Thewiz Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 God kveld! På min Mercedes C200 er det et uttak for motorvarmer (av typen DEFA), tenkte jeg skulle prøve denne, så jeg satt i stikkontakten når bilen var frossen (-13 grader). Bilen sto i 2 timer med motorvarmeren, men motorvarmen økte ikke i det hele tatt. Noen som vet hvordan jeg kan feilsøke systemet? Er det en sikringsboks eller en strømboks på DEFA motorvarmere? Jeg har bare selve motorvarmeren, ikke kupévarmeren eller styringsenheten til DEFA. Mvh Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Kjente du på blokka da? Det blir jo ikke varmt slik at varmeapparatet blåser varmt osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Se etter om du har blokk- eller slangevarmer. Etter et par-tre timer med blokkvarmer er max varme oppnådd, og da bør blokka ha blitt lunken selv i mange kuldegrader (men motoren blir ikke "varm" som under kjøring). Ved slangevarmer bør det være ganske varmt i slagen rundt varmeren. Hvis det ikke funker i det hele tatt, kan det være ledningsbrudd eller feil på varmeelement. Jeg har fått byttet en blokkvarmer en gang, her hadde elementet gått. Sjekk kabler først. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Tror jeg har blokkvarmer, fant ut at motorvarmeren fungerer fint, siden jeg plugget i kabelen med panseret åpent for å høre etter en eventuelt motorlyd fra varmeren. Hørte den startet å varme. Men jeg ser ikke helt poenget med en motorvarmer hvis den har stått i 2 timer og likevel viser ikke termostaten noe forskjell? De to timene bilen sto med motorvarmeren i, ble ikke motoren noe fortere varm etter jeg begynte å kjøre? Ser liksom ikke helt poenget med motorvarmer hvis ikke motoren blir ordentlig varm? Trodde den varmet kjølevesken til 80 grader ellerno. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Skal vel vel ikke være noen lyd av en motorvarmer fra Defa, siden det bare er en resistor som kobles på kjølevæske, blokk eller bunnpanne. Usikker på hva du hører da, men kan være kjøling på en batterilader f.eks. Sikker på at du har motorvarmer og ikke kun kupèvarmer og/eller batterilader? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 sjekka kjøleveska? det kan jo hende den funker men at elementet er ødelagt, at det ikke varmer. koster ikke mye for en ny en 5-600 kr Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Det greieste er vel å forsøke å finne elementet og kjenne om det blir varmt. Du kan se i lista her (avhengig av hvilken motor) hvor sånn ca. den skal stå dersom den er der: http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?merke=MERCEDES+BENZ&modell=C&type=2&lang=3&ndid= Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Tror jeg har blokkvarmer, fant ut at motorvarmeren fungerer fint, siden jeg plugget i kabelen med panseret åpent for å høre etter en eventuelt motorlyd fra varmeren. Hørte den startet å varme. Men jeg ser ikke helt poenget med en motorvarmer hvis den har stått i 2 timer og likevel viser ikke termostaten noe forskjell? De to timene bilen sto med motorvarmeren i, ble ikke motoren noe fortere varm etter jeg begynte å kjøre? Ser liksom ikke helt poenget med motorvarmer hvis ikke motoren blir ordentlig varm? Trodde den varmet kjølevesken til 80 grader ellerno. Å joda, det er store fordeler med det..... Bilen bruker langt mindre drivstoff, særlig bensinbiler, og de blir langt fortere varme enn uten. Motoren starter langt lettere og blir langt mindre slitt osv. Har du prøvd -30 med og uten motorvarmer? det har jeg Endret 27. november 2010 av agvg Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Skal vel vel ikke være noen lyd av en motorvarmer fra Defa, siden det bare er en resistor som kobles på kjølevæske, blokk eller bunnpanne. Usikker på hva du hører da, men kan være kjøling på en batterilader f.eks. Sikker på at du har motorvarmer og ikke kun kupèvarmer og/eller batterilader? Jeg har Defa-varmer i motorblokka (altså typen der du fjerner en frostplugg), og min begynner å suse når jeg tar i kontakta. så den typen lager værtfall litt lyd helt i starten. men det gir seg fort. var slik på min forrige bil også. om trådstarter her har varmer som festes på bunnpanna, så er dette den minst effektive varmeren bare så det er sagt. Endret 27. november 2010 av Simkin Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Et vanlig standard defa element pleier og ligge rundt 90ohm. Bare og måle rett på elementet eller i kontakta utved fronten hvis du kun har motorvarmer. Så veit du at hele kretsen er i orden. Skal eller ikke være mindre enn 20 kohm overslag til gods. 1 Lenke til kommentar
trooghaap Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Ser liksom ikke helt poenget med motorvarmer hvis ikke motoren blir ordentlig varm? Trodde den varmet kjølevesken til 80 grader ellerno. Det finnes 2 varianter av motorvarmer: Defa som går på elektrisitet og drivstoff baserte systemer(Webasto og Eberspaecher). Defa varmer kun vannet med slange varmer, uten å sirkulere vannet rundt i motoren. Med drivstoff baserte systemer er det montert egen brenner i motorrommet som varmer OG sirkulerer vannet rundt i motoren, med dette systemet blir vannet godt og varmt. Temp måleren krabber godt opp på skalaen når jeg starter bilen etter 30 min med Ebern i gang. Har begge systemene montert i min bil......... Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Ser liksom ikke helt poenget med motorvarmer hvis ikke motoren blir ordentlig varm? Trodde den varmet kjølevesken til 80 grader ellerno. Det finnes 2 varianter av motorvarmer: Defa som går på elektrisitet og drivstoff baserte systemer(Webasto og Eberspaecher). Defa varmer kun vannet med slange varmer, uten å sirkulere vannet rundt i motoren. Med drivstoff baserte systemer er det montert egen brenner i motorrommet som varmer OG sirkulerer vannet rundt i motoren, med dette systemet blir vannet godt og varmt. Temp måleren krabber godt opp på skalaen når jeg starter bilen etter 30 min med Ebern i gang. Har begge systemene montert i min bil......... Det er ikke kun slangevarmer defa tilbyr til å varme kjølevæska , bare så det er klart. slangevarmere er lite effektive. varmere som monteres i frosthull i blokka er de mest effektive, og disse fungerer ganske bra! Endret 28. november 2010 av Simkin 1 Lenke til kommentar
trooghaap Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Ser liksom ikke helt poenget med motorvarmer hvis ikke motoren blir ordentlig varm? Trodde den varmet kjølevesken til 80 grader ellerno. Det finnes 2 varianter av motorvarmer: Defa som går på elektrisitet og drivstoff baserte systemer(Webasto og Eberspaecher). Defa varmer kun vannet med slange varmer, uten å sirkulere vannet rundt i motoren. Med drivstoff baserte systemer er det montert egen brenner i motorrommet som varmer OG sirkulerer vannet rundt i motoren, med dette systemet blir vannet godt og varmt. Temp måleren krabber godt opp på skalaen når jeg starter bilen etter 30 min med Ebern i gang. Har begge systemene montert i min bil......... Det er ikke kun slangevarmer defa tilbyr til å varme kjølevæska , bare så det er klart. Det er helt klart, men det ser ikke ut til at de tilbyr flere varianter til en bestemt motor: http://www.defa.com/heating.php3?lang=1&ndid=&aid=&tid=# Til min bil er det 5 forskjellige motorvarmere, men kun 1 som passer på motorvarianten jeg har. Kan sikkert mekke til noe med en annen varmer, men stoler på att Defa har produsert det som passer best. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Uansett, varmer i frosthull i blokka er å blir den beste varmeren. det er udiskutabelt. om det ikke er å få til bilen din, kan være pga plassmangel. på bilen min f.eks, er det kun 1 av 5 hull som er ledige til varmer, og selv der er det trangt. Endret 28. november 2010 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå