Gå til innhold

Voigtländer tilbake i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint å se Voigtländer på berget igjen.

 

Hvis de bare kan komme med nyversjoner av gullobjektivet SL 125mm f/2.5 igjen, så.. :)

 

 

Ellers er objektivene som blir produsert under navnene Zeiss og Voigtländer for tiden alle produsert av samme firma, på samme fabrikker - av Cosina. Voigtländer-objektivene produsert av Cosina kalles ofte Cosina Voigtländer.

 

Men - få igang vaffelpressa og lag SL II-versjonen av 125mm f/2.5 APO-Lanthar Macro, nå da.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

... tilsvarer vel omtrent 5o mm f/1.9 i 35mm-formatet.

 

Noen få bilder laget med det nye Voigtländer F0.95 25mm Nokton finnes hos Flickr.

 

 

Ja, og det bittelille kameraet til 3000,- som du monterer det på får samme støy/signal-forhold som et D700 med 50/1.9. Bare at det har stabilisering da, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Til gjengjeld finnes både 50/1.4 og 50/1.2 til Nikon FF, 50/1.0 til Canon FF og 50/0.95 til Leica FF. :)

 

...men de finnes vel til noen helt andre og langt svettere priser, eller?

 

Heh ser den der Leican går for 80000.. Virker ikke så ufint da med en like lyssterk til 7000. For fattigbomser som meg er selvsagt 7000 litt mye for et en linse. Men ser ut til at mft ikke er et helt dumt valg for lommeboka.

Lenke til kommentar

Ganske stor forskjell på en 50/0,95 beregnet på fullformat og en til mft. Som sagt over tilsvarer det f1,9 eller noe sånt. Da blir det ikke så imponerende uansett. Men 0,95 blir for spesielt interesserte uansett. Ofte kjekt med mer enn ytterst på nesetippen i fokus. Leica'n har sikkert i tillegg en samlerverdi så kan ikke sammenligne prisen på disse.

Lenke til kommentar

F-tallet er vel et forhold mellom lysmengde og sensor-størrelse, sånn at man får like lyssterke bilder med alle kameraer med lik f tall. så en 25mm/0,95 mft skulle tilsvare 50mm/0,95 i ff. Allfall etter hva jeg har hørt andre steds... Putter man den der Leikan på en mft skulle en vel ha 100mm/0.95 etter ff-skala. Hvilket sier at vogtländern og Leican ikke er helt i samme kategori, bortsett fra at de gjør tilsvarende arbeid for forskjellige sensorer.

Lenke til kommentar

F-tallet har ikke noe med sensorstørrelse å gjøre. Det er forholdet mellom brennvidden og størrelse på absolutte blenderen.

 

En 25mm/0.95 har absolutt blender på 25/0.95 = 26mm.

En 50/1.8 har absolutt blender på 50/1.8 = 28mm.

En 50/0.95 har absolutt blender på 50/0.95 = 53mm.

 

Bruker du en 25/0.95 på et kamera med cropfaktor 2 vil du få dybdeskarphet tilsvarende 25mm*2 f/0.95*2 - en 50/1.9.

Du vil kunne bruke mye lavere ISO på en 25/0.95, men et hus med større sensor vil gjøre at man får størrelsesorden samme støy, hvis man putter på en hypotetisk 50/1.9 på et fullframehus.

Lenke til kommentar

Sikkert riktig at f-tallet ikke har noe med sensor-størrelse å gjøre. Men dersom sensorstørrelse er irrelevant så er det vel ikke noen grunn til å gange f-tallet med to dersom sensoren er 1/4?

 

Jeg har fra forfatter David D. Busch at 2xcrop gir dobbel så smal synsvidde men med samme f-stop ("that is, a 300mm f/4 becomes a very fast 600mm f/4 lens") i forhold til fullformat.

 

En crop 2 sensor trenger kun 1/4 av lyset for å få samme eksponering per kvadratmillimeter.

Lenke til kommentar

Sikkert riktig at f-tallet ikke har noe med sensor-størrelse å gjøre. Men dersom sensorstørrelse er irrelevant så er det vel ikke noen grunn til å gange f-tallet med to dersom sensoren er 1/4?

 

Jeg har fra forfatter David D. Busch at 2xcrop gir dobbel så smal synsvidde men med samme f-stop ("that is, a 300mm f/4 becomes a very fast 600mm f/4 lens") i forhold til fullformat.

 

En crop 2 sensor trenger kun 1/4 av lyset for å få samme eksponering per kvadratmillimeter.

 

Hvis du skal sammenligne lysmengde/støy/dybdeskarphet (som er tre sider av samme sak) så må du gange blendertallet med 2 også ja. Og så må du gange følsomheten med 4. Så 25/0,95 ved ISO1600 er det samme som 50/1,9 ved ISO6400. Samme synsvinkel, samme blenderåpning - det blir samme dybdeskarphet og samme støy, helt uavhengig av sensorstørrelse og -oppløsning.

Lenke til kommentar

F-tallet har ikke noe med sensorstørrelse å gjøre. Det er forholdet mellom brennvidden og størrelse på absolutte blenderen.

 

En 25mm/0.95 har absolutt blender på 25/0.95 = 26mm.

En 50/1.8 har absolutt blender på 50/1.8 = 28mm.

En 50/0.95 har absolutt blender på 50/0.95 = 53mm.

 

Bruker du en 25/0.95 på et kamera med cropfaktor 2 vil du få dybdeskarphet tilsvarende 25mm*2 f/0.95*2 - en 50/1.9.

Du vil kunne bruke mye lavere ISO på en 25/0.95, men et hus med større sensor vil gjøre at man får størrelsesorden samme støy, hvis man putter på en hypotetisk 50/1.9 på et fullframehus.

 

Hvor høy iso må en 50/1.9 på ff ha for å tilsvare hastigheten til en 25/0.95 på m 4/3 med iso 100?

Endret av Dentro
Lenke til kommentar

Hvor høy iso må en 50/1.9 på ff ha for å tilsvare hastigheten til en 25/0.95 på m 4/3 med iso 100?

Gitt samme sensorteknologi blir forskjellen det samme som cropfaktoren, som blendertall. Forskjellen fra 1x til 2x er dermed som fra f/1 til f/2, eller for den del f/0.95 til f/1.9, altså to blendertrinn - fra ISO 100 til ISO 400.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ellers er objektivene som blir produsert under navnene Zeiss og Voigtländer for tiden alle produsert av samme firma, på samme fabrikker - av Cosina.

 

Riktignok er det en gammel tråd dette, men jeg kan bare ikke la være å tilføye følgende, for det ville være tildels uheldig om det overstående fikk stå uimotsagt:

 

En del av Zeiss sine dagsaktuelle målsøker-objektiver, slik som for eksempel Sonnar T* 2/85 ZM og Distagon T* 2,8/15 ZM produseres da av Carl Zeiss AG selv i Tyskland (nærmere bestemt ved deres fasiliteter i Oberkochen, Syd-Tyskland) noe som også reflekteres i utsalgsprisen. At noe annet skulle være tilfelle, er så å si utenkelig, hvis ikke det da er slik at de selv har valgt å lyve og bedra i sin utpregede etterrettelige markedsføring og detaljerte produksjons –og produktinformasjon, -noe som i seg selv ville være særdeles absurd. De har tross alt en svært lang historie for lisensproduksjon av sine optiske konstruksjoner i Japan, ikke minst, i sin tid, i samarbeid med først Asahi Optical Co., Ltd./”Pentax” (K-fatningen) deretter Yashica Company Ltd. og Kyocera Corporation gjennom Contax, samt i nåtid med Cosina Co., Ltd., gjennom deler av sin Ikon-serie, samt objektiver for diverse speilrefleksfatninger, i tillegg til det løpende samarbeidet med Sony Corporation. Med andre ord er det er ingen hemmelighet at store deler av dagens produksjon av deres objektiv-konstruksjoner foregår i Østen, men de produserer såvisst også en del optikk i sitt hjemland, primært er av slikt som overhodet ikke debatteres her på dette forumet, men de objektivene jeg nevnte innledningsvis skulle da, ihvertfall i prinsippet, kunne passe innenfor forumets vegger.

Lenke til kommentar

... tilsvarer vel omtrent 5o mm f/1.9 i 35mm-formatet.

 

Noen få bilder laget med det nye Voigtländer F0.95 25mm Nokton finnes hos Flickr.

 

 

Ja, og det bittelille kameraet til 3000,- som du monterer det på får samme støy/signal-forhold som et D700 med 50/1.9. Bare at det har stabilisering da, selvfølgelig.

En får fortsatt ikke en gratis lunch :thumbup: på den ene eller andre måten. Se svar fra Trondster som nyanserer dette.

 

Det litt mindre kameratet har en bitteliten sensor som gir dårligere støy/signal forhold gitt samme ISO. For mFT 4 ganger mindre areal enn FF og dersom det hadde vært samme sensor ville det tilsvart to trinn, dvs mFT ville ha støyet like my på ISO 100 som D700 på ISO 400.

 

Forøvrig er S/N ikke avhengig av objektiv, men en egenskap av sensor.

 

Og dette er ikke et forsøk på å si at det ene eller andre er "bedre", men at du ikke får noe gratis.

 

P.S. CV har jo lagd mye "billig" lysterk optik; 0,95, 1,1, 1,2, 1,4, ...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...