Gå til innhold

God batteritid vs funksjoner?

Kjellivar

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på utkikk etter ny telefon og håpet noen kunne komme med noen innspill i forhold til mine ønsker og krav. Pris ca 2000-4000.

Pri 1: God/brukbar batteritid, grei på musikk ved bruk av spotify, wifi, 3.5 minijack, brukbart kamera til fritidsbruk

Pri 2: Surfegenskaper på nett, GPS, kunne se små filmer/serier (.avi), størrelse, kunne lese word, pdf, ppt filer. Kunne leveres iløpet av året.

Ikke viktig: Super hitec skjerm, tilgang til masse unyttige applikasjoner, spill

Har fra tidligere kun kjennskap til Nokia, og har sett på disse alternativene:

Nokia E5: + Bra pris, bra batteritid, grei størrelse, brukbart kamera?

- Liten skjerm, dårlig på film osv?

Nokia C7 : + Bra kamera, god på multimedia (eller hvordan er avi støtte?)

- batteritid? , kommer den før jul?

Nokia N8 : + Supert kamera, bra på multumedia

- batteritid, ustabil, pris

Har eller veldig liten kjennskap til andre merker på markedet. Noen som kan fraråde eller anbefale andre alternativer?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nokia N8 har på ingen måte dårlig batteritid. Den holder lett et par dager med moderat bruk - noe som er mer enn hva mange andre smarttelefoner kan skryte av. Jeg vil tro den er et godt valg for dine kriterier, men jeg ville også sett på følgende:

LG Optimus One - billig androidtelefon som gjør alt den bør gjøre på en god måte. Anerkjent og god kritikk

Samsung 551 - samsungtelefon med tastatur, gode epostløsninger og ellers grei innmat. Relativt billig

HTC Gratia - noe dyrere enn de 2 overfor men har til gjengjeld noe bedre specs og HTC Sense

E5 og C7 vet jeg nada om, dessverre. Hjalp dette noe, evt videre spørsmål? Som sagt tror jeg N8 vil være et godt valg her da lydkvaliteten er topp, kameraet er det beste som finnes, stort internminne og god skjerm gjør at filmer fungerer veldig greit og ellers fungerer den godt som smarttelefon. Har en selv og er svært fornøyd :)

Lenke til kommentar

Ja takk, det hjalp meg litt!

LGen virka til å være et greit alternativ, savner dog et bedre kamera. 3mpx blir vel for litt lite? Har tenkt ikke mindre enn 5, men det er kanskje ikke mpx som har mest og si?

Samsungen virka absoulutt til å være en aktuell kandidat! Ser dog det står noen plasser at den har 3 mpx kamera, og 5 andre plasser. Noen som kjenner til hva som er riktig? Litt skeptisk til 1200 mAh batteri dog.

Nokia N8 er nok foreløbig det beste alternativet! Men den har også endel funksjoner som jeg ikke trenger, blandt annet HDMI utgang. Derfor jeg har vurdert den litt simplere C7 modellen, men ser ut som det tar sin tid før dn kommer ut på markedet.

HTC har jeg ingen kjennskap til, så må sjekke de opp litt mer... men har fått intrykk av at de har realtivt dårlige kamera? hadde vært greit å hatt en tlf med såpass greit kamera at jeg ikke trenger et utenom..

Lenke til kommentar

Det virker på deg som om kameraet er viktigere enn du i utgangspunktet presiserte. Hva folk vil ha med et mobilkamera er veldig individuelt, naturligvis. Personlig ønsker jeg best mulig kvalitet da jeg aldri orker å dra med meg et eget kamera rundt omkring.

Dette styrker N8 enda mer, etter min mening. Med mindre du er villig til å gå for noen av de andre toppmodellene eller bytte mobiltype helt så er det ingen annen mobil som reelt sett har et kamera som jeg vil tro du blir fornøyd med.

For å snu litt rundt på det da - hva er grunnene for å ikke kjøpe N8, gitt dine behov?

Som du sa har den en del ekstra som du ikke trenger, feks HDMIutgang. Jeg bruker forsåvidt heller ikke denne, men samme det. For øyeblikket koster denne telefonen ca 3700 (helt fritt, mulig du kan få den billigere med kvasibindinger o.l.). C7 som sannsynligvis også vil være en god telefon for deg, koster kun noen få hundre mindre (ser den ligger på komplett til 3370, antar den kan fåes for ned mot 3000 andre steder). For en forskjell på maksimalt 700 kroner får du:

-vesentlig bedre kamera

-vesentlig bedre lyd

-vesentlig bedre byggekvalitet

-dobbelt så mye internminne

Dette høres virkelig ut som en bargain synes nå jeg!

En annen måte å se det på er hvilke behov du har, og hvordan N8 dekker disse:

Jeg er på utkikk etter ny telefon og håpet noen kunne komme med noen innspill i forhold til mine ønsker og krav. Pris ca 2000-4000.

Pri 1: God/brukbar batteritid, grei på musikk ved bruk av spotify, wifi, 3.5 minijack, brukbart kamera til fritidsbruk

Pri 2: Surfegenskaper på nett, GPS, kunne se små filmer/serier (.avi), størrelse, kunne lese word, pdf, ppt filer. Kunne leveres iløpet av året.

Ikke viktig: Super hitec skjerm, tilgang til masse unyttige applikasjoner, spill

Første punkt: riktignok i toppsjiktet her, så ingen fordel

Andre punkt: batteritiden er svært god i forhold til at mobilen er en toppmodell i smarttelefonsjiktet. Spotify, wifi, 3.5" minijack og kamera er alle av YPPERSTE kvalitet

Tredje punkt: GPStjenesten til Nokia har fått svært gode kritikker. Personlig bruker jeg den ikke så jeg kan dessverre ikke komme med tilbakemeldinger her. Filmer og serier fungerer veldig bra, skjermen har veldig god innsynsvinkel og fargekvaliteten & kontrast er svært god. Størrelsesmessig er mobilen 'standard' flaggskipstørrelse - jfr iPhone 4 og HTC Desire. Det skal også være støtte for office men dette har jeg ikke prøvd. Telefonen er så vidt jeg vet tilgjengelig.

Eneste ankepunktet er surfing online. Den innebygde leseren er ikke god. Opera Mobile som ligger på Ovi Store mitigerer dette problemet i stor grad, selv om den ikke er like god som feks den innebygde android. Det sies at Nokia skal levere en ny versjon innen kort tid (senest februar ifølge ryktene). Personlig bruker jeg Opera Mobile og har ikke noen problemer med dette. Med bokmerker og tekstjustering ved zoom får jeg gjort det jeg vil uten problemer og det går fort og greit. Det er ikke tvil om at hvis nettlesing er veldig viktig og skal brukes veldig mye så bør dette punktet vurderes nøye da andre telefoner simpelthen er bedre.

Så ja - hva tror du om N8? :)

Lenke til kommentar

Takk for veldig god tilbakemelding!

Begynner å bli overbevist om at N8 er noe for meg!

Virker som du har bra peiling og kjennskap til N8 modellen, så har noen spørsmål jeg lurte på om du kunne svart på:

Hva må du gjøre for å få en .avi fil fra pcen over til mobilen? Konvertering osv?

Hvordan er batteritiden viss du bruker mobilen til kun film? etpar timer?

Hvor robust/skjør er den i forhold til oppbevaring? Driver å sykler endel, slik at den vil bli liggende i baklomma som musikkspiller.

Ser at den har oppgitt et batteri på 1200 mAh, er dette virkelig bra i forhold til liknende mobiler? En av grunnene til at jeg vurderte C7 var det virket til å være et veldig bra batteri på denne.

Lenke til kommentar

Takk for veldig god tilbakemelding!

Begynner å bli overbevist om at N8 er noe for meg!

Virker som du har bra peiling og kjennskap til N8 modellen, så har noen spørsmål jeg lurte på om du kunne svart på:

Hva må du gjøre for å få en .avi fil fra pcen over til mobilen? Konvertering osv?

Hvordan er batteritiden viss du bruker mobilen til kun film? etpar timer?

Hvor robust/skjør er den i forhold til oppbevaring? Driver å sykler endel, slik at den vil bli liggende i baklomma som musikkspiller.

Ser at den har oppgitt et batteri på 1200 mAh, er dette virkelig bra i forhold til liknende mobiler? En av grunnene til at jeg vurderte C7 var det virket til å være et veldig bra batteri på denne.

Har en N8 selv så det skulle bare mangle ;)

.avi spiller direkte. Testet det nå akkurat og de spilles av uten problemer. Du kobler i telefonen via microusb og overfører som du ville gjort til en minnepenn. Et innebygde videovisningsprogram finner automatiske alle videofiler som ligger på telefonen slik at det er lett å starte avspillingen.

For øyeblikket er telefonen min tom for strøm (så og si) så jeg har ikke mulighet til å sjekke batteritiden ved ren filmavspilling for øyeblikket. Vil tippe den ligger på 4-6 timer avhengig av lysstyrken.

N8 er den mest robuste smarttelefonen som finnes, så vidt jeg vet. Den er laget av veldig sterke og motstandsdyktige materialer. Jeg har prøvd å ripe skjermen med biffkniv og gaffel, uten hell. Samme med kroppen - den er ripefri. Telefonen har vært i bakken et par ganger uten å ta skade av det. Min har faktisk overlevd å falle i do også men dette var nok i stor grad flaks! Her kan du se en video av hva Nokia har vært gjennom testmessig (en del av det i alle fall): http://www.youtube.com/watch?v=KcfvRfJeLPQ

Til sist - batteriet. Jeg synes i likhet med mange andre at det er rart at Nokia ikke valgte å putte et 1500mah batteri i N8. Galaxy S har det feks. Desire HD har også kun 1200 though, men Symbian er sykt mye bedre på batteribesparing og multitaskhåndtering enn android.

Mitt vanlige bruk er omtrent som følger: wifi-scanning på hele tiden, 3g nett på hele tiden (men ikke datatrafikk over 3g), en halvtime spotifybruk, noe surfing og noe spilling samt sms og noe ringing. Med dette bruket kan jeg lade telefonen annerhver natt - dvs den holder drøyt halvannet døgn. Med intensivt bruk må du lade den hver natt (dette er virkelig ikke noe problem for folk flest though) og ved besparende bruk vil jeg anta at telefonen kan klare 2 og et halv døgn (dvs lading 3. hver natt).

Håper dette svarte på spørsmålene dine :)

Lenke til kommentar

Har hørt at den kan den, tror det var noen som testet det i N8tråden under smarttelefonforumet. Har ikke testet det selv da jeg aldri bruker fmsender og heller ikke har noen fmmottager.

Hva? Har du ikke radio??? :D

Niks. 2x pc, xbox, tv og mobil. Har ikke radio og savner det heller ikke ;) Når det er sagt ser jeg absolutt nytten i å kunne streame musikk på radiofrekvenser though, jfr bil

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tips:

Motorola Defy (vanntett og støvtett androidmobil) selges på tre kvasinorske nettbutikker; expansys.no, mytrendyphone.no og pixmania.com.

Pixmania har så vidt eg har skjønt begynt å innrette seg etter norske forbrukerrettigheter. Det har også mytrendyphone.no (rotete kundeservice imo), men usikker på den siste sjappa.

Endret av Cleeves
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...