Gå til innhold

Trenger bra speilreflekt. Opptil 4000 NOK. Kanskje Canons 500D eller Nikons D5000? Noe bedre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her har du ett godt tilbud:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=142019

Da har du 2500 igjen til å bruke på optikk, da får du i hvertfall en tredjeparts normalzoom med f/2.8 i hele brennviddeområdet. Skal du kjøpe nytt er du ikke i nærheten av denne komboen til denne prisen.

1600 NOK?! :omg::fun: Vet ikke om dette er bra eller dårlig! Koster ikke 30D omtrent 10 000 NOK som ny?! :blink: Fikk veldig lyst til å bare slå til med dette! Gjør jeg en bra deal med å kjøpe dette, eller kan jeg risikere at det slutter å virke etter 1-2 år? Veldig usikker her. Er det for godt til å være sant? :p

EDIT: Finner det ikke i prisguiden, men 50D koster over 7000 NOK. Det må jo være en grunn til at det er så billig! Har veldig lyst å kjøpe det, men er usikker på om det er en god ide.

EDIT 2: Forresten, skal jeg kjøpe objektivet nytt? Får jeg et bra objektiv til 2500kr som du snakket om (f/2.8)? Kan jo kjøpe brukt, men er usikker på hvor god ide dette er. Holder slikt utstyr lenge, og er det trygt å kjøpe sånt på bruktmarkedet uten videre?

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Hva er det du ønsker? Du kan ikke få Ferrari for prisen av en ford fiesta. Dersom du ikke vil ha noe entrylevel kamera og likevel opprettholde priskravet ditt må du se på bruktmarkedet.

Hva legger du i avanserte funksjoner? Er egentlig ikke så mye som skiller et entrylevel kamera fra et dyrere kamera når det gjelder selve bildetakingen. Dyrere kameraer har noen få ekstra funksjonaliteter, men disse har ikke mye med det å kunne ta gode bilder å gjøre. Det som skiller er ting som byggekvalitet, flere bilder pr sek., værtetting, AF og noen andre småting.(eller store ting, alt etter som hva du prioriterer) Kameraet du er ute etter i prisklassen finnes rett og slett ikke. Hvertfall ikke nytt.

Som andre nevner her kan du kikke på bruktmarkedet. Se etter Nikon D80, D90 eller canon 30D, 40D. Eller andre merker. Selve kameraet har lite å si for bildekvaliteten, kjøp god optikk. God optikk er også som regel den dyreste.

Jeg forventer heller ikke å få en ferrari for prisen til en Fiesta, men jeg ser etter det beste alternativet i denne prisklassen. Nå har dog vetle funnet et veldig godt tilbud som jeg vil benytte meg av! 30D på bruktmarkedet til 1600 NOK. Synes det høres mistenkelig billig ut!

Ang. avanserte funksjoner; jeg trodde det var forskjell på produkter i 3-4000 NOK klassen også, men da tok jeg vel feil?

Tror kanskje dere misforstod litt. Det høres kanskje ut som jeg vil ha en Ferrari til prisen av en Fiesta, men jeg vil ha den beste Fiestaen jeg kan finne til prisen av en Fiesta. Nå har jeg dog funnet en brukt "ferrari", og tror jeg kommer til å kjøpe fra bruktmarkedet. Er dog litt usikker på om jeg tør å slå til.

Lenke til kommentar

Hei, noen her kan sikkert komme med den linken som forteller cirka hvor mange eksponeringer en 30D tåler. Jeg tor den tåler ciirka 100 tusen eksponeringer.

Det kan jo være at selger vet hvor mange bilder han har tatt, og i tilegg et vel standardsettingen til Canon at filene navngis med nummer fra 0 og oppover.

Hvis dette kameraer har tatt under 50 tusen bilder ville ihvertfall jeg betalt 1600.- for det.

P-E

Lenke til kommentar

1600 NOK?! :omg::fun: Vet ikke om dette er bra eller dårlig! Koster ikke 30D omtrent 10 000 NOK som ny?! :blink: Fikk veldig lyst til å bare slå til med dette! Gjør jeg en bra deal med å kjøpe dette, eller kan jeg risikere at det slutter å virke etter 1-2 år? Veldig usikker her. Er det for godt til å være sant? :p

EDIT: Finner det ikke i prisguiden, men 50D koster over 7000 NOK. Det må jo være en grunn til at det er så billig! Har veldig lyst å kjøpe det, men er usikker på om det er en god ide.

EDIT 2: Forresten, skal jeg kjøpe objektivet nytt? Får jeg et bra objektiv til 2500kr som du snakket om (f/2.8)? Kan jo kjøpe brukt, men er usikker på hvor god ide dette er. Holder slikt utstyr lenge, og er det trygt å kjøpe sånt på bruktmarkedet uten videre?

30D kostet over 10 000 da det var nytt i 2006. Nå om dagen selges det vanligvis brukt for ca 2000-2500, 1600 er en god pris, men ikke så god at jeg regner den som "for god til å være sann".

Her er f.eks. noen rimelige f/2.8 normalzoomer:

Sigma 24-70mm til 2500:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24389229

Tamron 17-50mm til 1950:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25421967

Tamron 17-50mm til 2000 (gammel annonse, mulig den er solgt):

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24485732

Tamron 17-50mm til 2500 (litt dyr, men fortsatt innenfor budsjett):

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=141336

Lenke til kommentar

Hva er det du ønsker? Du kan ikke få Ferrari for prisen av en ford fiesta. Dersom du ikke vil ha noe entrylevel kamera og likevel opprettholde priskravet ditt må du se på bruktmarkedet.

Hva legger du i avanserte funksjoner? Er egentlig ikke så mye som skiller et entrylevel kamera fra et dyrere kamera når det gjelder selve bildetakingen. Dyrere kameraer har noen få ekstra funksjonaliteter, men disse har ikke mye med det å kunne ta gode bilder å gjøre. Det som skiller er ting som byggekvalitet, flere bilder pr sek., værtetting, AF og noen andre småting.(eller store ting, alt etter som hva du prioriterer) Kameraet du er ute etter i prisklassen finnes rett og slett ikke. Hvertfall ikke nytt.

Som andre nevner her kan du kikke på bruktmarkedet. Se etter Nikon D80, D90 eller canon 30D, 40D. Eller andre merker. Selve kameraet har lite å si for bildekvaliteten, kjøp god optikk. God optikk er også som regel den dyreste.

Jeg forventer heller ikke å få en ferrari for prisen til en Fiesta, men jeg ser etter det beste alternativet i denne prisklassen. Nå har dog vetle funnet et veldig godt tilbud som jeg vil benytte meg av! 30D på bruktmarkedet til 1600 NOK. Synes det høres mistenkelig billig ut!

Ang. avanserte funksjoner; jeg trodde det var forskjell på produkter i 3-4000 NOK klassen også, men da tok jeg vel feil?

Tror kanskje dere misforstod litt. Det høres kanskje ut som jeg vil ha en Ferrari til prisen av en Fiesta, men jeg vil ha den beste Fiestaen jeg kan finne til prisen av en Fiesta. Nå har jeg dog funnet en brukt "ferrari", og tror jeg kommer til å kjøpe fra bruktmarkedet. Er dog litt usikker på om jeg tør å slå til.

Husker jeg ikke veldig feil, så solgte Japanphoto 30D til 3000-3500 ved juletider 08/09 (?) - huset er jo byttet med flere modeller siden, så den er noe utdatert.

Men ang kamera i lavere sjikte - det har ikke for min del virket som forskjellene er markante der, så hvis du skal ha noe å bryne deg på blir det som de andre her sier at du må velge brukt. Selvfølgelig er risikoen der for at noe kan gå galt, men hvis du er så redd for det så er nytt alternativet.

Problemet da blir kompromisset mellom funksjoner,behov og pris. Spørsmålet som stiller seg er om du kanskje tror du trenger mer av kameraet nå enn du reelt trenger, subsidiært om man koker funksjonene på enkelte kameraer såpass ned at du får inntrykket av at det er lite å hente på å videreutvikle seg.

Jeg kunne ikke se helt hva du tenker å bruke kamera til, men ut i fra førsteposten din så gaper du over for mye i forholdet pris/egenskaper. Enkle kameraer som du får nye til 3000-4000 ink minnekort,objektiv og veske vil neppe kunne yte hva du ellers vil se feks D700, D3s e.l. yte. Det sier seg selv - men de kan meget godt yte bedre enn Ixus90 feks. Det hele koker egentlig voldsomt ned til hva du egentlig forventet når du skrev dette.

For å beskrive behovene på et forum, kontra å sammenlikne i butikken er meget vanskelig - å sette ord på hva en tenker er vanskelig for mange generelt. Når du skriver "best mulig bildekvalitet", så kan mange lure på om du ønsker D3x som koster 55 000 kr, men til 4000. Det skjer ikke.

For DSLR som du nå vil ha så ville jeg kanskje ha valgt et greit hus, og heller to objektiver e.l. for å starte. Et minnekort, og en bag som du kan bruke til annet også.

Da har du en start - de fleste husene i mitt hodet burde sånn rent umiddelbart dekke behovene dine om du er villig å innse at budsjettet starter deg med en fort fiesta 90 modell, og så ser du hvor skoen trykker etterhvert. Trenger du hastighet osv - så kan du spare til bedre hus, men beholde objektivene. Eventuelt ser du at huset ikke er hva som begrenser deg, men objektivene - din medhjelper til å beskrive dine tanker og følelser (litt dypt sagt) er kanskje noe du heller vil prioritere.

Slik jeg leser deg så har du kanskje vært litt for mye på webben og sett, men ikke i butikk og prøvd? Har du vært med andre venner som har DSLR og spurt om å få teste deres?

Lenke til kommentar

30D er et bra kamera. Du bør kanskje også se på 40D. Det er en rekke forbedringer mellom disse to modellene som jeg synes er verdt prisforskjellen. Kanskje de viktigste er at AF er oppgradert og at det klarer 6,5 bps du får også en større skjerm på 40D. Autofokusen i 40D er forøvrig den samme som i både 50D og 60D.

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=141983

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=141925

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=141916

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=141844

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=141435

I tilegg kan du se på et 50mm f/1,8 II, disse er brukbare optisk og canons billigste fastobjektiv.

Lenke til kommentar

Lefdal selger i disse dager D5000/18-55mm ED II (ikke VR) for 4200,- og D3100 med samme objektiv for 4495,-

Begge to fotograferer RAW i alle programmodus - førstnevnte er hårfint mer avansert med braketing, intervall-timer, mer detaljert gradering av lukkertid på AutoISO samt at det har mulighet for å bruke trådløs fjernkontroll. D3100 derimot har bedre video funksjon, og noe høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg Canon EOS 30D kamerahus på foto.no til 1600 NOK. :) Tusen, tusen takk til ventle som tipset meg om annonsen! :thumbup::new_woot: Alt kom på 1950 med diverse ekstrautstyr og frakt. :) Bare 8000 eksponeringer på kamerahuset.

Nå er det bare objektiv igjen. Ser noen har lagt ut linker, skal se litt på de. :)

Takk til alle andre som har bidratt. Ellers hadde jeg sittet her med et kamera som jeg trodde var et speilrefleks, men som egentlig bare var ultrazoom kamera. :p

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Du kan begynne med og lese om Brennvidder.

Typisk kan du si at 50mm er normalbrennvidden "35mm på 30D" alt under er vidvinkel og over en tele.En normal-zoomobjektiv er på sånn cirka 17 mm til 55mm på 30D betyr det 27mm til 88mm ekvivalent*,så hvis du ikke har noen preferanser på hva du behøver er det beste og begynne med en normal-zoomobjektiv og etter hvert utvide brennvidde-spektret med flere objektiver spesifisert etter type fotografering.

* digitale Speilrefleks har ikke like stor "sensor" som de gamle speilrefleksene som bruker 35mm film,sensoren er mindre så da er man nødt til og kalkulere med en crop faktor for og få korrekt brennvidde,på Canon med APS-C sensor er den x1.6.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du trenger ikke bekymre deg om disse brennviddene og hvordan du regner mellom forskjellige formater. Kjøp det objektivet som passer ditt bruk. Til å begynne med ville jeg kanskje valgt et objektiv som strekker seg fra vidvinkelområdet til normal/kort tele. Altså et objektiv fra +/- 20mm til omlag 50-80mm. Disse er alsidige og gir omtrent samme bildeutsnitt som ved et vanlig kompaktkamera.

Disse kan du kikke på: (prioritert rekkefølge)

- Canon EF-S 15-85mm F/3,5-5,6 IS USM

- Tamron 17-50mm F/2,8

- Canon EF-S 18-55mm F/3,5-5,6 IS

Ikke kjøp: Canon EF-S 18-55mm II (den versjonen uten IS)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...