robertaksland Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Kanskje Sigma 17-70 f/2.8-4 kan være et greitt kompromiss. 2500 kroner og skarp og fin selv på 17mm med største blender. Lenke til kommentar
klxm Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Kanskje Sigma 17-70 f/2.8-4 kan være et greitt kompromiss. 2500 kroner og skarp og fin selv på 17mm med største blender. Men vil ikke denne bli litt for lite lyssterk ? Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Kanskje Sigma 17-70 f/2.8-4 kan være et greitt kompromiss. 2500 kroner og skarp og fin selv på 17mm med største blender. Men vil ikke denne bli litt for lite lyssterk ? Med tanke på at det ikke eksisterer fastoptikk videre enn 18mm som er åpnere enn 2.8, så er denne Sigmaen det lyssterkeste du finner i vidvinkelområdet, og til en pris som er lavere enn samtlige fastobjektiver under 18mm på f/2.8. Sagt på en annen måte: Den lyssterkeste 17mm'eren på markledet er samtidig den billigste, og har i tillegg zoom opp til 70mm. Den konkurrerer riktignok ikke på skarphet og geometri mot de dyrere fastobjektivene, men det faller som vanlig ned på pris kontra kvalitet kontra bruksområde. Lenke til kommentar
Heaven Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 AD objektiv til Makro og Portrett Kjøp Canon 100mm F/2.8 USM Macro (uten IS) OG Canon 85mm F/1.8 USM. Er det kryp i bevegelse du ønsker makro til vil du likevel ha lite bruk for IS. Canon 85 mm F/1.8 USM er ett av de definitivt beste objektivene Canon har i den billigere klassen! Det er det beste fastobjektivet jeg har - og leverer nydelig skarphet, farger og dynamikk. (Jeg har også Canon 50 mm F/1.4 USM og Sigma 30 mm F/1.4). Lykke til med valget! Lenke til kommentar
klxm Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 Var litt usikker på om jeg skulle opprette en ny tråd, men prøver meg på å fortsette her - selv om det blir et litt annet tema enn emnetittel... Vurderer tilbudet JapanPhoto har på Canon 5D mark II frem til 24.juni. 11 999,- for kamerahus. FotoVideo har også eit pakketilbud til 19 995,-. Jeg sitter og klør meg i hodet og lurer på om jeg skal slå til på et av tilbudene, eller om jeg skal smøre meg med tålmodighet i håp om at prisen skal synke enda lavere til høsten (siden mark III er komt). Er der noen som har en formening om hva som er "lurest" ? Vente eller kjøpe nå ? En annen grunn til at jeg holder litt igjen, er at jeg går i fra crop til FF, noe som er nytt for meg. Objektivparken min ser pr i dag slik ut : Canon EF 50mm 1:8 Canon EF 28mm 1:8 Canon EF-S 15-85mm IS Canon EF-S 55-250mm IS (Canon Speedlite 430 EX II) (Canon 550D hus) (Dersom jeg ikke skal beholde 550D`n, må jeg selge 15-85 og 55-250. Men det i seg selv er vel ikke et stort problem....) Jeg har nevnt tidligere at jeg har vurdert 7D (som også er på tilbud), og jeg har ikke lagt det helt på hylla. Men det er jo et helt annet kamera enn 5D mark II. Jeg kunne nok ønske 5D hadde noen av egenskapene til 7D (og omvendt), men har godtatt at jeg ikke kan få alt i et kamera Med 5D vil jeg savne bps og værtettingen som 7D`n yter. På 7D vil jeg savne iso-ytelsen og megapixlene som 5D yter. Jeg er nok bare ikke helt enig med meg selv HVA JEG EGENTLIG ØNSKER OG TRENGER MEST. Men jeg tar mye landskapsbilder, litt bryllupsbilder har det blitt og vil bli mer av, bilder av barn (ute og inne), portrett, macro (dyr/insekt). Jeg er vel egentlig bare ute etter en slags bekreftelse på at jeg trenger 5D mark II....om jeg skal tolke meg selv Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Kjøp 60D det er et godt kompromiss mellom 7D og 5D mk2 til 5500kr kan de ikke gå galt. Jeg savnet bevegelig skjerm på 7D og 5D mk2 når jeg skulle stille fokus via live-view ved landskapsfotografering. Fullformat er ikke the holy grail som folk skal ha det til. Fordelen er kun stor søker, ingen crop og litt mindre støy ved høy ISO. Nedturene på 5D mk2 er mange: Dårlig lcd skjerm, banding, dårlig autofokus, stor og tung. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Jeg er vel egentlig bare ute etter en slags bekreftelse på at jeg trenger 5D mark II....om jeg skal tolke meg selv Jeg pleier og si at hvis du ikke vet om du virkelig trenger 5D mkII så gjør du det sannsynligvis ikke, det er et kamera som fremmer at du har relativt gode kunnskaper angående fotografering for å få fullt utbytte av det, det er ikke et kamera som funger like bra til alle typer fotografering. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Kjøp 60D det er et godt kompromiss mellom 7D og 5D mk2 til 5500kr kan de ikke gå galt. Jeg savnet bevegelig skjerm på 7D og 5D mk2 når jeg skulle stille fokus via live-view ved landskapsfotografering. Fullformat er ikke the holy grail som folk skal ha det til. Fordelen er kun stor søker, ingen crop og litt mindre støy ved høy ISO. Nedturene på 5D mk2 er mange: Dårlig lcd skjerm, banding, dårlig autofokus, stor og tung. Ser ikke helt at 60D er mellomtingen mellom 7D og 5D2. Dessuten er jo 7D faktisk tyngre enn 5D2 og 60D er vel ikke langt bak den heller.(hvertfall ikke størrelsesmessig) Men som du sier tror jeg 60D er et bra kamera selv om jeg aldri ville kjøpt det selv. Aldri vært noen fan av den beveglige skjermen, i tilegg har det dårligere utformede knapper og ergonomi sammenliknet med både 40/50D og 7D. Men om valget stod mellom 550D og 60D ville jeg klart valgt 60D Endret 21. juni 2012 av to88he Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Smaken er om baken 60D er en mellomting mellom 5D mk2 og 7D Autofokusen er best på 7D, men bedre på 60D enn 5D mk2. Ergonomi er veldig subjektivt, det virker som om at det første ordentlige kameraet man skaffer seg er det man skryter hemningsløst og ønsker seg tilbake til i overskuelig framtid Jeg har vært innom i denne rekkefølgen fra eldste til nyeste: 500D, 60D, 7D, 5Dmk2, 50D, 600D, 60D Jeg er vel egentlig bare ute etter en slags bekreftelse på at jeg trenger 5D mark II....om jeg skal tolke meg selv Jeg pleier og si at hvis du ikke vet om du virkelig trenger 5D mkII så gjør du det sannsynligvis ikke, det er et kamera som fremmer at du har relativt gode kunnskaper angående fotografering for å få fullt utbytte av det, det er ikke et kamera som funger like bra til alle typer fotografering. 100 % enig. Men til trådstarter for alle del kjøp 5Dmk2 om det er den du har mest lyst på du kan alltids selge med litt tap igjen om du ombestmmer deg, eventuelt kjøpe brukt for å minimere tap. Lenke til kommentar
klxm Skrevet 22. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2012 Kjøp 60D det er et godt kompromiss mellom 7D og 5D mk2 til 5500kr kan de ikke gå galt. Jeg savnet bevegelig skjerm på 7D og 5D mk2 når jeg skulle stille fokus via live-view ved landskapsfotografering. Fullformat er ikke the holy grail som folk skal ha det til. Fordelen er kun stor søker, ingen crop og litt mindre støy ved høy ISO. Nedturene på 5D mk2 er mange: Dårlig lcd skjerm, banding, dårlig autofokus, stor og tung. Har 60D såpass bedre iso-ytelse enn 550D at det er verdt å velge det? Bevegelig skjerm er ikke noe jeg savner. Jeg er ikke ute etter nytt FF-kamerahus, men et kamerahus som kan dekke behovene for mine oppdrag, -som kan vere både bryllup og barneportrett. Jeg er vel egentlig bare ute etter en slags bekreftelse på at jeg trenger 5D mark II....om jeg skal tolke meg selv Jeg pleier og si at hvis du ikke vet om du virkelig trenger 5D mkII så gjør du det sannsynligvis ikke, det er et kamera som fremmer at du har relativt gode kunnskaper angående fotografering for å få fullt utbytte av det, det er ikke et kamera som funger like bra til alle typer fotografering. Ser det kunne tolkes feil det utsagnet mitt. For nytt kamera ønsker/trenger jeg uansett dersom jeg ønsker å ta på meg oppdrag som f.eks bryllups fotograf o.l. -At jeg trenger Canon 5D Mark II istedenfor 7D var det vel jeg mente. Fotograferte nylig i et bryllup, og merket godt at kameraet (og selvsagt objektivene) ikke strakk helt til. Jeg kunne godt tenkt meg bps og autofokusen til 7D (jeg har barn som er i aktivitet og jeg liker også å ta en del bilder i action), men jeg vil heller legge penger i et kamera jeg kan bruke ute på oppdrag (bryllup/barneportrett o.l). 550D har såpass dårlig iso-ytelse etter min mening, at det er god nok grunn til å bytte. Men har 7D en såpass bedre iso-ytelse enn 550D at det er verdt å bytte til det? Eller bør jeg da gå for 5DmkII? Og er det noe 5DmkII er dårligere til enn 550D? Dersom det er tilfelle beholder jeg 550D i tillegg. Jeg ønsker å utvikle meg som fotograf, lære mer og satse litt. Synest det virker litt dumt å investere i dyre objektiver dersom kamerahuset ikke holder mål. Er ikke det litt dumt at dersom jeg først skal investere litt i fotograferingen, at jeg beholder 550D`n og kjøper objektiv til xxxxxx antall tusenlapper? Jeg synest iallefall at det høres litt rart ut..... Men wake me up viss jeg er kommet langt ut på jordet ! Og takk for innspill Å diskutere med andre gjør at man kommer ut av "boblen" man gjerne sitter inni, og får nytt syn på saker og ting. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Har 60D såpass bedre iso-ytelse enn 550D at det er verdt å velge det? Nei. 60D, 7D, 550D og 600D har alle samme sensor. 550D har såpass dårlig iso-ytelse etter min mening, at det er god nok grunn til å bytte. Men har 7D en såpass bedre iso-ytelse enn 550D at det er verdt å bytte til det? Eller bør jeg da gå for 5DmkII? Og er det noe 5DmkII er dårligere til enn 550D? Dersom det er tilfelle beholder jeg 550D i tillegg. 7D, 550D, 600D og 60D har som sagt identisk ISO-ytelse. De eneste merkbare forbedringene hos Canon de siste generasjonene er på Jpeg ut fra kameraet - skyter du Raw vil de siste generasjonene (også eldre enn de nevnt over) gi helt topp ISO-ytelse med nyeste programvare. 5DmkII vil gi deg såvidt over et blendertrinn bedre ISO-ytelse, men heller ikke mer. Jeg ønsker å utvikle meg som fotograf, lære mer og satse litt. Synest det virker litt dumt å investere i dyre objektiver dersom kamerahuset ikke holder mål. Er ikke det litt dumt at dersom jeg først skal investere litt i fotograferingen, at jeg beholder 550D`n og kjøper objektiv til xxxxxx antall tusenlapper? Jeg synest iallefall at det høres litt rart ut..... 550D er fremdeles et topp hus! De største forskjellene opp til 7D er skuddtakt og autofokus. De største forskjellene opp til 5DmkII er annet utsnitt på optikken, bedre søker og ett trinn mindre støy. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Som Trondster sier hvis du vil ha litt bedre ISO ytelse 5Dmk2 eller så selger du alt og går over til Nikon som har betydelig bedre sensorer. Lenke til kommentar
klxm Skrevet 20. august 2012 Forfatter Del Skrevet 20. august 2012 Har enda ikke gått til innkjøp av nytt kamera. Kanskje jeg burde kjøpe både 7d og 5d II, så får jeg oppfylt alle kriteriene mine... Ettersom jeg ønsker å lage meg et lite studio i kjelleren, frister det jo med "studiokameraet" 5d II. Jeg har ikke prøvd de to her, da her ikke er noen butikker som har de inne. Men så lurer jeg på om det er verdt å gå fra canon 15-85mm f3.5-5.6 is usm til canon 17-55mm f2.8 is usm . Jeg har aldri prøvd sistnemnte. Men det jeg savner med 15-85mm er lysstyrken. (Jeg er egentlig veldig fornøygd med brennvidden opp til 85mm som allround objektiv. ) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Før du kjøper 17-55mm f/2.8 IS så bør du bestemme deg for om du skal ha 7D eller 5DMkII ettersom det objektivet er beregnet for crop-sensor. Jeg tror det er bedre å kjøpe f.eks. en god 50mm f/1.4 som supplement til 15-85mm-en. Det gir deg en markant økning i lysstyrke. Og den kan fint brukes på en 5DMkII hvis du bestemmer deg for det. Lenke til kommentar
klxm Skrevet 20. august 2012 Forfatter Del Skrevet 20. august 2012 Godt poeng! (Selv om jeg kommer sikkert til å beholde 550D dersom jeg går for 5d II og ikke 7d, kanskje uansett). Hva med canon 24-105mm F.4L is. Tenker som allround objektiv. Her blir det jo f4 mot f3.5 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 24-105mm er ypperlig som allround-objektiv. Og den er f/4 også på 105mm; i motsetning til 5-85mm som er f/5.6 i den lange enden. Ulempen er at du mister området 15-24mm; et område jeg bruker mye i de situasjonene jeg bruker et allround objektiv. Mitt forslag er å beholde 15-85mm-en foreløpig, og bygge opp en samling gode og lyssterke fastobjektiver som du kan bruke når du trenger lysstyrken. 5DMkII og 5DMkIII selges ofte i kit med 24-105mm, slik at det kan lønne seg å kjøpe en av de pakken. Vel og merke hvis du skal kjøpe nytt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå