Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig motorvarmer - feilsøking?


Thewiz

Anbefalte innlegg

God kveld!

 

På min Mercedes C200 er det et uttak for motorvarmer (av typen DEFA), tenkte jeg skulle prøve denne, så jeg satt i stikkontakten når bilen var frossen (-13 grader). Bilen sto i 2 timer med motorvarmeren, men motorvarmen økte ikke i det hele tatt.

 

Noen som vet hvordan jeg kan feilsøke systemet? Er det en sikringsboks eller en strømboks på DEFA motorvarmere? Jeg har bare selve motorvarmeren, ikke kupévarmeren eller styringsenheten til DEFA.

 

Mvh :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Se etter om du har blokk- eller slangevarmer. Etter et par-tre timer med blokkvarmer er max varme oppnådd, og da bør blokka ha blitt lunken selv i mange kuldegrader (men motoren blir ikke "varm" som under kjøring). Ved slangevarmer bør det være ganske varmt i slagen rundt varmeren.

 

Hvis det ikke funker i det hele tatt, kan det være ledningsbrudd eller feil på varmeelement. Jeg har fått byttet en blokkvarmer en gang, her hadde elementet gått. Sjekk kabler først.

Lenke til kommentar

Tror jeg har blokkvarmer, fant ut at motorvarmeren fungerer fint, siden jeg plugget i kabelen med panseret åpent for å høre etter en eventuelt motorlyd fra varmeren. Hørte den startet å varme. Men jeg ser ikke helt poenget med en motorvarmer hvis den har stått i 2 timer og likevel viser ikke termostaten noe forskjell? De to timene bilen sto med motorvarmeren i, ble ikke motoren noe fortere varm etter jeg begynte å kjøre?

 

Ser liksom ikke helt poenget med motorvarmer hvis ikke motoren blir ordentlig varm? Trodde den varmet kjølevesken til 80 grader ellerno.

Lenke til kommentar

Skal vel vel ikke være noen lyd av en motorvarmer fra Defa, siden det bare er en resistor som kobles på kjølevæske, blokk eller bunnpanne. Usikker på hva du hører da, men kan være kjøling på en batterilader f.eks.

 

Sikker på at du har motorvarmer og ikke kun kupèvarmer og/eller batterilader?

Lenke til kommentar

Tror jeg har blokkvarmer, fant ut at motorvarmeren fungerer fint, siden jeg plugget i kabelen med panseret åpent for å høre etter en eventuelt motorlyd fra varmeren. Hørte den startet å varme. Men jeg ser ikke helt poenget med en motorvarmer hvis den har stått i 2 timer og likevel viser ikke termostaten noe forskjell? De to timene bilen sto med motorvarmeren i, ble ikke motoren noe fortere varm etter jeg begynte å kjøre?

 

Ser liksom ikke helt poenget med motorvarmer hvis ikke motoren blir ordentlig varm? Trodde den varmet kjølevesken til 80 grader ellerno.

 

Å joda, det er store fordeler med det.....

Bilen bruker langt mindre drivstoff, særlig bensinbiler, og de blir langt fortere varme enn uten.

Motoren starter langt lettere og blir langt mindre slitt osv.

 

Har du prøvd -30 med og uten motorvarmer? det har jeg

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Skal vel vel ikke være noen lyd av en motorvarmer fra Defa, siden det bare er en resistor som kobles på kjølevæske, blokk eller bunnpanne. Usikker på hva du hører da, men kan være kjøling på en batterilader f.eks.

 

Sikker på at du har motorvarmer og ikke kun kupèvarmer og/eller batterilader?

 

Jeg har Defa-varmer i motorblokka (altså typen der du fjerner en frostplugg), og min begynner å suse når jeg tar i kontakta. så den typen lager værtfall litt lyd helt i starten. men det gir seg fort. var slik på min forrige bil også.

 

om trådstarter her har varmer som festes på bunnpanna, så er dette den minst effektive varmeren bare så det er sagt.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

Ser liksom ikke helt poenget med motorvarmer hvis ikke motoren blir ordentlig varm? Trodde den varmet kjølevesken til 80 grader ellerno.

 

Det finnes 2 varianter av motorvarmer: Defa som går på elektrisitet og

drivstoff baserte systemer(Webasto og Eberspaecher).

Defa varmer kun vannet med slange varmer, uten å sirkulere vannet rundt i motoren.

 

Med drivstoff baserte systemer er det montert egen brenner i motorrommet som varmer OG sirkulerer vannet rundt i motoren, med dette systemet blir vannet godt og varmt.

Temp måleren krabber godt opp på skalaen når jeg starter bilen etter 30 min med Ebern i gang.

 

Har begge systemene montert i min bil.........

Lenke til kommentar

 

Ser liksom ikke helt poenget med motorvarmer hvis ikke motoren blir ordentlig varm? Trodde den varmet kjølevesken til 80 grader ellerno.

 

Det finnes 2 varianter av motorvarmer: Defa som går på elektrisitet og

drivstoff baserte systemer(Webasto og Eberspaecher).

Defa varmer kun vannet med slange varmer, uten å sirkulere vannet rundt i motoren.

 

Med drivstoff baserte systemer er det montert egen brenner i motorrommet som varmer OG sirkulerer vannet rundt i motoren, med dette systemet blir vannet godt og varmt.

Temp måleren krabber godt opp på skalaen når jeg starter bilen etter 30 min med Ebern i gang.

 

Har begge systemene montert i min bil.........

 

Det er ikke kun slangevarmer defa tilbyr til å varme kjølevæska , bare så det er klart. slangevarmere er lite effektive. varmere som monteres i frosthull i blokka er de mest effektive, og disse fungerer ganske bra!

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser liksom ikke helt poenget med motorvarmer hvis ikke motoren blir ordentlig varm? Trodde den varmet kjølevesken til 80 grader ellerno.

 

Det finnes 2 varianter av motorvarmer: Defa som går på elektrisitet og

drivstoff baserte systemer(Webasto og Eberspaecher).

Defa varmer kun vannet med slange varmer, uten å sirkulere vannet rundt i motoren.

 

Med drivstoff baserte systemer er det montert egen brenner i motorrommet som varmer OG sirkulerer vannet rundt i motoren, med dette systemet blir vannet godt og varmt.

Temp måleren krabber godt opp på skalaen når jeg starter bilen etter 30 min med Ebern i gang.

 

Har begge systemene montert i min bil.........

 

Det er ikke kun slangevarmer defa tilbyr til å varme kjølevæska , bare så det er klart.

 

Det er helt klart, men det ser ikke ut til at de tilbyr flere varianter til en bestemt motor:

 

http://www.defa.com/heating.php3?lang=1&ndid=&aid=&tid=#

 

Til min bil er det 5 forskjellige motorvarmere, men kun 1 som passer på motorvarianten jeg har.

Kan sikkert mekke til noe med en annen varmer, men stoler på att Defa har produsert det som passer best.

Lenke til kommentar

Uansett, varmer i frosthull i blokka er å blir den beste varmeren. det er udiskutabelt. om det ikke er å få til bilen din, kan være pga plassmangel.

 

på bilen min f.eks, er det kun 1 av 5 hull som er ledige til varmer, og selv der er det trangt.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...