Gå til innhold

Hjelp til å søke på videregående neste år

vivastar

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer bare på hvordan jeg skal gå fram hvis jeg ønsker å gå videregående til neste høst?

Det har seg sånn at jeg har gått ferdig ikt driftsfag, tatt 2 års lærlingetid + fagbrevet og nå jobber jeg 1 års vikariat på en IKT jobb, men nå er jeg lei av datafaget og har lyst til å gjøre en ting jeg har tenkt på lenge å det er å gå VG2 sjøfartsfag eller hva det heter nå idag (jeg har gått GK Mekaniske fag fra før av, heter vel TIP nå)

Hvordan skal jeg skaffe brukernavn og passord til Vigo når den tid kommer, fordi det er vel der jeg må søke gjennom? Eller finnes det alternativ måte å gå sjøfartsfag på? Eventuelt ta et kurs bare noen måneder og begynne som lærling med en gang? Noen som har noen formening om akkurat dette vil det være til stor hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan si det som jeg har opplevd det. Jeg er diskvalifisert fra voksenopplæring (ergo opplæring på vidergående skole) siden jeg er over 27år og har fagbrev.

Hvis du har fagbrev har du fullført den vidergående utdanningen. Ergo du har ikke rett til mer vgs. Er sikker på at du kan ha 2år pause fra vgs uten å miste rett til flere år. Tror du kan ha 4år totalt +år pause. Men siden du har fagbrev sliter du.

Jeg har gk elektro og vk1 elektromekaniske, men tok fagbrev og teori utenom vgs som privatist. Alikevel er jeg f.eks uten vgs rett. Slit.

Men vis du har lyst til å skifte bransje så må du nesten ta kontakt med det aktuelle opplæringskontor og prøve å spørre deg frem på bedrifter om de kan ta deg inn til voksenopplæring mot lenger læretid. Finner du deg en slik villig bedrift så skal det gå fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...