Kutler Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Hei, har en "ødelagt" Lenovo N200 - den hadde sikkert latt seg reparere hos verkstedet, men det vil koste tid og penger. Det jeg lurer på er om det er noen mulighet for å koble harddisken til en annen maskin - bærbar eller ikke - og på denne måten få overført filene? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Jepp. Eneste er at bærbare til tider kan være ganske rart satt sammen. Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 25. november 2010 Forfatter Del Skrevet 25. november 2010 Okei, så hvordan? Kan jeg bare plukke ut harddisken fra maskinen og plugge den til... ja, hva og hvordan? Maskina starter for øvrig, men det blir ikke noe bilde og den reagerer ikke på tastetrykk. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Hvis det er en SATA-disk, så har den (dvs. en 2.5" HDD) de samme kontaktene som en "stor disk" (dvs. 3.5" HDD) som brukes i vanlige PC'er. Hvis det er en IDE-disk (også kalt PATA), trenger du en liten adapter (=overgang) fordi pluggene som brukes i PC'en og de som sitter på en 2.5" HDD er av ulik type. Rent bortsett fra det skulle det bare være å koble til. (For sikkerhets skyld, ikke gjør det mens PC'en er på, selv om SATA-disker skal være laget for å tåle "hot swapping".) edit: Det går også an å koble disken til via en HDD-to-USB overgang, f.eks. noe sånt, men hvis disken er veldig "sliten" er den vanskeligere å ha med å gjøre dersom den er tilkoblet via USB enn om den er koblet direkte til en diskkontroller på hovedkortet. Endret 25. november 2010 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 25. november 2010 Forfatter Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Takk! Jeg fant også en gaidting på nettet. ^^ Edit: Uh, men jeg finner ikke ut hva slags type harddisken min er. Det står ikke noe om størrelse på den. Endret 25. november 2010 av Skoony Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Du ser det på selve harddisken. Har den sånne flate tilkoblinger så er det SATA. Har den 44 bittesmå pinner er det PATA. Det er det eneste du trenger å vite. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Størrelse? Om det er en 2.5" eller 3.5"? Er det en laptop vi snakker om, så er det 2.5". Nå finnes det flere versjoner av N200, men ifølge dette sitter det en SATA-disk i den. (Noe som man forventer i en laptop fra 2007.) Hvordan "PC Hjelp" skal kunne reparere PC'en din for max. 500,- når en ny disk koster ca. 500,-, det vet ikke jeg. Mulig prisen på ny disk kommer i tillegg, da. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Mitt råd: 1) Koble den gamle disken til en PC og forsøk å kopiere ut de filene du trenger. 2) Kjøp en SSD, putt den inn i laptop'en og installer Windows7 på den ... Beste oppgraderingen du noen gang har gjort ... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Hjelper lite å sette inn en ny SSD hvis det er noe annet som er galt med PC-en. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Hjelper lite å sette inn en ny SSD hvis det er noe annet som er galt med PC-en. Sant nok ... Jeg har hengt meg så opp i "disken" at jeg til slutt har begynt å tro at det er den det er noe feil med. Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 25. november 2010 Forfatter Del Skrevet 25. november 2010 (endret) hei du kan fikse din datamaskin på dette stedet Min lenke for billigere pris. Haha, jeg tror nok jeg finner andre metoder. :!: Jeg har ikke noen interesse av å reparere PC-en, vil bare berge filene. Du ser det på selve harddisken. Har den sånne flate tilkoblinger så er det SATA. Har den 44 bittesmå pinner er det PATA. Det er det eneste du trenger å vite. Da er det SATA. Mitt råd: 1) Koble den gamle disken til en PC og forsøk å kopiere ut de filene du trenger. 2) Kjøp en SSD, putt den inn i laptop'en og installer Windows7 på den ... Beste oppgraderingen du noen gang har gjort ... Eller Ubuntu Windows 7 koster penger For her i gården gjør vi naturligvis alt lovlig. Hjelper lite å sette inn en ny SSD hvis det er noe annet som er galt med PC-en. Sant nok ... Jeg har hengt meg så opp i "disken" at jeg til slutt har begynt å tro at det er den det er noe feil med. Hehe, ja, det er nok ikke disken det er noe i veien med. HÅPER jeg, i alle fall. Jeg tror nok det beste alternativet for meg blir å kjøpe en slik USB-overgang-greie. Særlig fordi jeg ikke har mye lyst til å brekkåpne kabinettet på en stasjonær PC. (Aldri gjort det før med gode erfaringer.) Edit: Wee! Kjøpte en Black Box på Mamoz. God stemning. Endret 25. november 2010 av Skoony Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Windows 7 koster penger For her i gården gjør vi naturligvis alt lovlig. Nå om dagen sender Amazon fraktfritt til Norge, og de har "3-pakninger" med Windows 7 Home Premium til 113,31 pund. (96,43 pund når man trekker fra engelsk moms). Det blir 925,- kr., 1157,- inkl. mva., og 1337,- når tollbehandlingsgebyret regnes med. (Dersom det fortsatt er 180,-) Det blir 446,- kr. pr. lisens det. (Såvidt jeg vet er det ingen norske nettbutikker som tilbyr det samme produktet nå. Hehe, ja, det er nok ikke disken det er noe i veien med. HÅPER jeg, i alle fall. Jeg tror nok det beste alternativet for meg blir å kjøpe en slik USB-overgang-greie. Særlig fordi jeg ikke har mye lyst til å brekkåpne kabinettet på en stasjonær PC. (Aldri gjort det før med gode erfaringer.) Jeg er så vant til at det er disken det er noe feil med på laptop'er, at jeg nærmest svarte på autopilot ... Hvis disken kan antas å være frisk, så burde det være null problemer med å koble den til via USB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå