnetegnet er tallets egenskap, ikke et matematisk ønske om fusjon. Altså her sier regnestykket at tallene er +8 -2x og +2 Det er hvor de befinner seg i forhold til null på tall-linjen Når det står feks 1 +1 =2 Så er det det samme som +1+1=2. Plusstegnene er bare ryddet litt opp i for å gjøre det enklere å lese. Jeg skriver derfor formelen slik at +/- ligger inntil det tallet det tilhører.. Altså istedet for å skrive 1+1 skriver her 1 +1 med mellomrom i mellom så man ser hvem som har fortegnet. Altså: 8 -2x = 2 Vi minner oss selv om fortegnet 8 har +8 -2x = 2 Vi må som alltid prøve å rydde opp i den siden som den ukjente er på.. Flytter da over "+8" og endrer fortegn som reglene sier -2x = 2 -8 Regner litt -2x = -6 Men så har vi dette leie "-2" tegnet da.. For å få bort dette deler vi det på begge sider -2x = -6 --- --- -2 -2 Da vi har to både over og under brøkstreken på venstre side, kan vi stryke dem. Legg merke til av vi da også stryker "-" Det er hintet om at "2"-tallet har negativ verdi. Det slipper man ikke unna.. (Prøv å del -6:-2 på kalkulatoren å se hva som skjer med minusen) -2x = -6 --- --- -2 -2 Derfor har vi nå: (forumet lat ikke streken komme under -6-tallet, men det er der den liksom står (x=-6:-2) x = -6 --- -2 Stryk minusene og regn ut 6:2 x = 3 Kontroll: 8 -2*3 = 2 Regner ut på venstre side, og svaret blir Husk at 8 er ett tall, -2*3(blir) ett annet; regn dem ut ett og ett linje for linje. Ta først ett tall, regn ut, neste linje, neste tall osv.. Da kan du lettere gå tilbake å se hvor du evt begynte å gjøre feil. 8 - 6 = 2 2 = 2 Altså, x = 3 EDIT: Skreiv 2 når jeg tidligere hadde vist ved utregning 3.. Endret 28. november 2010 av Patience Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) 8-2x=2 2x = 2-8 x = (2-8)/2 x = -3 Edit: Må si dere gjør det fryktelig vanskelig, hadde jeg ikke vist hvordan jeg skulle gjøre dette fra før, hadde forklaringene deres gjort at jeg ga opp. Endret 28. november 2010 av clickz101 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 De gjør det kanskje vanskelig, men de, i motsetning til deg, gjør det riktig.. Sett inn det du har fått som svar og se om det stemmer.. Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 (endret) 8-2x=2 2x = 2-8 x = (2-8)/2 x = -3 Edit: Må si dere gjør det fryktelig vanskelig, hadde jeg ikke vist hvordan jeg skulle gjøre dette fra før, hadde forklaringene deres gjort at jeg ga opp. Så du mener at svaret er x=-3 ??? Men det er jo feil svaret er jo x=3 Endret 28. november 2010 av SmurfKid Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Han glemte minuset foran 2x, så det skal egentlig stå -x=-3, dette deler/ganger du med -1, og får dermed x = 3. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 8-2x=2 2x = 2-8 x = (2-8)/2 x = -3 Edit: Må si dere gjør det fryktelig vanskelig, hadde jeg ikke vist hvordan jeg skulle gjøre dette fra før, hadde forklaringene deres gjort at jeg ga opp. Da du flytta over 8, ble minusen til -2x borte, hvordan skjedde det? Den kan ikke forsvinne bre helt uten videre Det skal egentlig stå -2x = 2-8 der. Man må vise utregninga.. Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Gikk litt fort i svingene ja, ser det nå. - og - blir + Men hvis jeg hadde tatt med kontrollen hadde feilen blitt sett: Høyre side : 2 Venstre side : 8-(2*-3)= 14, wooops. Riktig : 8-(2*3) = 2 Endret 28. november 2010 av clickz101 Lenke til kommentar
Patience Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Poenget er uansett at guttungen skal forstå hva vi tenker, og når. Derfor er det vitkig å ha detaljene med underveis.. Det blir mye, men forhåpentligvis blir det forstått.. Gruer meg til han kommer med inregraler og 4-grads-likninger. Er tross alt 15 år siden jeg dreiv med detta Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Kan anbefale denne side : http://matematikk.org/_voksne/side/vis.html?tid=67209 Veldig fin side for alle slags likninger, god hjelp underveis ( i margen på høyre side har du navigasjon for flere type likninger) Endret 28. november 2010 av clickz101 Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Poenget er uansett at guttungen skal forstå hva vi tenker, og når. Derfor er det vitkig å ha detaljene med underveis.. Det blir mye, men forhåpentligvis blir det forstått.. Gruer meg til han kommer med inregraler og 4-grads-likninger. Er tross alt 15 år siden jeg dreiv med detta Jeg er jo 14 år da og det er første gang jeg driver med likninger. jeg skal ha tentamen om 2 dager så jeg har det litt travelt. men tusen takk for utregninga da Kan anbefale denne side : http://matematikk.org/_voksne/side/vis.html?tid=67209 Veldig fin side for alle slags likninger, god hjelp underveis ( i margen på høyre side har du navigasjon for flere type likninger) Men det er ikke altid det står noe der om de spørsmåla jeg virkelig trenger. så derfor spør jeg proffe folk som dere Lenke til kommentar
Patience Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Poenget er uansett at guttungen skal forstå hva vi tenker, og når. Derfor er det vitkig å ha detaljene med underveis.. Det blir mye, men forhåpentligvis blir det forstått.. Gruer meg til han kommer med inregraler og 4-grads-likninger. Er tross alt 15 år siden jeg dreiv med detta Jeg er jo 14 år da og det er første gang jeg driver med likninger. jeg skal ha tentamen om 2 dager så jeg har det litt travelt. men tusen takk for utregninga da Kan anbefale denne side : http://matematikk.org/_voksne/side/vis.html?tid=67209 Veldig fin side for alle slags likninger, god hjelp underveis ( i margen på høyre side har du navigasjon for flere type likninger) Men det er ikke altid det står noe der om de spørsmåla jeg virkelig trenger. så derfor spør jeg proffe folk som dere Jeg er 36, så for meg ER du guttunge *KlappePåHodetTil* Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Poenget er uansett at guttungen skal forstå hva vi tenker, og når. Derfor er det vitkig å ha detaljene med underveis.. Det blir mye, men forhåpentligvis blir det forstått.. Gruer meg til han kommer med inregraler og 4-grads-likninger. Er tross alt 15 år siden jeg dreiv med detta Jeg er jo 14 år da og det er første gang jeg driver med likninger. jeg skal ha tentamen om 2 dager så jeg har det litt travelt. men tusen takk for utregninga da Kan anbefale denne side : http://matematikk.org/_voksne/side/vis.html?tid=67209 Veldig fin side for alle slags likninger, god hjelp underveis ( i margen på høyre side har du navigasjon for flere type likninger) Men det er ikke altid det står noe der om de spørsmåla jeg virkelig trenger. så derfor spør jeg proffe folk som dere Jeg er 36, så for meg ER du guttunge *KlappePåHodetTil* Hvis du er 36. Er god i matte. Og sitter på diskusjon.no. Du spiller cod 7 på xbox 360 har jeg rett? Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Hva er det du vil frem til? Uansett, man regnes strengt tatt ikke som "god i matte" om man mestrer førstegradsligninger med én ukjent. Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Hva er det du vil frem til? Uansett, man regnes strengt tatt ikke som "god i matte" om man mestrer førstegradsligninger med én ukjent. ikke for å være slem. Men er du en robot eller bare kjempe nerd ??? Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Say what? Jeg mener du er så sykt god i matte. Og du skriver noe sykt bra matte på en måte Uansett du burde bli en programmerer siden du er sykt god i matte. Og uannsett kjønner jeg veldig godt likninger nå. Så takk for alle svar Lenke til kommentar
Patience Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Poenget er uansett at guttungen skal forstå hva vi tenker, og når. Derfor er det vitkig å ha detaljene med underveis.. Det blir mye, men forhåpentligvis blir det forstått.. Gruer meg til han kommer med inregraler og 4-grads-likninger. Er tross alt 15 år siden jeg dreiv med detta Jeg er jo 14 år da og det er første gang jeg driver med likninger. jeg skal ha tentamen om 2 dager så jeg har det litt travelt. men tusen takk for utregninga da Kan anbefale denne side : http://matematikk.org/_voksne/side/vis.html?tid=67209 Veldig fin side for alle slags likninger, god hjelp underveis ( i margen på høyre side har du navigasjon for flere type likninger) Men det er ikke altid det står noe der om de spørsmåla jeg virkelig trenger. så derfor spør jeg proffe folk som dere Jeg er 36, så for meg ER du guttunge *KlappePåHodetTil* Hvis du er 36. Er god i matte. Og sitter på diskusjon.no. Du spiller cod 7 på xbox 360 har jeg rett? Er 36 ja, er ikke noe spesielt god i matte, sitter på diskusjon.no endel ja, men sjeldnere enn før, og har IKKE xBox 360 i hus dessverre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå