Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Filmen Max Manus som særemne? Trenger hjelp og tips!

Anbefalte innlegg

Hei

Går nå Påbygging, og har 3Norsk. Vi holder på tiden med særemnet som skal fremføres muntlig med power point.

Jeg har valgt Filmen Max Manus. Og skal ta for meg kontraster etc i filmen.

Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg bør fremføre dette, vi skal snakke i ca 22 minutter til lærer og klasse.

Har allerede sett filmen par ganger og har mange tanker rundt hva og hvordan, men føler det er veldig vanskelig å komme igang med arbeidet.

Noen som har tips, erfaringer som vil hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se filmen ytterligere 100 ganger. Se ekstramaterialet. Se filmen om Max.

Les bøkene: Det vil helst gå godt og Det blir alvor (filmen er basert på disse.

Observer: Naivitet blandt involverte personer. Realisme i scener. Reduksjon i antall personer involvert. realisme i reelle hendelser. Vær obs på Max holdning til tidligere fiender (tilgivelse)etter krigen. Nerver. Etterfølgende alkoholproblemer (som mange andre aktive under krigen [inkludert krigsseilere]).

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å lese annen krigslitteratur som handler om motstandsbevegelsen. Nå husker jeg ikke navnet på bøkene jeg har lest, men jeg var svært skuffet over filmen. Mulig boken om Linge kompaniet tar for seg litt om motstandsbevegelsen i Oslo.

Bøkene forteller mer i detalj om hvilken helt Manus og andre i motstandsbevegelsen faktisk var. Filmen tar for seg hendelsene svært overflatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...