Gå til innhold

Intel Core i5 760 temperatur

Gjest Slettet-Nx85RNiw

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Nx85RNiw

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Intel Core i5 760 prosessor som brukes i et Shuttle SH55J2 barebone kabinett (med egen kjøler for cpu). Jeg leser i bios at temperatur på prosessor er rundt 60° C. Er dette en akseptabel temperatur for denne prosessoren?

Endret av Slettet-Nx85RNiw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags temperatur får du under load? Stresstest prosessoren med Prime95 eller LinX ellerno, og sjekk temperaturene mens du stresstester med f.eks. RealTemp eller CoreTemp. Max Tcase er vel 71c for i5 760, det er maks temperatur for varmesprederen. Kjernetemperaturer er gjerne 10-15 grader varmere enn varmesprederen, så under 80c burde være veldig trygt, men jeg hadde ikke vært særlig happy ved å kjøre det 24/7. Men stresstest og les av temperaturene fra windows, hva det det står i BIOS etter ~1 minutt uten load er veldig lite interessant

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Nx85RNiw

Ved kjøring av en "Blend"-test med Prime95, kan jeg lese av temperaturer ~80°C (max 84°C) stabilt over 30 minutter på samtlige kjerner. Når Prime95 avsluttes, stabiliserer temperaturen seg på ~50°C. Temperaturer leses av i Real Temp og Core Temp.

Lenke til kommentar

Det er ganske varmt, jeg vet ikke hvilken kjøler du bruker og om det er tilstrekkelig luftstrøm i boksen din, men det er godt mulig at kjøleren har blitt montert feil, eller at du har brukt for mye kjølepasta ellerno. 84c på en chip som kjører på stock speed er veldig mye

Lenke til kommentar

Er da ikke så mye etter 35 min med Prime95?

50c Idle er litt mye, men hvis det er varmt inne i ditt lille Shuttle kabinett er det helt normalt.

Edit: Hvor høy er hastigheten på Cpu kjøleren under disse temperaturene? Det er avgjørende for om dette er normalt eller ikke :)

Endret av magb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Nx85RNiw

Hastigheten på cpukjøler ser ut til å variere litt mellom 8000 og 10000 omdreininger under belastning fra Prime95. Kjøleren som benyttes er ikke den som kom med cpu, men en som er tilpasset kabinettet (se bilder). Jeg har også installert et ATI Radeon 5770 skjermkort som muligens også kan bidra til høyere temperaturer.

P1000207.jpg

P1000209.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...