Teac Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Kan man for eksempel slenge på en 120mm Noctua vifte på dette kortet? Da vil man vell få rimelig støysvakt skjermkort. Vil tro det kan senke tempen i hele kabinettet også. Endret 27. november 2010 av Teac Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Jeg vil tro et vifteløst skjermkort kommer til nytten hos de som har et kabinett med god luftfyt fra før. Jeg hadde en gang et passivt 9600GT og et kabinett med en 240mm vifte i sidedøra. PC-en var ganske stillegående, mens GPU lå på 70/80C ved hardcore gaming. http://www.itavisen.no/pimpmypc/3572/k3bab-PC Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Mange foreslår og kjøre passivt med masse kabinettvifter som gir fra seg veldig lite lyd. Det mange glemmer, jo flere vifter du har (uansett hvor stille de er), jo mer støyer det. I andre ord, vist du har 5 vifter og den som bråker mest gir fra seg 20db, da er likevel ikke det totale støynivå på max 20db. Det du fullstendig overser her er frekvensspektret. Brumming og Hvining er to helt forskjellige opplevelser. Kabinettvifter er større og flytter derfor mer luft ved lavere hastighet, samtidig som det lager lyden av vind. Skjermkortvifter høres ut som et tannlegebor. Det finnes ikke noe verre enn en liten stock-vifte ved høy hastighet. Og jeg har prøvd begge deler. Har hatt ca. ti-femten forskjellige CPU-vifter og litt færre skjermkort-vifter. Min opplevelse er at skjermkort virker bedre med vifte men typisk bråker så fælt at det blir en plage å ha maskinen påslått. For CPU-vifter er jeg derimot klar på at det ikke finnes noen fordeler med små vifter. Der kan man få minst like god kjøling med å bruke ei svær kjøleribbe med ei eller to svære vifter på lavest mulig omdreiningshastighet. Endret 29. november 2010 av tommyb Lenke til kommentar
magb Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Mange foreslår og kjøre passivt med masse kabinettvifter som gir fra seg veldig lite lyd. Det mange glemmer, jo flere vifter du har (uansett hvor stille de er), jo mer støyer det. I andre ord, vist du har 5 vifter og den som bråker mest gir fra seg 20db, da er likevel ikke det totale støynivå på max 20db. Du glemmer også muligheten til å sette på en stillegående vifte på selve skjermkortet. Har selv en slik løsning i hus med en 3 part kjøler fra arctic cooling og støynivået er meget lavt og det samme er temperaturene. Stor kjøleribbe er som regel aldri negativt Endret 29. november 2010 av magb Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Mange foreslår og kjøre passivt med masse kabinettvifter som gir fra seg veldig lite lyd. Det mange glemmer, jo flere vifter du har (uansett hvor stille de er), jo mer støyer det. I andre ord, vist du har 5 vifter og den som bråker mest gir fra seg 20db, da er likevel ikke det totale støynivå på max 20db. Du glemmer også muligheten til å sette på en stillegående vifte på selve skjermkortet. Har selv en slik løsning i hus med en 3 part kjøler fra arctic cooling og støynivået er meget lavt og det samme er temperaturene. Stor kjøleribbe er som regel aldri negativt Men det hadde vært mye mer praktisk å bare plassert en ekstra stor kjøreribbe som exhaustet ut av maskinen i stedet... med andre ord en stock kjøler med ekstra stor ribbe og mye saktere(og evt også større) vifte. Det poenget de fleste her prøvde å komme frem til var vel at det er lite poeng i å gå hele veien ned til totalt vifteløst om man må kompensere ved å legge på en vifte likevel. Da kunne det like greit vært en ferdigdesignet løsning som bare hadde en innebygget veldig lite støyende vifte. Ihvertfall IMO... -Stigma Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Mange foreslår og kjøre passivt med masse kabinettvifter som gir fra seg veldig lite lyd. Det mange glemmer, jo flere vifter du har (uansett hvor stille de er), jo mer støyer det. I andre ord, vist du har 5 vifter og den som bråker mest gir fra seg 20db, da er likevel ikke det totale støynivå på max 20db. Du glemmer også muligheten til å sette på en stillegående vifte på selve skjermkortet. Har selv en slik løsning i hus med en 3 part kjøler fra arctic cooling og støynivået er meget lavt og det samme er temperaturene. Stor kjøleribbe er som regel aldri negativt Men det hadde vært mye mer praktisk å bare plassert en ekstra stor kjøreribbe som exhaustet ut av maskinen i stedet... med andre ord en stock kjøler med ekstra stor ribbe og mye saktere(og evt også større) vifte. Det poenget de fleste her prøvde å komme frem til var vel at det er lite poeng i å gå hele veien ned til totalt vifteløst om man må kompensere ved å legge på en vifte likevel. Da kunne det like greit vært en ferdigdesignet løsning som bare hadde en innebygget veldig lite støyende vifte. Ihvertfall IMO... -Stigma Man kan jo argumentere for at det er lite poeng så yme man vil, essensen er at dette i praksis gir en vesentlig stillere maskin, det er veldig få alternative løsninger som er komersielt tilgjengelig som gjør en bedre jobb i så måte. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Men det hadde vært mye mer praktisk å bare plassert en ekstra stor kjøreribbe som exhaustet ut av maskinen i stedet... med andre ord en stock kjøler med ekstra stor ribbe og mye saktere(og evt også større) vifte. Det poenget de fleste her prøvde å komme frem til var vel at det er lite poeng i å gå hele veien ned til totalt vifteløst om man må kompensere ved å legge på en vifte likevel. Da kunne det like greit vært en ferdigdesignet løsning som bare hadde en innebygget veldig lite støyende vifte. Ihvertfall IMO... -Stigma TY! Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Små vifter er av natur støyende, en kabinettvifte er av natur større enn en skjermkortvifte. Hadde det vært mulig å lage skjermkortvifter som både var små og derfor gikk raskt, men samtidig var veldig lite støyende, hadde det ikke vært marked for passive skjermkort. I vår verden, finnes imidlertid et marked for passive skjermkort. Altså er det tydeligvis sånn at noen har sett poenget i å betale ekstra mye for å slippe litt støy. Andre har ikke sett det. Det betyr ikke at de tar feil, folk har forskjellig smerteterskel for støy. Å tenke opp en løsning med 120mm vifte på skjermkortet er greit, det ville ha funka men jeg ser ikke riktig hvordan jeg skulle fått plass til den i kabinettet og jeg har heller ikke kommet over noen sånne til salgs når jeg skal kjøpe skjermkort. Endret 1. desember 2010 av tommyb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) I vår verden, finnes imidlertid et marked for passive skjermkort. Altså er det tydeligvis sånn at noen har sett poenget i å betale ekstra mye for å slippe litt støy. Passiv kjøling + vifte gir større muligheter for overklokking siden kjølingen ofte blir bedre enn kort som leveres med vifte. Så det kan hande flere enn kun de som er ute etter lydløse alternativer velger den løsningen. Å tenke opp en løsning med 120mm vifte på skjermkortet er greit, det ville ha funka men jeg ser ikke riktig hvordan jeg skulle fått plass til den i kabinettet og jeg har heller ikke kommet over noen sånne til salgs når jeg skal kjøpe skjermkort. Finnes masse 120mm vifter. Jeg har en maskin hvor skjermkortet kjøles med Thermalright Shaman og ei 140mm vifte. Den tar over 4 kortplasser. Gjelder bare å tenke stort ved innkjøp av kabinett (og hovedkort). Endret 1. desember 2010 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Der ser det ut som du har tilgang til en kjøler som både kan være stille eller særdeles effektiv, og sikkert har en fin mellominnstilling også. Fordelene med store vifter er sammenfallende med begge de to områdene, selv om man gjerne må velge ett om gangen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå