Lurifaxx1 Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Heisann! Noen som vet hvordan man får summert verdier (tall) i listview? Jeg har en listview med vare, antall og pris. Jeg ønsker å ha det slik at når jeg trykker på f.eks en button "legg til" så summeres tallene i pris sammen og skrives i en label. Vet noen hvordan man kan gjøre dette? Er åpen for forslag! På forhånd takk! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Normalt skal listview bare presentere dataene dine, ikke brukes for å gjøre beregninger. GUI brukes for å presentere data for brukeren, og for å lese inn til programmet, ikke til å gjøre beregninger med. Det er lurt å skille GUI så mye som mulig fra selve logikken. Det vil da bli enklere å endre GUI uten at hele programmet må skuftes ut. Hva hvis du ikke lenger vil bruke ListView, men noe helt annet? Dersom du bruker ListViewen til å summere, så vil en del av programmet måttet bli skiftet ut på gurnn av at du har skilt ut programlogikken for dårlig ifra GUI. Men for å summere i ListView, må du bruke det faktum at ListView.Items implementerer IEnumerable, som gjør at du kan bruke Sum funksjonen på den. Merk da at alle dataene dine ligger i ListViewItem.SubItems sannsynligvis. Da kan du bruke en anonym funksjon til å summere data. Jeg husker ikke helt syntaksen på dette i VB, men noe slikt: ListView1.Items.Sum(Function(Item) Decimal.Parse(Item.SubItems(1).Text)) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå