SmurfKid Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Hvordan kan jeg løse en sånn her ligning? 3x-4=5 Jeg får det bare ikke til :cry: Så jeg lurer på om noen kan visse meg ossen man gjør det. Lissom gjøre det via paint eller word noe sånt. så jeg ser hele utregninga. MVH SmurfKid Lenke til kommentar
Patience Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Husker vi nå dette tro? Altså.. løser med hensyn på x 3x-4=5 Flytt over -4 og endre fortegn 3x=5+4 Del på 3 på begge sider av likhetstegnet 3x/3=(5+4)/3 Stryk 3-tallene mot hverandre på venstre side 3x/3=(5+4)/3 Du får da x=(5+4)/3 Regn så ut x=(9)/3 x=3 Endret 26. november 2010 av Patience Lenke til kommentar
turbojon123 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem. Hva passer inn? 5? Nei. 2? Nei. 3? Ja! 3x - 4 = 5 3*3 - 4 = 5 9 - 4 = 5 1 Lenke til kommentar
Patience Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem. Hva passer inn? 5? Nei. 2? Nei. 3? Ja! 3x - 4 = 5 3*3 - 4 = 5 9 - 4 = 5 Men det er ikke slik man presenterer resultatet. Og det er ikke en godkjent utregning. Og hvor ble det av den ukjente? X'en? 9-4=5 er ikke et svar. 5 er heller ikke svaret. For den ukjente X er ikke 5. Og det som egentlig er svaret er ikke presentert som et svar. Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem. Hva passer inn? 5? Nei. 2? Nei. 3? Ja! 3x - 4 = 5 3*3 - 4 = 5 9 - 4 = 5 Den var jo genial! TAKK!! Lenke til kommentar
Patience Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Med en såpass lett likning kunne du også ha prøvd deg rett frem. Hva passer inn? 5? Nei. 2? Nei. 3? Ja! 3x - 4 = 5 3*3 - 4 = 5 9 - 4 = 5 Den var jo genial! TAKK!! Men det er ikke riktig svar. Det er en gjetning, ikke en utregning. Svarer du det, så får du feil på oppgaven. Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Å prøve seg fram på den måten er ingen lur idé. Det fungerer selvfølgelig av og til, men det er viktig å lære seg en generell måte å løse ligningene på. Patience hadde en grei fremstilling, men for en som er ny med ligninger kan det være greit å vite hvorfor man "flytter over og bytter fortegn" osv. Her ønsker du å finne tallet x slik at venstre side blir lik høyre side. Det greieste da er å få x-delen til å stå alene på én av sidene i ligningen (velger venstre her). Når du har en ligning, kan du legge til og trekke fra det samme tallet på hver side, og du kan multiplisere med og dele på det samme tallet på hver side. Nå kan du sette x-verdien du fant inn i ligningen du begynte med, og se om svaret stemmer. Endret 26. november 2010 av teveslave 1 Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Husk at "er lik"-tegnet betyr at det på venstre og høyre side er DET SAMME. Altså kan du gjøre hva du vil med det på venstre side, hvis du gjør det samme på høyre side - da har du fortsatt det samme på begge sider. Det du vil vite i denne oppgaven er hvilken tallverdi x har. Du vil altså ende opp med x = et tall, dette er målet ditt. Da må vi på en eller annen måte få isolert den x-en på den ene siden av er-lik-tegnet. Utregningen blir da som følger: 3x - 4 = 5 (Dette betyr at 3x-4 og 5 har samme tallverdi - de to sidene er like hverandre). 3x - 4 + 4 = 5 + 4 (Vi legger til 4 på begge sider for å få fjernet "-4" fra x-ens side, vi er nå ett steg nærmere å få isolert x-en). 3x = 9 (Dette står vi igjen med nå. 3 x-er tilsvarer 9. Vi vil vite hva én x tilsvarer. Da må vi:) 3x/3 = 9/3 (Dele på tre på begge sider, og vi får da:) x = 3 Nå har vi resultatet, et uttrykk for tallverdien til én x. Endret 26. november 2010 av Mokko Lenke til kommentar
Patience Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Han var ikke mye takknemmelig for hjelpa han kid'en Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Dude, patience.. han kommer nok og takker oss snart. Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Takk for alle svar sorry måte legge meg i går ble sent.. pluss at jeg spilte call of duty 7.. følgte ikke med helt. Og Jeg snakka med faren min. og ja jeg må visse hele utregninga ellers får jeg - på prøven Takk igjen Lenke til kommentar
Patience Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Takk for alle svar sorry måte legge meg i går ble sent.. pluss at jeg spilte call of duty 7.. følgte ikke med helt. Og Jeg snakka med faren min. og ja jeg må visse hele utregninga ellers får jeg - på prøven Takk igjen Næmmen, der var'n jo Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Takk for alle svar sorry måte legge meg i går ble sent.. pluss at jeg spilte call of duty 7.. følgte ikke med helt. Og Jeg snakka med faren min. og ja jeg må visse hele utregninga ellers får jeg - på prøven Takk igjen Næmmen, der var'n jo Men jeg lurte på en ting til hva skjer hvis det er sånn her 8-2x=2 Hva må jeg gjøre da må jeg ta 8 over til 2 og skifte fortegn så det blir sånn her 2x=2+8 ? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 8-2x=2 Du vil ha vekk 8 på venstre side. Da må du trekke fra 8 på venstre side, og siden du må gjøre det samme på begge sider får du: 8-2x-8=2-8 som er det samme som: -2x=-6 -2x er det samme som å skrive -2*x så hvis du vil få x alene på venstre side må du dele på -2. Siden du gjør det samme på begge sider av = så må du også dele på -2 på høyre siden. -2x/-2=-6/-2 som blir x=3 Så sjekker du om det stemmer ved å bytte ut x i oppgaven med tallet du fant. 8-2*3=2 8-6=2 2=2 siden begge sidene er like når du satt inn tallet du fant for x så er det riktig tall du har funnet Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Er det ingen letere forklaring ha peace fyren hadde mye mer orden. og svaret er jo x=3 så jeg vet egentlig ikke ossen du regner xD Hvis noen kan finne det på en enklere og mere rydda måte så det er enklere og forstå hadde det vært greit Jeg trenger bare og finne utregninga. Men takk for at du prøvde Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Først er det viktig at du forstår poenget med en ligning. En ligning sier at det på venstre siden av "="-tegnet har samme tallverdi som det på høyre side. I den aktuelle ligningen er altså 8-2x DET SAMME SOM 2. 8 minus 2 gange et-eller-annet-tall blir altså 2. Målet ditt er å finne ut hva dette ukjente tallet er, altså hvilken tallverdi én x har. Altså er målet ditt å få et svar som ser slik ut: "x = tall". 8 - 2x = 2 8 - 2x -8 = 2 -8 (Du tar minus 8 på venstre side for å bli kvitt åtteren, og da må du gjøre det samme på høyre side for at tallene fortsatt skal være like) - 2x = - 6 (Dette står du igjen med nå). -2x/-2 = -6/-2 (Du vil som sagt ha én x alene på venstre side, og da må du "fjerne" alt annet. Du har her -2*x, og for å fjerne -2 må du dele på -2. For at venste og høyre side fortsatt skal være like må du gjøre det samme på høyre side). Resultat: x = 3 Endret 27. november 2010 av Mokko Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Er det ingen letere forklaring ha peace fyren hadde mye mer orden. og svaret er jo x=3 så jeg vet egentlig ikke ossen du regner xD Hvis noen kan finne det på en enklere og mere rydda måte så det er enklere og forstå hadde det vært greit Jeg trenger bare og finne utregninga. Men takk for at du prøvde Han fikk riktig svar, x=3, så jeg vet ikke om du skumleste gjennom utregninga. Kan være du ble forvirra av den kontrollen han utførte på slutten, der viste han bare at ligningen gikk opp med den x-verdien han fant (2=2). Når det gjelder ligninger så er det noen basisregler som må pugges, det viktigste er at du alltid må gjøre det samme på begge sider av likhetstegnet. Flytte-bytteregelen følger også denne regelen selv om det kanskje ikke ser helt sånn ut med en gang. 8-2x=2 Så tar vi minus 8 på begge sider: 8-2x-8=2-8 På venstre side får vi så 8-8 som blir 0, på høyre side har vi 2-8 som blir -6: -2x=-6 Nå er x isolert, men vi vil ha 1x(=x) og ikke -2x, så vi deler på -2 for å få x. Vi må også gjøre dette på høyre side og får da: -2x/-2 = -6/-2 x=3 Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Er det ingen letere forklaring ha peace fyren hadde mye mer orden. og svaret er jo x=3 så jeg vet egentlig ikke ossen du regner xD Hvis noen kan finne det på en enklere og mere rydda måte så det er enklere og forstå hadde det vært greit Jeg trenger bare og finne utregninga. Men takk for at du prøvde Når det gjelder ligninger så er det noen basisregler som må pugges.. Uenig. Disse reglene må skjønnes, ikke pugges, hvis ikke blir det altfor vanskelig når ting blir mer avansert. Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 A nå kjønte jeg det takk Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 ... Når det gjelder ligninger så er det noen basisregler som må pugges.. Uenig. Disse reglene må skjønnes, ikke pugges, hvis ikke blir det altfor vanskelig når ting blir mer avansert. Sant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå