Gå til innhold

Høyttalere går på likestrøm!


-=CH=-

Anbefalte innlegg

hadde du hatt vekselstrøm inn på en høytaler ville du bare fått støy og dårlig lyd

Hvis man hadde blandet 50 Hz nettstrøm sammen med signalet, så hadde du hatt rett. Men høyttalere er lettdrevne saker som ikke trenger strømforsyning for å fungere. Det er nok med signalstrømmen. Signalet er jo allerede forsterket i forsterkeren. Vekselstrømmen som kommer til en høyttaler har kun alle frekvensene som finnes i musikken, vekselstrømfrekvensen og amplitudene variererer med musikken.

 

Det er kun i forsterkerens strømforsyning at man bruker likeretting og glatting, for å unngå dur i signalet. Deretter brukes denne glattede spenningen for å forsterke innsignalet fra radio, vinyl, CD eller andre lydsignalproduserende enheter. Signalene derfra og inn i forsterkeren er forresten også en vekselstrøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de interesserte og de som muligens måtte dele troen til trådstater har jeg gjort en liten simulering av en AC-kobling vha SPICE (PSpice).

 

Kretsen ser ut som følger:

 

post-47774-0-55774000-1290807925_thumb.jpg

 

Inn kommer et sinussignal som har en Amplitude på 5V, det svinger rundt 10V og er således alltid over 0-nivå. Frekvensen er 1 kHz.

 

Sinussignalet AC-kobles før det går gjennom lasten (høyttaler) her representert av en enkelt motstand på 10 Ohm.

 

Vi måler signalet både over kilden (grønt) og over lasten (rødt). Resultatet er vist nedenfor og taler for seg selv.

 

post-47774-0-30958300-1290808049_thumb.jpg

 

Fordelen med AC-kobling er at man kan gjøre signalbehandling (forsterkning, filtrering (equaliser) etc) uten å ha både (+) og (-) forsyning. Dette fordi man i selve signalbehandligsdelen introduserer et DC-nivå. DC-nivået må derimot fjernes før det går ut på høyttalere da disse som nevnt allerede ikke akkurat trives med dette. Ulempen er man trenger en relativt stor kondensator. Spesielt når last blir liten og effekten blir stor. Dette fordi kondensatoren og høyttaler/last tilsammen virker som et høypassfilter, for liten kondensator i AC-koblingen og alle lave frekvenser (bass) forsvinner.

 

De fleste større anlegg har av denne grunnen (og flere andre) både + og - forsyning. Typisk hodetelefonforsterkere og andre mindre forsterkere etc har gjerne bare AC-kobling. Kondensatorene er billigere enn arbeidet med å innføre en (-) forsyning samt å speile forsterkerkretsen med en + og - del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første er det ikke ett skikkelig Oscilloskop, viser ingen linjer som tydelig viser 0Volt linjen, som er ganske relativt i denne diskusjonen! men jeg skal sitte med mine meninger for meg selv, gidder faktisk ikke diskutere dette lengre :thumbup:

Har du noen gang prøvd et oscilloskop?. Selv har jeg prøvd et ti-talls 'scop', og kan ikke huske å ha sett noen 0V linje når jeg har scopet alt i fra 50Hz nettspenning til "vanlig" likestrøm til høyfrekvente gate-pulser i kraftlikerettere. Dette med alt i fra håndholdte Fluke-instrument, analoge digitale benkoscilloscop.

 

Linjene er forresten også faste, og du kan kun bruke X-Y justeringen for forskyve selve signalet på skjermen. Du kan også bruke V/div. og time/div. for å justere amplituden og den horisontale hastigheten til flekken fra katoderøret (som representerer signalet du skal måle).

Om jeg vil kan jeg flytte "midtlinja" til kurveformen jeg får i fra stikkontakten slik at jeg har 50V over 'null' punktet (eller streken i midten på skjermbildet om du vil) og 600V under det. Men realiteten er fortsatt at det er 325V over og 325V under 0 nullpunktet på nettspenningen. Uansett hvordan du velger å vise den på et scop.

Lenke til kommentar

bare for å sette en understrek! trådstarter finnes ikke, trådstarter ble flyttet av moderator! derfor er jeg ingen trådstarter, diskusjonen gidder jeg ikke forsette med, om jeg så tar feil eller ikke, eller om egentlig alle tar feil, saken har blitt tatt ut av proposjon, og derfor legger jeg saken død, om dere velger og forsette diskusjonen driter jeg i, men nå sier jeg takk og farvell!

Lenke til kommentar

hertz er definert som «en svingning (eller hendelse) per sekund. så hvis jeg legger inn 100 vedlegg på denne diskusjonen på ett sekund, er det 100hz per sekund, ikke hvor mange ganger strømmen går over og under 0 i høyttaleren per sekund, derfor kan man måle musikk i hertz

Hvis det er snakk om hertz per sekund (svinginger per sekund per sekund) så er det snakk om en akselerasjon eller retardasjon.

og kom nettop på bomba i hele greiene her! øreklokker, slik som man hører musikk med, det er en høyttaler, eller lettere sagt 2 høytalere, her er en vanlig minijack kabel

minijack.jpg

 

hvis dere ser nøye etter, vil dere se at det er kun 3 forskjellige trinn på denne, det vil si en til venstre øret, en til høyre øret, og en felles jord! OG HVIS NOEN har noen bakgrunn om elektrisitet/strøm i det hele tatt, vet alle at jord = 0 Volt, en annen ting som gjør denne saken veldig enkel, er at hvis du prøver og trekke strøm ut fra minus siden på ett batteri så ville ikke dette gått, elektronene (som alltid beveger seg mot minus) ville ikke kommet tilbake og gått andre veien, da hadde man hatt evighetsbatterier!

Begge lydsignalene bruker samme jordpunkt. Det er ikke noe galt i det. Når det gjelder retningen på elektronene så går de alltid fra - til +. Den eneste grunnen til at vi sier at strømmen går fra + til - er at det er enn så innarbeidet definisjon.

 

 

Og bare så det er sagt, ett oscilloskops linje er ikke nødvendigvis 0Volt, linjen er det den er stilt inn på og være, jeg kunne lett stilt ett oscilloskopslinje til og være 5volt, eller 230volt, eller 10 000volt, så ett oscilloskop uten bekreftet 0 volts linje har ingenting i denne diskusjonen og gjøre

 

OG HVA I HELVETE HADDE VERT VITSEN OG LAGE HØYTALER KABLENE RØDE OG SVARTE, HVIS DET VAR VEKSELSPENNING KUNNE DU KOBLA DEM SOM DU VILLE UANSETT!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er en rød og en sort kabel for at begge kanalene skal være koblet i samme fase. Hvis du kobler en høytaler omvendt av den andre så vil du kunne høre en forskjell i forhold til om begge høyttalerene er koblet likt.

 

Med det jeg har av godvilje til så tror jeg at jeg kan se en mulig kilde til misforståeksen din. I en forsterker klasse A så settes signalets nullpunkt over 0 volt for at man skal kunne utnytte den mest lineære delen av transistorens karakteristikk. Denne DC-biasen blir imidlertid fjernet før signalet når høyttalerene. I en klasse AB forsterker så kan du legge et bias på begge transistorene for å få mindre svinginger rundt 0-punktet og få en renere lyd. Igjen så blir all bias fjernet før signalet når høyttaleren.

 

Håper det hjelper til med missforståelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

bare for å sette en understrek! trådstarter finnes ikke, trådstarter ble flyttet av moderator! ... saken har blitt tatt ut av proposjon,

Bare ta en titt på den opprinnelige tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1277870

Der kom du inn som innlegg #3 og var helt off-topic. Det er normalt å splitte ut en off-topic diskusjon i en egen tråd. 

At du startet denne diskusjonen er det jo ingen tvil om. 

 

At du nå gir deg med dette tullet har jeg stor forståelse for. 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kan hende at han faktisk genuint surra med elektrostatiske høyttalere. Det ble jo så vidt nevnt her. De går jo etter et helt annet prinsipp.

Eller Piezeoelektriske høyttalere?

 

Jeg tviler :hrm:

 

I det sekundet strøm går fra huset ditt og inn i ett aperatt som har elektroniske deler, gjøres det om til likestrøm, enten dere har lyst og vite det eller ikke, ett oscilloskop vil vise dere en strøm som ser ut som vekselstrøm, men i realiteten er alt likestrøm, grunnen til at det er likestrøm, er fordi du ville fått høytalerene til og slå feil vei vær gang spenningen datt over på minus, men så lenge alt er på pluss siden, og ned til minus, men ikke over minus er det likestrøm!!!!!
Lenke til kommentar

Det kan hende at han faktisk genuint surra med elektrostatiske høyttalere. Det ble jo så vidt nevnt her. De går jo etter et helt annet prinsipp.

Eller Piezeoelektriske høyttalere?

Nei. De blir drevet direkte av signalet slik som på dynamiske høyttalere.

Hmm.. Jeg var rimelig sikker på at de trengte bias for å gi lyd... Jaja... Google vet vel. :D

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk enkelte høytalere som tåler å bli kobla rett i veggen, Cerwin Vega Stroker 15" er en av disse, ...

Det er vel en sannhet med bittelitt modifikasjoner.

Først og fremst; det var Cerwin Vega Stroker 18".

Det var 4 av dem, (serie)koblet med delefilter og montert en "subwoofer".

De fjernet ett og ett element.

3 element tålte det, 2 element begynte å vrenge mens ett element fikk kjøre i ca 30 sekund før Gene Cerwinskiy trakk ut kontakten. Elementet kunne spille etterpå, men svingspolen var deformert av varmen.

 

Dette var noe Hi-Fi-Klubben gjorde på en bilstereo-turné i Norge for mange år siden. Prøvde å leite etter artikkelen på nett, men dette var før internett, så jeg finner den ikke.

 

Artikkelen du er ute etter er, (som Hi-Fi-Klubben kalte det):

"The sound of Vøringfossen".

 

Og ja, "forsterkeren" var 220V/10A/50Hz.

:new_woot:

:love: Hi-Fi-Klubben :)

 

Edit: Delefilter, ikke delingsfilter selvfølgelig.. :blush:

Endret av Bikeridr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...