Gå til innhold

Til kristne - Hvor sikker er du på din tro?

41 stemmer

1. 1. Hvor sikker er du på at gud finnes?

• 100%
      15
    • 90%
      2
    • 50%
      4
    • <50%
      20

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må man tro på Gud for å være kristen?

Tror man bare på Gud er man jøde, tror man på Jesus også er man kristen. Ihvertfall etter hva jeg lærte på skolen :)

Vel, det er en sannhet med store modifikasjoner.

Å tro på en personlig Gud er vel noe av det mest fundamentale i kristendommen. Samme med troen på Jesus. Men nøyaktig hva "Gud", "Jesus" og "tro" innebærer, er kristne noe uenig med hverandre.

Lenke til kommentar

Tror man bare på Gud er man jøde, tror man på Jesus også er man kristen. Ihvertfall etter hva jeg lærte på skolen :)

Vel, det er en sannhet med store modifikasjoner.

Å tro på en personlig Gud er vel noe av det mest fundamentale i kristendommen. Samme med troen på Jesus. Men nøyaktig hva "Gud", "Jesus" og "tro" innebærer, er kristne noe uenig med hverandre.

Hva med å si sannheten? De er veldig uenige ;)

Lenke til kommentar

Ja, det vil jeg tro. Dette går jo i definisjonen som "kristen". Dersom du ikke tror på Gud hva er det da du tror på; kristne moraler?

Hvis Gud finnes, må da også dvevelen finnes? :hmm:

Per min definisjon, ja.

Jeg tror på julenissen, og han kommer alltid til å være i hjertet mitt, men Hva forbinder du med Gud?

Gud skapte alt og alle, og elsker oss høyt, jeg ønsker å returnere denne kjærligheten ved å elske ham.

Flott å høre at du tror på julenissen, jeg ønsker deg lykke i din tro, og håper at ateistene ikke ødelegger for deg!

Lenke til kommentar

Gud skapte alt og alle, og elsker oss høyt, jeg ønsker å returnere denne kjærligheten ved å elske ham.

Hvordan ser du at han elsker deg?

Jeg ser det ikke.

Men hvordan vet du det da?

Fordi det står i bibelen?

Tror du på alt som står i alle bøker?

Elsker han alle?

Kommer an på hvem du spør, spør du meg, så vet jeg ikke men jeg tror han elsker alle.

Han viser det ikke likegodt overfor alle.

Behandler folk urettferdig!

Lenke til kommentar

Hvordan ser du at han elsker deg?

Jeg ser det ikke.

Men hvordan vet du det da?

Jeg vet ikke noe som helst, jeg tror.

Fordi det står i bibelen?

Ja, jeg tror på det som står i Bibelen.

Tror du på alt som står i alle bøker?

Nei, gjør du?

Elsker han alle?

Kommer an på hvem du spør, spør du meg, så vet jeg ikke men jeg tror han elsker alle.

Han viser det ikke likegodt overfor alle.

Behandler folk urettferdig!

Ok, det er din oppfatning, jeg respekterer det. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du på det som står i bibelen, og ikke på det som står i andre religiøse bøker?

Fordi det virker mest logisk for meg, mens andre religiøse bøker ikke gjør det

Og du har lest alle? Kanskje det finnes en enda mer logisk religion?

Og virker det mer logisk enn ingen gud?

Mener du at gud behandler alle likt?

Stemmer. Hva har gud gjort med meg som han ikke har gjort med deg?

Tja, han har skapt meg med skepsis og rasjonell tankegang, som gjør at jeg ikke kan tro på ham :)

Men jeg tenker mest på de som vokser opp i andre religioner, som blir forfulgt for sin tro på gud.

De som vokser opp i områder der det er jordskjelv og andre naturkatsastrofer.

Folk som blir født med fysiske og psykiske skavanker.

Barn som blir født i slummen i Rio De Janeiro, og er dømt til et liv i synd og dop.

osv

.

.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du på det som står i bibelen, og ikke på det som står i andre religiøse bøker?

Nei, det har jeg ikke, har prøvd flere ved å lese litt, men å gå igjennom grundig har jeg ikke.

Det kan godt være det finner mer logiske religioner, muligens menneskeskapt global oppvarming som er en flott religion for mange. Men jeg føler meg meget tilfreds med hva jeg tror på nå, den dagen jeg finner en mer logisk religion, er det mulig jeg konverterer

Og virker det mer logisk enn ingen gud?

Så sannelig virker det mer logisk enn ingen gud!

Tja, han har skapt meg med skepsis og rasjonell tankegang, som gjør at jeg ikke kan tro på ham :)

Og hva får deg til å tro at han ikke har skapt meg med skepsis og rasjonell tankegang? ;)

Men jeg tenker mest på de som vokser opp i andre religioner, som blir forfulgt for sin tro på gud.

Barn som blir født i slummen i Rio De Janeiro, og er dømt til et liv i synd og dop.

osv

.

.

Vell, tingen er at så lenge man lever opp til religionen best mulig, og har en tro på gud, burde det være godt nok (NB! Gud dømmer, ikke jeg, så ikke ta meg på ordet). Men faktumet er at de har like stor sjanse til å konvertere til kristendommen som deg og meg. Faktisk så er oddsene større for guttungen i Rio til å bli kristen enn oddsene for at jeg ble det.

Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke, har prøvd flere ved å lese litt, men å gå igjennom grundig har jeg ikke.

Det kan godt være det finner mer logiske religioner, muligens menneskeskapt global oppvarming som er en flott religion for mange. Men jeg føler meg meget tilfreds med hva jeg tror på nå, den dagen jeg finner en mer logisk religion, er det mulig jeg konverterer

Så det vil si at du ikke er helt sikker i din tro. Flott!!

Du får bare fortsette å lete, kanskje du finner ut at din religion også er ulogisk en dag :)

Og hva får deg til å tro at han ikke har skapt meg med skepsis og rasjonell tankegang? ;)

For hvis du hadde det, hadde du ikke trodd på gud!

Kan hende du har det i andre sammenhenger, men ikke overfor din religion og bibelen.

Og det har jeg merket hos mange kristne, de er kritisk til mye, men når det gjelder sin egen religon sluker de og godtar alt.

osv

.

.

Vell, tingen er at så lenge man lever opp til religionen best mulig, og har en tro på gud, burde det være godt nok (NB! Gud dømmer, ikke jeg, så ikke ta meg på ordet). Men faktumet er at de har like stor sjanse til å konvertere til kristendommen som deg og meg. Faktisk så er oddsene større for guttungen i Rio til å bli kristen enn oddsene for at jeg ble det.

Jada, alt det med frelse er griet, du har sikkert en forklaring på at alle får en lik sjanse til slutt. Selv om jeg ikke kan skjønne hvordan han skal dømme oss, på så ulike grunnlag.

Men hvor er rettferdigheten i dette livet!

Nei, den er totalt fraværende. Han er direkte ond! :no:

Lenke til kommentar

Så det vil si at du ikke er helt sikker i din tro. Flott!!

Du får bare fortsette å lete, kanskje du finner ut at din religion også er ulogisk en dag :)

Tusen takk for oppfordringen, jeg håper at du en dag også finner ut at ateismen er ulogisk. :)

For hvis du hadde det, hadde du ikke trodd på gud!

Ironisk at når vi diskuterer rasjonell tankegang, kommer du med irrasjonelle påstander

Kan hende du har det i andre sammenhenger, men ikke overfor din religion og bibelen.

Hvorfor ikke, fordi jeg er uenig med deg, og du har rasjonell tankegang? Du må innse at det finnes mer enn et alternativ, og når det kommer til religion er ikke ateisme den eneste rasjonelle tankegangen.

Og det har jeg merket hos mange kristne, de er kritisk til mye, men når det gjelder sin egen religon sluker de og godtar alt.

Feil. Jeg røyker marihuana, og jeg er kristen, bare fordi enkelte "sluker" alt, betyr ikke at flertallet gjør det.

osv

.

.

Jada, alt det med frelse er griet, du har sikkert en forklaring på at alle får en lik sjanse til slutt. Selv om jeg ikke kan skjønne hvordan han skal dømme oss, på så ulike grunnlag.

Men hvor er rettferdigheten i dette livet!

Nei, den er totalt fraværende. Han er direkte ond! :no:

Feil, bare fordi verden ikke er et utopi betyr det ikke at gud er ond. Rettferdigheten kommer etter døden.

Lenke til kommentar

Bare for å rydde litt opp, så er det feil å si at noe er "logisk for deg". Det blir litt som å si at "kanskje 1+1 er 2 for deg, men for meg er det 349".

Dette er en fallacy kjent som "relativist fallacy", noe du kan lese litt mer om her:

http://www.nizkor.org/features/fallacies/relativist-fallacy.html

Det du egentlig kanskje mener er "Fordi Bibelen virker mest intuitiv", altså at din subjektive mening er at Bibelen er mer sann enn andre religiøse tekster. Du har fremdeles ikke forklart hvorfor (altså svart på det faktiske spørsmålet), men du har i alle fall uttrykket deg på korrekt måte ;)

Lenke til kommentar

Feil, bare fordi verden ikke er et utopi betyr det ikke at gud er ond. Rettferdigheten kommer etter døden.

For det har du bestemt?

Ser du ikke at du lager din egen lille religion som passer deg, slik som alle andre kristen gjør. Velger å se vekk fra det som strider mot det du står for, og omfavner alt som passer deg.

Det er ingen logikk i guden din, bibelen, alle feilene som vitenskapen har funnet og verden slik som vi opplever den.

Men hvis du lukker øynene, kan du sikkert få det til å passe inn :nei:

Lenke til kommentar

Det rare er at når du spør en kristen om hvorfor han tror så drar de ofte frem logikken i at de selv tror på gud, men spør du dem hvorfor de tror ANDRE kristne tror så kommer det med logikk en del lenger ned på liste... Da sier de gjerne at andre tror fordi de er oppdratt til det eller andre ikke så personlige grunner...

Kognitiv dissonans er en STOR grunn til at alle religiøse tror på guder... Nettopp det å kunne "lyve" til seg selv om sine grunner for ikke å fremstå som en tosk... Og vi andre skal være litt forsiktig, for ALLE bruker kognitiv dissonans i det daglige... ALLE!!! :devil:

Men religiøse er vel kanskje over på missbruk....

Lenke til kommentar

For det har du bestemt?

Ser du ikke at du lager din egen lille religion som passer deg, slik som alle andre kristen gjør. Velger å se vekk fra det som strider mot det du står for, og omfavner alt som passer deg.

Det er ingen logikk i guden din, bibelen, alle feilene som vitenskapen har funnet og verden slik som vi opplever den.

Jeg tror vi har vært innepå temaet et par ganger tidligere, men siden du drar fram samme argumenter igjen og igjen, så kan du jo igjen gjøre rede for argumentene dine, så vi er sikker på du ikke bygger stråmenn.

"Velger å se vekk fra det som strider mot det du står for, og omfavner alt som passer deg."

"alle feilene som vitenskapen har funnet og verden slik som vi opplever den."

Lenke til kommentar

For det har du bestemt?

Jeg tror vi har vært innepå temaet et par ganger tidligere, men siden du drar fram samme argumenter igjen og igjen, så kan du jo igjen gjøre rede for argumentene dine, så vi er sikker på du ikke bygger stråmenn.

"Velger å se vekk fra det som strider mot det du står for, og omfavner alt som passer deg."

Så du passer på at jeg ikke bruker stråmenn i diskusjon med andre?

Flott :)

Alle kristne(som jeg har snakket med) sier at gud er god. De velger da å se bortifra alle argumenter jeg kommer med som viser at han ikke er god...Folk som blir født med fysiske skavanker, jordskjelv, vulkaner, tørke....osv

Mennesker er mer enn 6000 år gammel, syndefloden dekket ikke hele jorden...

Mirakler og undre er aldri blitt bevist, eller blitt bevist som falske...

Sånn!! Fornøyd?

Så kan jo du forklare hvorfor vi har disse "feilene" i bibelen og den kristne tro? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...