Lotzen Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Til jul skal eg få meg ny mobil, tenkte HTC Desire HD. Akkurat no har eg en heilt "vanleg" Sony Ericsson, med eit heilt "vanleg" abonnement fra Tele 2. Så det eg lurte på var om det var anbefalt å få et nytt abonnement, med billigere nettsurfing etc, som er gunstig for en telefon som HTC, eller om eg bare skal ha det eg har no. Takker på forhånd, og setter pris på hjelp. Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Det kommer an på hvor mye du ser for deg å bruke mobilt nettverk. Vil fort anbefale lave kostnader per mb (feks 1 kr) eller gratis surfing fastpris Lenke til kommentar
Lotzen Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Tja, bussen heim fra skulen (20 min) og i friminutta på skulen kanskje. Noken som har et abonnement til å anbefale, eller kanskje fortelle meg hvilke abonnement dokke bruka? Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Hvis du tar sikte på å surfe online opp mot en halvtime (eller mer) hver dag blir det fort en del megabytes. Da tror jeg det beste for deg vil være et slags frisurfabonnement. Personlig har jeg OneCall og er veldig fornøyd med det. Du kan se en oversikt over deres abonnementsmuligheter her: http://www.onecall.no/abonnement/ Jeg vil tro at Folkepakka passer deg best. Med mindre du vil synke spotify etc online over 3g (dette kan jo uansett gjøres over wifi) holder 400mb i massevis. Til 200 kr i mnd får du da også plenty sms og ringeminutter. Hvis du ser for deg å bruke telefonen en del mer kan full pakke være et alternativ. Jeg kjenner lite til andre operatørers muligheter for øyeblikket men tviler på at noen kan bidra med noe særlig billigere som dekker et bredt bruk like godt. EDIT: Jeg bruker Faktura selv. Bruker minimalt med mobilt nett da jeg er på wifi så og si hele tiden og ikke har noe behov for nett utover dette. Hvis du har et lavt/moderat forbruk kan dette lønne seg. Stort sett har jeg snaut 100kr/mnd å betale. Endret 26. november 2010 av Olannon Lenke til kommentar
apwr Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 LUDO RØD medium er vel strengt tatt et bedre tilbud enn Onecall folkepakka... Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Yes det ser absolutt sånn ut Som sagt, jeg har ikke oversikt over de andre leverandørene. Lenke til kommentar
Lotzen Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Hmm, dette var veldig nyttig info, takk for hjelpa. Til slutt har eg bare et spm; Om eg sitte å lese VG på min HTC i 5 minutt, kor mykje megabyte bruker eg da? Eller finst det ein anna måte på å forklare meg kor mykje mb en bruka når? Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Du bruker kun megabytes per side du laster ned. Det vil si at tiden du bruker er irrelevant, det eneste som betyr noe er hvor mange sider du åpner Størrelsen på siden avhenger av nettleseren du bruker samt siden som lastes, naturligvis. Lenke til kommentar
Lotzen Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Ååh, burde eg vel nesten tenkt meg. Kunne du prøve å gje et døme på til dømes 1 side på iPhone eller HTC, om du har litt innsikt i noken av desse telefonane (slik som det virker du har). Setter veldig pris på hjelpen. Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Jeg har ikke mye pent å si om iphones, hehe. Jeg kan summere opp hvorfor jeg ikke liker de telefonene: -mangel på ordentlig multitasking -mangel på frihetsgrad -mangel på dynamisk informasjonsvisning -tvungen bruk av itunes -elendig kundeservice Basically har Apple bestemt seg for hvordan din telefon skal være og fungere fra A til Å. Ikke en strategi jeg er tilhenger av. Ved å kjøpe en slik telefon sier du ja takk til at de skal finne ut hva som er best for deg. Resultatet er at du får en lukket telefon som er jack-of-all-trades but master of none. Til prisen er ikke dette på langt nær godt nok. Når en telefon bikker 3000 kroner bør den bidra med noe spesielt før den er verdt å kjøpe. Se på de andre toppmodellene: -HTC Desire var den første virkelig raske og sterke androidtelefonen. HTCs flaggskip med Sense, stor skjerm og masse fleksibilitet. -Samsung Galaxy S fulgte opp med markedets sykeste skjerm kombinert med hardware som stilte alle andre telefoner i skyggen -Nokia N8 slår absolutt alle så det holder på kamera og multimediamuligheter. De kommende toppmodellene samt Desire HD har også noe unikt å bringe med seg. iPhone gjør ingenting som andre telefoner ikke gjør, med unntak av èn ting: de er best på brukervennlighet. Hvis du havner i en diskusjon med en som eier en iphone av hvilke fordeler den har, så koker det alltid ned til følgende: "kamera mitt tar gode bilder da" 'eh... de er overmanipulert av programvare og er forsåvidt ikke gode selv da. Se på N8 i forhold!' "ja ok men jeg har synket kalendere og kontakter og det er sykt deilig" 'ja, med enhver androidtelefon er dette en drøm som er langt lettere å gjøre enn med iphone' "jeg har mail rett på telefonen med varsling!" 'du er bundet til appleklienter og det er ingenting spesielt med varslingssystemet. alle andre merker, fra RIM til Symbian og Android har spesialiserte mailtelefoner som bidrar med ekstra programvare og sikkerhetsløsninger, samt fysisk tastatur, for å gjøre dette enklere' Så kommer hovedargumentet: "men SE her da. Det ser så smooth ut" *flikker mellom startskjermene* 'ja, det har du rett i. Men min telefon, [insert random smartphone] har også gode animasjoner og hvis det ikke er nok har jeg muligheten for å legge på skins siden operativsystemet mitt er åpent slik at designet blir bedre' "men SEEE her da!!" *flikker videre* 'jeg kjøpte ikke en telefon for å flikke mellom skjermene fordi animasjonen er så pen... Brukte du virkelig 5,000 på det??" Følgende gjør iPhone 4 best: -brukervennlighet -skjermoppløsning -applikasjonsutvalg Samtlige andre punkter er den forbigått av opptil flere andre modeller. Disse punktene er ikke viktige engang. I forhold til brukervennlighet er ikke android sååå langt bak. Etter en uke med en vilkårlig androidtelefon vil den føles vel så naturlig og enkel som en iphone. Skjermoppløsningen er nesten aldri relevant (har testet iphone 4 vs Nokia N8 og Samsung Galaxy S) med mindre du er fan av å lese mye nettsider. Kort og godt: iphones er overprisete og bidrar med fint lite du ikke kan få både billigere og bedre. HTC er også generelt overprisete men de bidrar i alle fall med en del unike ting som veldig mange setter pris på (ikke uten grunn at Desire ble kåret til årets telefon i Norge), hovedsakelig HTC Sense og det det medfører av widgets. Som androidtelefoner er HTCflaggskipene raske, stabile, gode og brukervennlige. De har flust med muligheter og fleksibiliteten er enorm. Ankepunktene er hovedsaklig pris, kamera og batteritid. Hvis dette er viktig for deg ville jeg sterkt vurdert en Samsung Galaxy S. Denne har bedre kvalitet på skjermen (om enn noe mindre), er lett og nett relativt til skjermstørrelsen, har et greit kamera, er en del billigere og har vesentlig bedre batteritid. Til gjengjeld mister du noe stabilitet (ikke mye, SGS er en knall telefon) og HTC Sense. Kort fortalt er Sense en egen mengde programmer som HTC lager for sine telefoner. I hovedsak er dette widgets (små informasjonsenheter som kan vise feks kalenderen direkte på startskjermen slik at du ikke trenger å gå inn på applikasjoner for å se klokka/været/facemelding/whatever), men ettersom android market vokser er det stort sett gode alternativer der som alle androidtelefoner nyter godt av. Dette ble ganske langt men håper det ga mening 1 Lenke til kommentar
orange Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Her kan du sammenligne priser basert på ditt eget forbruk: http://www.telepriser.no/portal/page/portal/telepriser/forsiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå