Gå til innhold

Nybegynner og innkjøp av nytt objektiv

Anbefalte innlegg

Har et canon eos 350D med EFS 18-55mm objektiv som fulgte med da jeg kjøpe kameraet. Har nå lyst til å kjøpe meg et nytt objektiv og prøve å lære meg å bruke kameraet bedre. Det er i hovedsak barna mine som det blir knipset bilder av (både i lek o.l. og portretter), samt dyr og noe natur.

Har kikket litt på Tamron 18-200mm og Canon EFS 18-200mm. Er jo vesentlig stor forskjell i pris på disse, er det sammenheng mellom pris og kvalitet i disse tilfellene? Har ikke et alfor stort budsjett til å kjøpe utstyr til kameraet mitt, og ingen vits og bruke masse penger på det om jeg ikke klarer å lære meg å bruke det.... Eller er det andre objektiver som passer bedre til mitt bruk? Har ikke helt skjønt alle forkortelsene og hvilket objektiv som passer til hvilket bruk...

Og hva med ekstern blits? Er det et "must" for å få bedre bilder? Er isåfall denne bra nok?

Og er det noen andre gode tips til en helt grønn nybegynner??

God helg :o)

Endret av Monkeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller kjøpt en 55-250, 70-300 eller lignende - en superzoom som 18-200 har dårligere bildekvalitet.

Okey, takk for svar. Men om jeg velger 55-250, fungerer det bra til de fleste formål? Tenker litt sånn i forhold til ferier o.l. hvor det ikke alltid er like lettvint og ha med seg flere linser og bytte mellom? Som sagt, jeg har ikke helt skjønt hva slags objektiv som passer til hvilke formål....

Lenke til kommentar

Tips skal du få mengder av :)

Guiden blender,lukker,iso og sånt,du finner mange fine guider øverst på akam sine sider.

Her er en som forklarer brennvidder fint,og våre naboer har en fin kamerasimulator.

Hva du burde kjøpe ?

Jeg tar utgangspunkt i at du har som ønske å lære deg bedre bruken av kameraet og har noen viltre barn :)

Det jeg kan anbefale deg og kjøpe er Canon 50mm f/1.8. Dette objektivet har ikke zoom,så du må selv jobbe litt for og få utsnittet i bildene sånn som du vil ha de.Fordelene med et lyssterkt objektiv er at det er lyssterkt så du kan ta bilder med relativ rask lukkertid av de viltre ungene dine samt at det er veldig skarpt og gir deg uskarp bakgrunn til portrett fotoene,men det krever at du lærer deg mer angående fotografering.

Her har du et knippe bilder tatt med 50mm f/1.8,du får ikke et bedre objektiv i forhold til prisen.

Nå det gjelder blits så er den du linker til omtrent lik den innebygde i bruken,bare litt sterkere og du får den litt unna kameraet.Ville heller kjøpt Canon 430Ex II,denne blitsen har innebygget fast fokuslys så du slipper alle de raske blits-lysene du får når du skal ta bilde "preflash" det gjør at du fokuserer raskere.Denne blitsen kan du også vri i to akser så du kan rette blitslyset opp i taket både i landskap og portrett stilling når du skal ta bilder.Denne gir også vesentlig mer lys og er raskere klar til nytt skudd.Du kan også kjøre denne i full auto og få gode resultater,og når du en eller annen gang oppgraderer kameraet ditt til et nyere Canon kamera kan du sannsynligvis benytte det av den innebygde trådløse funksjonen.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg og ikke kjøpe en uoriginal blits,da disse kan være litt knotete og bruke på auto,samt at når du eventuell en eller annen gang oppgraderer kameraet må du sannsynligvis sende inn blitsen for og få oppgradert firmvaren i blitsen.

Du kan også investere i en telezoom objektiv etter hvert,Canon 55-250 IS har fått gode skussmål og prisen er meget god og en bedre normalzoom i tilsvarene brennvidde som den du har nå kan også forbedre resultatene.Japan photo har i disse dager et godt tilbud på Canon 17-85 IS,dette objektivet er en klar forbedring i forhold til det objektivet du har i dag og gir deg mere tele "zoom" ,det gir deg klarere farger og skarpere kanter eneste aberet er at du kan oppleve kromatiske aberrasjoner men det kan du raskt fikse i Canon sitt redigerings-program DPP.

Ville ikke anbefale og kjøpe en superzoom alla de som du lenker til,typisk så trenger de masse lys for og klare og fokusere samt at bildekvaliteten er heller laber.Her kan du se forskjellen på Tamrom 18-200 og Canon 17-85,bare dra pekeren over bildet så ser du forskjellene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Når tuller forumet litt igjen,så får legge tillegg postingen i en egen post :)

Edit:hvis du går for og kjøpe deg en Canon 430 EX blits så bare pass på at du får den nye utgaven II "2" den er bedre og prisen er den samme som den eldre utgaven "1",det er flere av elektokjedene som selger den gamle utgaven ennå selv om den gikk ut av produksjon for lenge siden.

Edit II. velkommen til forumet forresten :)

Edit III: her er linken til 430 EX II

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tips skal du få mengder av :)

Guiden blender,lukker,iso og sånt,du finner mange fine guider øverst på akam sine sider.

Her er en som forklarer brennvidder fint,og våre naboer har en fin kamerasimulator.

Hva du burde kjøpe ?

Jeg tar utgangspunkt i at du har som ønske å lære deg bedre bruken av kameraet og har noen viltre barn :)

Det jeg kan anbefale deg og kjøpe er Canon 50mm f/1.8. Dette objektivet har ikke zoom,så du må selv jobbe litt for og få utsnittet i bildene sånn som du vil ha de.Fordelene med et lyssterkt objektiv er at det er lyssterkt så du kan ta bilder med relativ rask lukkertid av de viltre ungene dine samt at det er veldig skarpt og gir deg uskarp bakgrunn til portrett fotoene,men det krever at du lærer deg mer angående fotografering.

Her har du et knippe bilder tatt med 50mm f/1.8,du får ikke et bedre objektiv i forhold til prisen.

Nå det gjelder blits så er den du linker til omtrent lik den innebygde i bruken,bare litt sterkere og du får den litt unna kameraet.Ville heller kjøpt Canon 430Ex II,denne blitsen har innebygget fast fokuslys så du slipper alle de raske blits-lysene du får når du skal ta bilde "preflash" det gjør at du fokuserer raskere.Denne blitsen kan du også vri i to akser så du kan rette blitslyset opp i taket både i landskap og portrett stilling når du skal ta bilder.Denne gir også vesentlig mer lys og er raskere klar til nytt skudd.Du kan også kjøre denne i full auto og få gode resultater,og når du en eller annen gang oppgraderer kameraet ditt til et nyere Canon kamera kan du sannsynligvis benytte det av den innebygde trådløse funksjonen.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg og ikke kjøpe en uoriginal blits,da disse kan være litt knotete og bruke på auto,samt at når du eventuell en eller annen gang oppgraderer kameraet må du sannsynligvis sende inn blitsen for og få oppgradert firmvaren i blitsen.

Du kan også investere i en telezoom objektiv etter hvert,Canon 55-250 IS har fått gode skussmål og prisen er meget god og en bedre normalzoom i tilsvarene brennvidde som den du har nå kan også forbedre resultatene.Japan photo har i disse dager et godt tilbud på Canon 17-85 IS,dette objektivet er en klar forbedring i forhold til det objektivet du har i dag og gir deg mere tele "zoom" ,det gir deg klarere farger og skarpere kanter eneste aberet er at du kan oppleve kromatiske aberrasjoner men det kan du raskt fikse i Canon sitt redigerings-program DPP.

Ville ikke anbefale og kjøpe en superzoom alla de som du lenker til,typisk så trenger de masse lys for og klare og fokusere samt at bildekvaliteten er heller laber.Her kan du se forskjellen på Tamrom 18-200 og Canon 17-85,bare dra pekeren over bildet så ser du forskjellene.

Tusen tusen takk for utfyllende svar :D

Skal virkelig sette meg ned å lese de linkene du anbefalte.

Men har jeg skjønt det riktig, at det ikke er noe lurt alternativ å kjøpe et "alt-i-ett" objektiv som jeg trodde 18-200 var? Og hva med når jeg skal fotografere dyr på litt lang avstand eller barna i f.eks en fotballkamp, hva slags objektiv fungerer best da? Og hva med det objektivet på 55mm, hvor tett omtrent må jeg opp til motivet? Og er det liksom "bare" til portrettfotografering? Er helt grønn på dette om det er mye dumme spørsmål :blush:

Ble litt klokere angående den blitsen også :yes:

Når tuller forumet litt igjen,så får legge tillegg postingen i en egen post :)

Edit:hvis du går for og kjøpe deg en Canon 430 EX blits så bare pass på at du får den nye utgaven II "2" den er bedre og prisen er den samme som den eldre utgaven "1",det er flere av elektokjedene som selger den gamle utgaven ennå selv om den gikk ut av produksjon for lenge siden.

Edit II. velkommen til forumet forresten :)

Edit III: her er linken til 430 EX II

Takk for det :)

Og takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Og hva med det objektivet på 55mm, hvor tett omtrent må jeg opp til motivet? Og er det liksom "bare" til portrettfotografering? Er helt grønn på dette om det er mye dumme spørsmål :blush:

50mm'ter fungerer greit til hode/skulderbilder inne,hvis du har en normal størrelse på stua blir 50mm akkurat litt for stor.

Du kan ta ditt nåværende objektiv og sette på 50mm og se om du føler deg komfortabel med den brennvidden :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

50mm'ter fungerer greit til hode/skulderbilder inne,hvis du har en normal størrelse på stua blir 50mm akkurat litt for stor.

Du kan ta ditt nåværende objektiv og sette på 50mm og se om du føler deg komfortabel med den brennvidden :)

Herregud, den muligheten tenkte jeg faktisk ikke på før du skrev det :blush:

Litt usikker på om jeg blir komfortabel med å ikke ha muligheten til å zoome, føler meg liksom litt "hemmet" da, er nok mest fordi jeg ikke er flink nok til å jobbe med kameraet... Men på en annen måte da, hvilke muligheter er det jeg mangler om jeg velger 55-250mm? Om jeg velger å bruke bare det og ikke har muligheten til å bytte linse? Er det et bedre alternativ å bruke det enn å kjøpe 50mm? Blir en del bilder av barna på avstand, i akebakker, vannlek om sommeren o.l., dyreparkbilder osv... Og det 18-55mm som jeg har er kanskje bra nok for portrettbilder om jeg lærer meg å bruke det riktig....

Lenke til kommentar

Den 18-55 du har er ikke kjent for å gi skarpe bilder,men du kan være heldig og ha et godt eksemplar.

Hvis du bruker normalzoomen 18-55 og kjøper teleobjektivet 55-250 IS i tillegg har du objektiver som over et stort brennviddespekter som vil gi deg et bra bilderesultat.

50mm er egentelig for og "leke" seg litt med komponering og dybdefokus i bilder,veldig fin for å lære seg fotografering men ikke noe du må ha :)

En blits i tillegg så får du relativt greit oppsett både på innendørs og utendørs bilder.

Jeg besvarte en tråd for en stund siden angående det og enkelt ta litt kontroll over kameraet,lenker heller til tråden enn og skrive alt inn på nytt :)

Du kan jo ved et senere tidspunkt oppgradere normalzoomen din.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tror nok jeg kommer til å gå for 55-250 IS.

Men om jeg velger et 18-200mm objektiv for å ha som allround objektiv å bruke når jeg ikke har mulighet til å bytte mellom objektivene, er det da stor forskjell i kvalitet på Tamron AF 18-200mm og Canon EFS 18-200mm?? Så mye at en uerfaren fotograf som meg ser stor forskjell? Er jo veldig stor forskjell i pris...

Canon sitt er mye bedre samt at det har stabilisering,noe som er veldig fint og ha på lengere brennvidder,Du har også Tamron 18-270 VC "stabilisering" som faktisk har fått relative gode skussmål til og være denne type objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...