Merrymac Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Hei, Jeg opplever for tiden at skjermbildet mitt blir "scrambled" mens jeg spiller spill med 3D-grafikk. Noen ganger fortsetter lyden å spille i et par sekunder, samtidig som jeg kan bevege musepekeren (som ser ut som en like forvrengt firkant), før hele maskinen fryser. Det minner litt om dette bildet - hos meg er det som oftest helt vertikale linjer, bildet står stille, og alt er mer rosa. Skjermbildet er helt ugjenkjennelig. Hvis det er viktig, kan jeg prøve å få tatt et foto av min egen skjerm når det skjer og laste opp. Maskinvare: PSU: Corsair Powersupply 750W Mobo: Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775 CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket CPU-kjøling: NorthQ 3580 Water Cooling Kit RAM: 4x2GB Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 GPU: EVGA GeForce GTX 280 1GB Superclocked HDD1: Intel X25-M SSD 80GB HDD2: Western Digital Raptor 74GB SATA 10000RPM HDD3: Western Digital Caviar GP 500GB SATA2 7200RPM Lyd: Creative SB X-Fi XtremeGamer Skjerm: BenQ 24" LCD G2400WD TCO03 OS: Windows 7 Ultimate OEM (installert på SSD-disken, altså HDD1) Kabinett: Antec Twelve Hundred Problemet har aldri oppstått i Windows eller 2D-applikasjoner generelt, og noen ganger kan jeg spille lenge uten å støte på det i det hele tatt - selv i spill hvor det har hendt etter bare et minutt tidligere. Synes det er litt snodig at jeg aldri klarer å reprodusere feilen i Civilization 5 også, selv om jeg spiller det mange timer av gangen, og selv om jeg spiller det rett etter feilen har oppstått i et annet spill. Jeg har kjørt det jeg kjenner til av tester: - Memtest86+ gjorde seg helt ferdig uten å finne feil - Prime95 sto på i 24 timer sammenhengende uten feil eller krasj - Alle testene i OCCT i minst en time (default settings) uten feil Jeg har for sikkerhets skyld også scannet for virus med AVG uten å ha funnet noe. Alle delene i maskinen er to år gamle, bortsett fra SSD-disken og 4gb av RAMen, som jeg installerte i juni. Problemet begynte å oppstå for ca. en måned siden, og har som nevnt vært litt av og på. Temperaturer er bittelitt over gjennomsnittet, men ikke noe som burde skape sånne problemer etter hva jeg har skjønt. Mens jeg spiller ligger som regel GPU mellom 70-80 og CPU på 60 grader. GPU idler på rundt 50 og CPU på rundt 40. Maskinen har krasjet både på høyere og lavere temperaturer, så det virker ikke som det er relatert. Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre bortsett fra å skaffe nye vilkårlige deler for å bytte ut ting, og sånt kan jo fort bli dyrt. Alle forslag settes veldig pris på edit\ Siste skjermkortdrivere fra nVidia og alt viktig fra Windows Update er også installert. Endret 1. desember 2010 av Merrymac Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Vil tippe at skjermkortet ditt har tatt kvelden. Du kan jo prøve å google "pink screen of death" Lenke til kommentar
Merrymac Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Vil tippe at skjermkortet ditt har tatt kvelden. Du kan jo prøve å google "pink screen of death" Ah, at det faktisk var et såpass kjent problem med min type kort fant jeg ikke frem til selv - takk for det. Det kan se ut som det er tilfelle da, ja. Har ikke overklokket det noe (utover det som er gjort av produsenten på forhånd), så får vel bare gå ut fra at det rett og slett har degradert på et eller annet vis. Ut fra diverse forumtråder via google-søket, så virker det ikke som om det er annen hardware enn selve skjermkortet som forårsaker problemet? Får muligens testet med et annet skjermkort i kveld. Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ut fra diverse forumtråder via google-søket, så virker det ikke som om det er annen hardware enn selve skjermkortet som forårsaker problemet? Får muligens testet med et annet skjermkort i kveld. Slik jeg forstår det så er problemet migrasjon. D.v.s at belegget mellom brikker og kjøling får microsprekker, og dette fører igjen til overoppheting. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 En venn av meg hadde så store problemer med det kortet at han gikk over til Radeon 58xx serien. Hans spill bare fryste helt vilkårlig, og kortet var glovarmt. Lenke til kommentar
Merrymac Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Da har jeg også byttet til Radeon, HD5830. Dette ser ut til å ha løst problemet. Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå