Gå til innhold

Til kristne - Hvor sikker er du på din tro?

41 stemmer

1. 1. Hvor sikker er du på at gud finnes?

• 100%
      15
    • 90%
      2
    • 50%
      4
    • <50%
      20

Anbefalte innlegg

Idiotisk spørsmål.

hvilket spørsmål?

Hvor sikker er du på at gud finnes?

Mener du at om du er kristen er du 100,1% sikker på at gud/Gud finnes, og dermed er spørsmålet idiotisk?

Jeg mener at om du TROR på gud, vet du aldri så mye som 1% at gud finnes, du TROR på gud.

Og så kommer spørsmålet; hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idiotisk spørsmål.

hvilket spørsmål?

Hvor sikker er du på at gud finnes?

Mener du at om du er kristen er du 100,1% sikker på at gud/Gud finnes, og dermed er spørsmålet idiotisk?

Jeg mener at om du TROR på gud, vet du aldri så mye som 1% at gud finnes, du TROR på gud.

Jeg har iallefall ikkje hørt noen som sier: Jeg vet på gud :p 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mine tro kommer hovedsakelig fra et filosofisk ståsted, så det skal ikke mer enn et par sprekker i mine egne tankers holdbarhet før jeg begynner å tvile. Hvor stor tvilen er varierer fra dag til dag, men det er nok liten sannsynlighet for at jeg avfeier min tro fullstendig, og ikke ser jeg en grunn til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar

Vel, etter å ha innsett at kristendom er dybdepsykologi på sitt beste. Er det egentlig ikke noen tvil å spore i det hele tatt.

I sin dybeste grunn dreier kristendommen seg om ting som er innvendig i mennesket, ikke om ting som er utenfor mennesket. Noe svært mange feilaktig tror.

daz.gif

Inne i mennesket mener du det som ikke kan bevises; Ikke kan sees; ikke kan røres o.l?

Tviler du på at tanker, følelser, indre forestillinger ol. eksisterer ?

Lenke til kommentar

Det er det vel ingen som gjør, men de eksisterer kun som elektriske og kjemiske signaler... Hjernen har rundt 11 millioner "tenninger" i sekundet, men bare 10 til 50 av disse tenningene klarer bevistheten å oppfatte...

Så hvis du skal blande gud inn i det så er du på vidotta, for det har ingenting med gud å gjøre, kun evolusjon... ;) Vår hjerne har evolvert slik.

Når du bestemmer deg for å bevege foreksempel fingeren din har din underbevisthet allerede visst om det i et halvt til et helt sekund før din bevisthet faktisk gir beskjed videre... Du oppfatter ikke dette, for underbevistheten din lurer deg til å tro at beskjeden er i sanntid....

Får meg virkelig til å lure på hvor fri vilje vi EGENTLIG har, ikke sant.... vi er bare automater som tror vi bestemmer...

Lenke til kommentar

Vel, etter å ha innsett at kristendom er dybdepsykologi på sitt beste. Er det egentlig ikke noen tvil å spore i det hele tatt.

I sin dybeste grunn dreier kristendommen seg om ting som er innvendig i mennesket, ikke om ting som er utenfor mennesket. Noe svært mange feilaktig tror.

daz.gif

Inne i mennesket mener du det som ikke kan bevises; Ikke kan sees; ikke kan røres o.l?

Det er det vel ingen som gjør, men de eksisterer kun som elektriske og kjemiske signaler...

Like dumt som å si at dette bare er bokstaver.

Lenke til kommentar

daz.gif

Men det er altså ikke noe fysisk?

Kristendommen er indre fred, ikke noe mer?

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på øyet som ser. Noen, deriblandt meg selv, tolker Gud metaforisk, andre bokstavelig. Det kan også gå dypere enn bare indre fred, og for min del har det åpnet nye nivåer for kjærlighet, ikke bare for andre mennesker, men også for det å leve, og jo mer jeg filosoferer over det, jo større blir kjærligheten.

Lenke til kommentar

daz.gif

Jesus Kristus og de kristne er noe fysisk. Gud er ikke noe fysisk.

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på øyet som ser. Noen, deriblandt meg selv, tolker Gud metaforisk, andre bokstavelig. Det kan også gå dypere enn bare indre fred, og for min del har det åpnet nye nivåer for kjærlighet, ikke bare for andre mennesker, men også for det å leve, og jo mer jeg filosoferer over det, jo større blir kjærligheten.

Men den kristne guden er jo fysisk i den forstand at han griper inn i den fysiske verden.

Tror du på det også?

Lenke til kommentar

Noen ting jeg lurer på:

Må man tro på Gud for å være kristen?

Hvis Gud finnes, må da også dvevelen finnes? :hmm:

Jeg tror på julenissen, og han kommer alltid til å være i hjertet mitt, men Hva forbinder du med Gud?

Det finnes mange forskjellige måter å definere seg selv som kristen på, men troen på Gud og Jesus er vel de mest obligatoriske holdepunktene. Jeg vil si at djevelen eksisterer som en motsetning til Gud, akkurat som at hat er en motsetning til kjærlighet og sorg en motsetning til glede, og at bildet om djevelen nok er skapt for å være en moralsk pekepinne i en tid da mennesket var ved begynnelsen av sivilisasjonen. Å tro på julenissen, som i å tro at St. Nikolas av Myra eksisterte, er ikke utenkelig, men at han fremdeles lever og attpåtil kjører rundt i en slede dratt av flyvende reinsdyr stiller jeg meg mer skeptisk til. Jeg forbinner Gud med en bevisst kraft, ikke en mann i hvit skjortel som løper rundt på skyer.

Men den kristne guden er jo fysisk i den forstand at han griper inn i den fysiske verden.

Tror du på det også?

Hvis du sikter til bokstavelig tolkning av Bibelen hvor Gud selv går inn og rydder opp: Nei. At det kan være en tanke bak det? Kanskje.

Endret av Dr. Van Nostrand
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...