Gå til innhold

Trenger bra speilreflekt. Opptil 4000 NOK. Kanskje Canons 500D eller Nikons D5000? Noe bedre?

Anbefalte innlegg

Hvis Nikon så har Fotovideo Nikon-dager akkurat nå...

http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Systemkamera/Nikon.aspx

...og du, RAW-formatet i seg selv er ikke noen garanti for bedre bilder. Du må kunne noe for at dette formatet skal gi deg noe som er bedre. Men når du først behersker det vil du nok ønske at du kunne slette "JPG-valget" fra menyen...

Skal gå greit. ;) RAW er uansett et krav, fordi jeg vil få mest mulig kvalitet ut fra kameraet uten at det blir komprimert. Kan med redigeringsprogrammer.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Best på hva? Hvilke egenskaper ved speilrefleks er det du er ute etter? Er det stor bildebrikke, ergonomi (hvordan kameraet er å holde i og operere), optisk søker, fasedetekterende autofokus, skuddtakt/oppstarts-/utløserforsinkelse, utskiftbar optikk?

Speilløse systemkameraer har flere av disse egenskapene, hovedfordelen er at de er mindre enn systemkameraer med speil.

Så klart er alt best til forskjellige ting, men jeg tenkte med tanke på hva jeg er ute etter. :)

God bildekvalitet. Rask bildetakning (ganske viktig). Vil at det skal ta bilder så raskt som mulig. At det generelt er raskt er også et stort pluss! :) Misliker når ting er trengt og hakkete. Stor bildebrikke betyr vel at hver piksel får mer lys og dermed får bedre farge- og lysforhold osv? Dette er også viktig. Utskiftbar optikk virker ganske greit. Optisk søker, fasedetekterende autofokus er jeg ikke helt sikker på hva du mener. :p

Forresten, batteritiden bør være ganske bra også.

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Stor bildebrikke betyr vel at hver piksel får mer lys og dermed får bedre farge- og lysforhold osv?

Med mindre du har lyst til å oppjustere budsjettet ditt til rundt 20000 kr og kjøpe fullformatkamera, så har de speilløse kameraene samme sensorstørrelse som speilreflekskameraer fra samme produsent. Så Olympus og Panasonic sine speilløse har sensorer i FourThirds-format, mens Sony NEX og Samsung NX har APS-C-sensorer (samme sensorstørrelse som Nikon DX, Sonys crop-speilreflekser i Alpha-systemet og Pentax sine speilreflekser basert på K-fatningen). Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Med mindre du har lyst til å oppjustere budsjettet ditt til rundt 20000 kr og kjøpe fullformatkamera, så har de speilløse kameraene samme sensorstørrelse som speilreflekskameraer fra samme produsent.

Da er det vel heller andre fordeler med speilrefleks som er verdt å merke seg?
Lenke til kommentar

Da er det vel heller andre fordeler med speilrefleks som er verdt å merke seg?

Det spørs om du har bruk for dem eller ikke. Hovedfordelene er at de gjerne har raskere autofokus og høyere seriebildehastighet, men det er stort sett de dyrere modellene som virkelig er rå på den fronten, spesielt når du skal kombinere seriebilder med følgefokus av et motiv som beveger seg. Ellers er ikke fordelen nødvendigvis så stor. Batteritid er generelt bedre med mindre du bruker liveview i hytt og pine, siden den optiske søkeren ikke bruker batteri i nevneverdig grad.

Ellers så er "hastighet" et vidt begrep når det kommer til kameraer. "Shutter lag" (altså tiden det tar fra du trykker på utløseren og til bildet blir tatt) er omtrent det samme, og det samme gjelder tiden det tar før kameraet igjen er klart til å ta et nytt bilde.

Når det kommer til video, så er gjerne de speilløse på mange områder bedre enn speilrefleksene, fordi optikken er konstruert med kontrastbasert fokus i tankene og derfor fokuserer raskere enn et speilreflekskamera i video-/liveviewmodus.

Lenke til kommentar

Det spørs om du har bruk for dem eller ikke. Hovedfordelene er at de gjerne har raskere autofokus og høyere seriebildehastighet, men det er stort sett de dyrere modellene som virkelig er rå på den fronten, spesielt når du skal kombinere seriebilder med følgefokus av et motiv som beveger seg. Ellers er ikke fordelen nødvendigvis så stor. Batteritid er generelt bedre med mindre du bruker liveview i hytt og pine, siden den optiske søkeren ikke bruker batteri i nevneverdig grad.

Ellers så er "hastighet" et vidt begrep når det kommer til kameraer. "Shutter lag" (altså tiden det tar fra du trykker på utløseren og til bildet blir tatt) er omtrent det samme, og det samme gjelder tiden det tar før kameraet igjen er klart til å ta et nytt bilde.

Det med raskere autofokus, raskere bildetakning setter jeg pris på. I tillegg liker jeg veldig godt at de bruker lite strøm, da jeg egentlig synes dette er ganske viktig. Liveview har jeg ikke så mye behov for å bruke. Du kan jo se gjennom "linsen/siktet" på toppen, som ikke bruker strøm? For meg høres det ut til at speilrefleks er det rette for meg. :)

Når det kommer til video, så er gjerne de speilløse på mange områder bedre enn speilrefleksene, fordi optikken er konstruert med kontrastbasert fokus i tankene og derfor fokuserer raskere enn et speilreflekskamera i video-/liveviewmodus.

Det jeg fokuserer mest på er stillbildekvaliteten. :)
Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter og lære deg fotografering kan du kjøpe et hus og et fast objektiv,den kombinasjonen vil hjelpe deg raskere igang,pluss at det blir forholdsvis rimelig.Et fast objektiv har ikke zoom så du er nødt til og bevege deg forover bakover for og fine det rette utsnittet på bildene.

Her kan du sjekke prisforskjellene på speilreflekskameraene,alle nyere speilrefleks vil gi deg alle avanserte funksjoner,forskjellen er at noen har dedikerte knapper mens andre må du inn i menyene for og justere enkelte parametere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter og lære deg fotografering kan du kjøpe et hus og et fast objektiv,den kombinasjonen vil hjelpe deg raskere igang,pluss at det blir forholdsvis rimelig.Et fast objektiv har ikke zoom så du er nødt til og bevege deg forover bakover for og fine det rette utsnittet på bildene.

Jeg vil ha et objektiv med Zoom. Har erfaring med speilrefleks fra før. Er ikke helt nybegynner. ;) Vil heller ikke ha kamera beregnet for nybegynnere. Vil ha så mye manuelle instillinger og avanserte funksjoner som mulig til den prisklassen. :)
Lenke til kommentar

skal du ha best mulig bildekvalitet ( skarphet ) så står det nok mere på optikken/linsen enn kamerahuset.

Hva med kamerahuset da? Er vel mer hastigheter, funksjoner etc. der + alt annet maskinvare som behandler data og funksjoner. Har litt å si det og. :p Vanskelig å velge. I tillegg har jeg 0 peiling på objektiv. :( Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Ett Canon 30D burde jo være passende. Fåes for 2000-2500 på bruktmarkedet, stort og solid hus, tar 5 bilder i sekundet. Så har du igjen ett par tusen til optikk, da kan du f.eks. Gå for en Tamron 17-50mm f/2.8 eller Sigma 18-50mm f/2.8. Det tror jeg bortimot er den kombinasjonen som best opfyller kravene dine innenfor din prisklasse.

Lenke til kommentar

"Vil heller ikke ha kamera beregnet for nybegynnere."

Hva mener du med det?

Kamera velger man ut ifra hvilket bruksområde man er ute etter, så det å styre unna "kamera beregnet for nybegynnere" høres for meg særdeles fjernt ut.

Etter postene dine å dømme er vel et "nybegynner"-kamera nettopp det du trenger, in my honest opinion.

Er det manuelle instillinger du er ute etter kan du kjøpe hvilket som helst speilrefleks, sette det på "M" (for Manuell) og finne instillingene som passer til hvilket som helst motiv.. Du må rett og slett lære alt slik at du til slutt vet hvilken instilling som må brukes for hvert motiv du skal ta bilde av.

Det høres ut som du vil finne et D3x til 3500,-, noe du ikke får.

Vil du ha et avansert kamera der du drukner i funksjoner må du betale mer, desverre :)

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Ett Canon 30D burde jo være passende. Fåes for 2000-2500 på bruktmarkedet, stort og solid hus, tar 5 bilder i sekundet. Så har du igjen ett par tusen til optikk, da kan du f.eks. Gå for en Tamron 17-50mm f/2.8 eller Sigma 18-50mm f/2.8. Det tror jeg bortimot er den kombinasjonen som best opfyller kravene dine innenfor din prisklasse.

Hmm, hadde egentlig ikke så lyst på bruktkamera. :dontgetit: Liker egentlig ikke å kjøpe ting brukt. Men er vel kanskje et alternativ det også.
Lenke til kommentar

"Vil heller ikke ha kamera beregnet for nybegynnere."

Hva mener du med det?

Kamera velger man ut ifra hvilket bruksområde man er ute etter, så det å styre unna "kamera beregnet for nybegynnere" høres for meg særdeles fjernt ut.

Jeg mener at dere ikke skal overse mer avanserte kameraer fordi dere tror jeg bør ha et enkelt kamera med få avanserte ting. Å bruke det, og finne ut hvilke intillinger jeg skal ha er ikke noe problem. Skal også lese mye om dette fremover.

Etter postene dine å dømme er vel et "nybegynner"-kamera nettopp det du trenger, in my honest opinion.

Hvorfor? :p (Vet at jeg ikke har allverdens kunnskaper om dette, enda.)

Er det manuelle instillinger du er ute etter kan du kjøpe hvilket som helst speilrefleks, sette det på "M" (for Manuell) og finne instillingene som passer til hvilket som helst motiv.. Du må rett og slett lære alt slik at du til slutt vet hvilken instilling som må brukes for hvert motiv du skal ta bilde av.

Det høres ut som du vil finne et D3x til 3500,-, noe du ikke får.

Vil du ha et avansert kamera der du drukner i funksjoner må du betale mer, desverre :)

Jeg er ute etter det beste til 3000-4000 NOK prisklassen. ;) Ser ut til at det er gode kameraer som tilbyr det meste jeg krever. Vet selvsagt at jeg ikke får det beste når jeg ikke betaler mer enn dette. Det er greit da jeg ikke vil (ikke kan) bruke mer penger på speilreflekskamera.
Lenke til kommentar

Jeg er ute etter det beste til 3000-4000 NOK prisklassen. ;) Ser ut til at det er gode kameraer som tilbyr det meste jeg krever. Vet selvsagt at jeg ikke får det beste når jeg ikke betaler mer enn dette. Det er greit da jeg ikke vil (ikke kan) bruke mer penger på speilreflekskamera.

Da må du nok finne deg i å satse på enten brukt eller noe i "nybegynner-klassen".

Nikon D90 og Canon EOS 40D er entusiasthus som leverer utmerket bildekvalitet og bør kunne finnes pent brukt i ditt prissjikt.

Lenke til kommentar

En Sony A700 brukt er og ett veldig godyt alternativt, det burde går brukt for 3-4000.

Med objektiv da eller? Skal kjøpe minnekort i tillegg. Tror jeg har kamerabag som passer. Lurte på om jeg skulle kjøpe ekstra batteri om det er like billig som jeg har sett til andre modeller, og eventuelt strømadapter som passer i Tyskland (vet ikke hvilken spenninger strømnettet er på der, men det finner jeg raskt ut).
Lenke til kommentar

skal du ha best mulig bildekvalitet ( skarphet ) så står det nok mere på optikken/linsen enn kamerahuset.

Hva med kamerahuset da? Er vel mer hastigheter, funksjoner etc. der + alt annet maskinvare som behandler data og funksjoner. Har litt å si det og. :p Vanskelig å velge. I tillegg har jeg 0 peiling på objektiv. :(

eksempel, En som er supersmart men har dårlig syn ser ikke like bra som en som har supert syn og ikke så smart. ( lol )

Litt artig videoklipp : http://www.youtube.com/user/DigitalRevCom#p/u/12/hk5IMmEDWH4

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Hva er det du ønsker? Du kan ikke få Ferrari for prisen av en ford fiesta. Dersom du ikke vil ha noe entrylevel kamera og likevel opprettholde priskravet ditt må du se på bruktmarkedet.

Hva legger du i avanserte funksjoner? Er egentlig ikke så mye som skiller et entrylevel kamera fra et dyrere kamera når det gjelder selve bildetakingen. Dyrere kameraer har noen få ekstra funksjonaliteter, men disse har ikke mye med det å kunne ta gode bilder å gjøre. Det som skiller er ting som byggekvalitet, flere bilder pr sek., værtetting, AF og noen andre småting.(eller store ting, alt etter som hva du prioriterer) Kameraet du er ute etter i prisklassen finnes rett og slett ikke. Hvertfall ikke nytt.

Som andre nevner her kan du kikke på bruktmarkedet. Se etter Nikon D80, D90 eller canon 30D, 40D. Eller andre merker. Selve kameraet har lite å si for bildekvaliteten, kjøp god optikk. God optikk er også som regel den dyreste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...