Gå til innhold

Noen spørsmål om overklokking

Anbefalte innlegg

hei,

Planlegger å overklokke min amd 965 BE, 3,4 ghz

Men endel spørmål dukker opp, da jeg aldri har overklokket før.

Har fått litt peiling på data og har bygget maskinen selv, så skal nok klare å overklokke om jeg får infoen jeg trenger.

1. Er overklokking rett og slett å øke FSB og eller multiplikatoren?

Trenger man å øke hastigheten på "HT link"

2. I cpu-z står det at bus speeden min er 200mhz og multipliern er 4.

Det gir 800mhz på hver kjerne. ok. men x4 blir jo det bare 3,2 ghz. hvor er det blitt av de siste 0,2 ghz?

3. cpu tempen min er ca 32 grader ved idle og oppe i rundt 45 på load(ved spilling) jeg har en atric freezer 64 cpu vifte, som er endel kraftigere enn stock vifte tror jeg. Men spørsmålet er om jeg bør bytte ut denne vifta med en kraftigere når jeg skal overklokke? Og bør jeg kanskje ha en ekstra kabinettvifte som blåser på HK og cpu?

4. Hvor høyt tror dere jeg kan klokke cpuen min? Jeg trenger ikke noe ekstrem klokking. 3,8-4 holder for meg.

5. Bør klokking gjøres i bios eller lettere å bruke spesiell programvare til dette?

amd 965 BE, 3,4 ghz

4gb kingston ram. 1333mhz

artic freezer 64 cpu vifte

fractal design r3 kabinett

550w corsair psu

cyclone gtx 460 1gb gpu

asus4A88t-evo hovedkort

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Har du BE så øker du kun multiplieren da det kun klokker cpu'en og ikke alt det andre som også er relatert til FSB (minne, HT). HT kan du også klokke, men jeg hadde ventet med denne til du har fått cpu'en stabil først. Underklokk gjerne HT'n slik at den ikke er en mulig feilkilde når du forsøker å finne maks 24/7 cpu-klokk.

2. Har du cool 'n quiet eller lignende funksjoner aktive i bios, så vil den senke multiplieren for å spare strøm, samt senke temperaturen når du ikke har bruk for det. Sett på en runde med prime95, eller start ett spill og du vil se at multiplieren stiger og klokkefrekvensen øker deretter. Dette pga klokkehastighet = FSB x multiplier.

3. Dette finner du ut av når du begynner å klokke. Kjør stabilitetstester med prime95/orthos eller lignende stresstestprogrammer når du finner en ny klokk. Deretter følger du med på temperaturene. Men så lenge du ikke øker vcore (cpu spenning), så vil ikke temperaturene stige. Begynner den å komme opp i 65+ på full load, så er det kansje på tide å roe ned med vcore.

4. Jeg har ikke akkurat kjennskap til din cpu, men det er egentlig ikke noe fasitsvar på dette. Det avhenger av ferdigheter, hvilken stepping og hvor heldig du er med chippen, alt ellers av hardware osv. Det enkleste er vel å søke opp på google, og finne en ca middelverdi de fleste oppnår, men dette vil kun være en pekepinn og ikke fasitsvar på hva akkurat din klarer.

5.Klokk i bios. Enkelt og greit, program blir aldri like bra.

Sjekk om du kan forandre multiplieren manuelt i bios, kan du det, så har du BE. Ikke sikkert CPU-Z registerer dette, har du nyeste versjon? Prøvd med andre programmer?

Lenke til kommentar

takk for superbra svar!

Jeg er nå sikker på at jeg har en BE, men i bios har jeg ikke funnet noe som heter akkurat cpu multiplier. jeg skal melde fra om hva jeg finner i bios snart så håper jeg noen kan hjelpe meg å finne multipliern og vcore.

så altså cool quiet må deaktiveres for å kunne klokke som man ønsker?

Så jeg bør prøve med den cpu kjølern jeg har nå. klokke litt og deretter vurdere om jeg trenger en ny?

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert det heter akkurat det i bios, varierer fra hovedkort til hovedkort.

Cool n quiet bør deaktiveres, da dette gjør ting litt mer stabilt.

Jeg regner ned kjøleren du har holder mer enn nok, du har jo bare noen og 40 grader nå, noe som er et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar

ved idle er tempen ca 34 grader. ved load (spilling) er den oppe i 50.

Er dette et godt utgangspunkt mener du? fordi jeg har lest at amd 965 sin max temp bør ikke overstige 60. Og jeg regner med at en OC vil gjøre at cpu`en min vil nærme seg ganske tett opptil 60 grader under load?

Lenke til kommentar

62 grader er maks temperatur for 125W CPU-ene. Det finnes en utgave av 1055T og 1090T som ligger på 95W eller 85W tror jeg, disse har en høyere temperaturtoleranse.

Men ja, overklokking øker temperaturen betraktelig om du kjøler med luftbasert kjøling.

Det som øker temperaturen i størst grad, er økning av spenning (V) slik jeg har forstått det. Frekvens øker også temperatur, men ikke i like stor grad. Multiplier i seg selv øker ikke temperatur, men kombinert med frekvens.

For å fastslå maks temperatur CPU-en din oppnår ved 100% load, vil jeg anbefale deg å bruke et program som Prime95 e.l. over noen timer og monitorere temperaturer underveis, enten manuelt eller ved bruk av en form for loggføring.

Edit: Ser du spør om hva multiplier heter i BIOS. I min BIOS heter den CPU Ratio, let etter noe lignende.

Jeg har følgende begreper i min BIOS:

FSB: CPU Frequency

Multiplier: CPU Ratio

Kjernespenning: Core voltage

Endret av Necleto
Lenke til kommentar

et kort spm. Er det slik at siden jeg har BE versjonen av 965, så trenger jeg bare å endre på multiplieren og eventuelt vcore?

Leser andre steder om folk som endrer også på fsb. Altså bus hastigheten.

Jeg trenger/bør ikke det?

(jeg er nybegynner når det gjelder overklokk)

Lenke til kommentar

Forandre multiplier i første omgang. Deretter kan du finjustere med FSB etterpå dersom det blir nødvendig.

Begge måter funker og ingen er riktig eller feil. Så lenge du har kontroll på minnet og HT, så kan du fint klokke med FSB også. Ved å endre multiplieren så blir det kun endringer på cpu'en.

Lenke til kommentar

Spenning på RAM, PCI-e og generelt alt annet enn CPU skal du være ytterst forsiktig med. Selvfølgelig også forsiktig med CPU, men det er mye mindre slingringsmonn på øvrige komponenter tror jeg.

Edit: Du kommer ikke langt med bare vcore og multiplier. Vcore økes bare om absolutt nødvendig.

Sett multiplier til det du ønsker, øk CPU frekvensen til det blir ustabilt, øk så vcore til det blir stabilt, og start med frekvenser igjen, evt vurder om du må bruke en annen multiplier.

Husk at du kan resette CMOS settings om du skulle fucke det til, men brenner du CPU-en pga for høy vcore er det ingen vei tilbake.

Endret av Necleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...