Gå til innhold

NTFS og FAT32


aQlol

Anbefalte innlegg

Heisann, alle sammen!

Jeg bare lurer litt på NTFS og FAT32, kan noen fortelle meg hva forskjellen er og hvordan det virker?

Det jeg vet til nå er at NTFS støtter bare programmer som er ment for microsoft, og FAT32 til andre som Linux og Mac? Forklar gjerne enkelt sånn at jeg kan forstå det, litt dårlig når det kommer til pc begrep and such :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NTFS er et filsystem som er laget av Microsoft, dette brukes i alle nyere Windows versjon (tilogmed ME). Dette har ingen reele begrensninger, bortsett fra at det fort blir defragmentert. Dette har også endel mer avanserte funksjoner en det FAT32 har. Slik som f.eks kryptering osv.

 

FAT32 er også et filsystem som er laget av Microsoft, dette brukes i de gamle Windows versjonene og brukes også på mange minnepenner osv. FAT32 har en begrensning som gjør at du ikke kan ha filer som er større en 4GB. Du kan heller ikke ha partisjoner på over 2TB.

 

Begge 2 støttes av både Linux og OS X, men jeg tror ikke det går an å installere disse operativsystemene på NTFS og FAT32, men dette er jeg usikker på.

 

EDIT: Viss spørsmålet var hvem av de du burde velge, så ville jeg gått for NTFS.

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

NTFS støtter i tillegg en del sikkerhetsmuligheter som er fraværende i FAT32. Det er noe som kalles en journaling filsystem, som vil si at alle endringer du gjør, blir loggført, slik at dersom PC-en skulle for eksempel miste strømmen mens endringer blir gjort, kan feilene lett rettes ved å slå opp i loggen, og fikse problemet.

 

Det er også muligheter for å begrense rettigheter til grupper, eller enkeltindivider for hver fil eller mappe.

 

I Windows Vista og Windows 7 kan du også transparent kryptere filer. Dette gjør at dersom noen klarer å få tak i harddisken din, kan de ikke dekryptere dem uten å vite passordet ditt.

 

Det er også støtte for komprimering av filer på filsystemet.

 

Du kan også lage symlinks (som er noe som har vært mulig på Unix systemer siden tidenes morgen) som er symbolske lenker til filer eller mapper på filsystemet, som gjør at for brukeren ser de filene ut til å være de filene de er lenket til.

Dette blir for eksempel brukt under Libraries i Windows 7 til å kunne gruppere mange mapper i samme undermappe, selv om de ligger på forskjellige deler av disken.

 

FAT32 er derimot veldig grunnleggende, og støtter ingen av disse mulighetene. Det er dog simpelt, som er en grunn til at det er støttet så mange steder. Windows disketter brukte noe som kaltes FAT12, og gamle harddisker brukte FAT16 (ofte bare kalt FAT) som etterhvert ble erstattet av FAT32, som igjen er blitt erstattet av ExFAT.

Det er noe som er ganske teit med FAT, og det er at det er ingen måte å lese ifra filsystemet hvilken versjon det er. En må anta ut ifra størrelse på partisjonen hvilken FAT versjon som benyttes, som er ganske tøysete.

Lenke til kommentar

Du kan også lage symlinks (som er noe som har vært mulig på Unix systemer siden tidenes morgen) som er symbolske lenker til filer eller mapper på filsystemet, som gjør at for brukeren ser de filene ut til å være de filene de er lenket til.

 

Hva er Unix system? :)

Lenke til kommentar

Stemmer. Windows ME støttet ikke NTFS, kun FAT32. På den tiden måtte du kjøpe Windows NT (Windows 2000 eller eldre) for å få støtte for NTFS.

 

Unix systemer er systemer med en Unix variant som operativsystem. Unix varianter er for eksempel Mac OS X, som er en BSD variant, som igjen er en Unix variant. Linux er et operativsystem som er skrevet for å etterape Unix fullstendig.

Et eksempel på et Linux operativsystem er Ubuntu.

 

Unix ble opprinnelig skrevet på 60 tallet, og var revolusjonerende ved å være et fullstendig operativsystem skrevet i C. På den tiden var den rådende idéen at operativsystem skulle skrives i Assembly. Dette førte til Unix sin suksess ved at det lett kunne flyttes til forskjellige prosessorer og systemer uten å måtte skrive om mye av koden (Assembly er spesifikt for én bestemt prosessorarkitektur, for eksempel x86, PowerPC eller MIPS).

 

Windows er ikke basert på Linux, men på et annet operativsystem som heter OS/2. Tror ikke OS/2 lenger er under utvikling, siste versjon het OS/2 Warp.

OS/2 var et samarbeidsprosjekt mellom IBM og Microsoft.

Lenke til kommentar

Flyttet denne tråden fra 'Annet om programvare' til 'Lagringsmedier'.

 

NTFS og FAT32 er filsystemer, det dreier seg om hvordan data lagres på disk. Det har ingenting med programvare å gjøre. Et program vet som regel ikke noe om filsystemet, det har ingen betydning (det finnes selvsagt unntak).

 

Det er operativsystemet (Windows og Unix er to forskjellige operativsystem) som bruker funksjonene i filsystemet.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...