Gå til innhold

Hard Disk Locked

Beritaron

Anbefalte innlegg

Et vennepar fikk beskjed om å taste inn passord for å komme inn på SSD-disken som sitter i maskinen deres, men de har ikke selv satt på passord (og er ganske sikre på at ingen andre har hatt tilgang til maskinen). De vet ikke hvordan de kommer inn på BIOS engang, så tviler sterkt på at de har klart å rote seg så langt inn i de bildene selv.

I og med at disken er låst er den i nåværende tilstand kast, går f.eks ikke an å formatere disken å installere OS på nytt.

Det jeg anser som siste mulighet er å teste passordet produsenten selv setter på disken. Om det viser seg at passord er satt på på en eller annen måte, og de ikke har satt et passord, kan det hende produsentens standardpassord er brukt.

EDIT: Er snakk om en Kingston SSDnow+ 128GB

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Du sier tviler de har satt passord. Av erfaring vet jeg at brukere sier kategorisk at de ikke har gjort, hvis det er noe de ikke har fått til...

Napp ut disken og koble den til et ekstern kabinett for å se om du får lest diskn. Om det er BIOS passord, så se om du kan resette biosen.

En ting er sikkert, det er ikke satt noe passord fra produsentens side, hverken på disk eller maskin..

Lenke til kommentar

Det er harddisken som er låst, ikke satt BIOS-passord da jeg får gått inn og gjort endringer i BIOS.

De har hatt maskinen en stund før dette skjedde, og kom nokså plutselig. Det et par sider nevnte angående Master Password, at om man setter passord på disken og ikke endrer dette passordet så vil Master Password kunne brukes.

De sier selv at de ikke har satt passord, og det er venner av meg, ingen garanti/reklamsjon-problematikk inn i bildet, så ser ingen grunn til at de skulle juge for meg. Jeg måtte forklare hvordan de kom inn i BIOS-en og hvor de måtte gå for å komme til riktige sider for disse passordene. Rote seg frem ditt, og sette et passord som må skrives inn to ganger skjer ikke uten at man selv er bevist om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

når er det de må taste passord? Slikt jeg leser er det for å starte disken. Har jeg forstått dette rett? Hva skjer om du prøver å koble den til en annen maskin med eksternt kabinett?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...