Gå til innhold

Hjelp: Behøver jeg en router, eller kun svitsj?

Anbefalte innlegg

Er ikke så veldig proff på nettverk, så det er en ting jeg lurer på:

Hvis jeg kun skal ha et nettverk mellom mine pcer, uten noen kontakt med utsiden i det hele tatt, er det da noen fordel med router? Jeg må ha fast IP på alle sammen, så denne kan jeg sette på hver enkelt pc. Jeg trenger altså ikke DHCP. Alle pcene må kunne kommunisere med alle.

Jeg skal også sette opp et domenenettverk med Win2008, vet ikke om det har noen betydning ...

Fordi jeg leier hybel, og kun har en kabel ut av veggen som er koblet til et nettverk (som igjen er koblet til internett), så blir jeg nødt til å ha to separate nettverk på hver pc. Hver pc skal altså være koblet til en svitsj som tilhører huseierens nettverk, og hver pc skal være koblet til en svitsj\router for mitt eget nettverk. Er det noen problemer med et slikt oppsett? jeg er klar over det mest åpenbare, som at de må ha forskjellig IP-adresse ...

Høres kanskje litt teit ut at jeg sitter med Server 2008R2 og skal sette opp et domenenettverk, også spør om relativt elementære ting, men jeg har altså behov for et slikt nettverk hjemme for å kunne gjøre den egentlige jobben min. Jeg prøver heller å lære meg ting selv, framfor å leie noen.

EDIT: Jeg sitter også på et Cisco Aironet 520 Access Point. Det har relativt mange features, men er ganske greit å sette opp. Er det mulig å koble dette rett i en svitsj, eller MÅ det være en router?

Hva innebærer det når en svitsj har et web-grensesnitt? Hva kan man typisk gjøre i et slikt grensesnitt?

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AP går rett i switch.

Du trenger bare switch.

Det står en router lenger ut på nettet der linja kommer inn.

Men du trenger da bare ett nett?

Sett en switch i kabelen du har nå, sett AP i den og bruk AP og eller switchen med kabel i dine pcer.

Lenke til kommentar

Nei, jeg må ha to nett. For det første ønsker jeg å kunne sperre av kommunikasjon med huseierens nettverk, som også inkluderer en annen hybel.

For det andre er jeg helt avnhengig av et stabilt nettverk for det jeg skal gjøre (renderfarm). Det er krise hvis nettverket stopper fordi noen andre kåler, eller fordi en ledning blir dratt ut ved et uhell.

Det er også uaktuelt å bytte ut huseierens utstyr med mitt eget for å opprette virtuelle LAN eller noe slikt. Jeg ønsker ikke å få stress hvis de andre sliter med internett el.

Så løsningen med to nettverkskort i hver pc er grei hvis jeg må ha to nettverk?

Vet du hva man kan gjøre i et Web-grensesnitt til en switch?

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Det spørs om du kjøper "managed" eller ikke.

Du kan kontrollere portene, linkspeed,duplex, økt sikkerhet med at du kan sperre porter som ikke er i bruk og sette mac-adresser på de som er i bruk så ingen kan bytte til sen pc i switchen osv.

Evt sette noen porter til høy prioritet ol. Båndbreddebegrensninger, scanne porter for trafikk/last.

Hovedkort har 1 port, kanskje også 2 idag.

Da lager du ditt eget lan med switch eller trådløst, så bruker du nåværende kabel kun til internett-delen av nettet.

Det over streken er ditt, under er huseiers ( den som har router og internett)

Jeg mener det burde holde da du er på ditt nett med din switch og internett er eneste du låner av naboen.

Detter internett ut har du fortsatt nettet ditt gjennom switchen.

Du kan jo sette opp egen switch til egne porter uten at jeg ser poenget i det.

post-64596-0-84806300-1290728492_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Du misforstår hva jeg tenker.

Hver av mine pcer vil jeg ha koblet til to nettverk. Mitt eget (kall det 10.0.0.X), og huseierens (192.168.1.X). I tegningen din så vil jeg være koblet til ett nettverk: huseierens. Slik vil jeg ikke ha det av flere grunner:

1. treg hastighet (stryk denne)

2. mulig sikkerhetsbrist, da jeg må ha et relativt "åpent" nettverk.

3. Jeg må ha mulighet til å konfigurere IP-adresser osv. om hverandre, uten at de andre får problemer.

Jeg forstår at dette kanskje virker litt rart, men jeg vil altså være mest mulig separat fra huseierens nettverk. Jeg vil behandle det nettverket som "utsiden" :)

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Det kan du med en switch du kan logge inn på i nettleseren.

Du vil kun få internett av huseier som om huseier ikke skulle ha fantes og det hadde kommet fra et modem/router.

Så lenge du må dele linje med han så må du finne deg i det.

Se på kabelen fra huseier som internett alene.

Skaper han/hun krøll så mister du internett, ikke nettet mellom pcene dine.

Ditt nett vil ikke bli tregt mellom dine servere selv om naboen tuller med sitt nett.

Kun internett til deg kan dette ut/bli treg om naboen tuller uansett hvor mange switcher du har.

Det er vel sånn her du mener:

Det kan du også gjøre med kun en switch.

En evt AP setter du i din switch med sorte ledninger og vil fungere som sort kabel mot klientene.

post-64596-0-62874900-1290732569_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Tegninga di beskriver jo akkurat slik jeg har tenkt å sette det opp: To kabler ut fra hver pc. En til mitt eget nettverk, og en til huseierens.

Men det virker som at du sier noe annet ... Mitt nettverk vil jo være tilgjengelig hos huseieren så lenge jeg kun kobler meg til en switch som igjen er koblet på huseierens router? mener du at jeg skal sette opp et VLAN i switchen?

Lenke til kommentar

Pcene er ikke i nett pga de er i samme switch.

Du setter opp nettet og legger til de pcene du vil.

Med mac eller IP eller passord.

Du får i teorien kun internett fra huseier da du ikke er en del av hans pcnettverk så lenge han ikke har invitert deg.

Siste tegningen koster bare 500kr mer, da skiller du delvis nettverkstrafikk og internett på hver sin port.

Det er ikke et must, da ditt nettverk som går gjennom din switch er 100% oppe uansett hva huseier gjør.

Eneste du vil merke er at internett blir treg osv om huseier kødder.

Men begge mulighetene fungerer.

Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner hva du mener. Nå har ikke jeg allverdens av kunnskap rundt dette, og det du sier gir meg en hel rekke spørsmål. Skal ikke komme med alle her, og jeg blir nødt til å prøve meg fram litt selv, så jeg tror jeg snur litt på alt sammen:

Jeg trenger uansett et dedikert nettverkskort, skal jeg ha ordentlig gigabit LAN. jeg ender altså opp med å måtte kjøpe det samme uansett. Er det noe galt i å koble hver pc til to nettverk; det ene er mitt eget, og det andre er huseierens? Hvilke evt. problemer kan jeg få?

Jeg setter pris på at du forklarte meg en alternativ løsning. Hvis det virkelig er en enklere løsning, så kommer jeg nok til å bytte til den. Men jeg må først se på grensesnittet og hva som er mulig i en switch som kan styres. jeg legger heller bare i noen hundrelapper ekstra, så jeg sørger for å få en god switch.

Lenke til kommentar

Da blir det en managed switch du kan logge inn på samt 125MB (1Gb)-kort til alle pcene.

Da setter du disse opp gjennom en switch og du har nettverket ditt.

Her setter du også AP(i switch) om noen maskiner skal trådløst.

Og deretter velger du selv neste steg.

Neste steg er internett alene, her kan du bruke 100Mbs-portene i pcene da du ikke har raskere internett uansett.

Du kan gjøre følgende.

1) Sette cat5-ledningen (internett fra huseier) rett i den første switchen(gigabit) og klare deg med den.

eller

2) gjøre som over uten internettledningen, men heller sette den rett i en ny switch som ikke behøver å være managed eller gigabit da den kun skal levere internett. Og herifra setter du i nettverksledninger til 100Mbs-portene i pcene så alle får internett.

Så må du da gå i kontrollpanel og sette DHCP på den porten internett skal og IPen til det andre nettet i den andre porten.

Pga bildet under:

Jeg ville ha prøvd 1) først, så gå over til 2) senre ( = kjøpe en billig 100Mb switch og x cat5-kabler) om du finner det nødvendig av administrative årsaker.

post-64596-0-88061600-1290818427_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...