Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ujevn gange på dieselmotor

Khongma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor ujevnt snakker vi om her? At en dieselmotor går noe ujevnt i kaldt vær inntil den har oppnådd en viss temperatur i forbrenningskammerene er egentlig ganske normalt.

Turtallet er normalt på ca 1000 omdr på tomgangskjøring.

Men ved en kaldstart "jager" den fra ca 600 - 1200 - 600 - osv. til den stabiliserer seg på normalt nivå. Det er nesten så den kveler seg noen ganger.

Lenke til kommentar

Det er som GXI sier, ganske normalt for en diesel at den er en anelse ujevn når den er kald. Når det er sagt, så hadde jeg mye samme "syken" på min bil (Vectra 2.2 DTi), som forsvant etter bytte av glødeplugger. Det kan også være annet rundt dette med gløding som feiler. Flere tror at gløding er noe som bare foregår før du starter motoren, men alt etter hvilken type innsprøytningssystem du har, er det ganske normalt at det glødes i flere minutter etter start av motor. Det kan selvsagt være andre ting også, men personlig ville jeg startet med å få sjekket hvordan glødingen fungerer på bilen. Jeg vil anbefale å gå til et verksted som kan lese ut feilkoder, for evt å finne noe der. Eller også bare få byttet pluggene.

Vet du om pluggene noensinne er byttet på bilen? Hvor langt er den kjørt?

Lenke til kommentar

Det er som GXI sier, ganske normalt for en diesel at den er en anelse ujevn når den er kald. Når det er sagt, så hadde jeg mye samme "syken" på min bil (Vectra 2.2 DTi), som forsvant etter bytte av glødeplugger. Det kan også være annet rundt dette med gløding som feiler. Flere tror at gløding er noe som bare foregår før du starter motoren, men alt etter hvilken type innsprøytningssystem du har, er det ganske normalt at det glødes i flere minutter etter start av motor. Det kan selvsagt være andre ting også, men personlig ville jeg startet med å få sjekket hvordan glødingen fungerer på bilen. Jeg vil anbefale å gå til et verksted som kan lese ut feilkoder, for evt å finne noe der. Eller også bare få byttet pluggene.

Vet du om pluggene noensinne er byttet på bilen? Hvor langt er den kjørt?

Nei det er ikke byttet glødeplugger på den.

Bilen har bare gått 86000

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...