Gå til innhold

Hvilken Ekstern Skjerm til Bærbar Acer - for Bildebehandling?

peco85

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har ein 2 år gammal Acer Aspire 5930G og den redigere eg en del bilder med i PS Elements. Altså ikkje tung redigering men eg vil ha ein bra stor skjerm med riktig fargekontrast og skarpehet til å redigere bildene eg tar.

Har nokon ei anbefaling til under 3000,- ?

Og kan eg kjøpe ka som helst slags merke på skjermen?

Trenger eg noke ekstra utstyr eller e det berre plugg n' play?

Har HDMI inngang på Laptop'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Størrelse?

Du bør unngå TN-paneler til denslags bruk, i alle fall. Jeg ville ha sett etter en skjerm med IPS-panel, i den rimelige enden av skalaen. F.eks. er Dell U2211H (22 tommer),og U2311H (23 tommer) gunstige prismessig nå, noen få kroner under 2000 for begge, hos Dustin. Da får du mye god skjerm for pengene! Dell selv skal ha henholdsvis 2500,- og 2875,- for disse.

Alternativt NEC EA231WMi (23 tommer), billigste pris på nettet 2210,-

Vil du ha 24 tommer, så er HP ZR24w et godt tilbud, de laveste prisene ligger så vidt over 3000,-.

Personlig ville jeg ha prøvd å overbevise deg om å øke budsjettet, og sett på en Dell U2410. Da får du en skjerm som er strålende god på bildekvalitet, faktisk så god at mang en kresen grafiker eller proff fotograf ville vært fornøyd. Dustin selger den for 4299,- Dell selv vil ha 6375,- for den! Jeg har en selv, og kan gå god for både bilde- og byggekvalitet. Til den prisen er den et kupp, men den ovennevnte HP-skjermen er svært nær i bildekvalitet, og er sånn sett kanskje et enda bedre kupp.

Fellesnevneren for alle disse er at man får gode farver og detaljer for pengene, i hvertfall tilstrekkelig gode for de fleste hobbyfotografer, og med HP eller Dell 24-tommerne, enda litt bedre.

Nei, merke på skjermen har ingenting å si, bare man har en kobling som passer. Har du HDMI, er du rimelig sikret - hvis for eksempel skjermen ikke har HDMI-inngang, men DVI i stedet, er det bare å kjøpe en enkel overgang, eller HDMI til DVI kabel, så funker det.

De skjermene jeg har foreslått, bortsett fra Dell U2410, har ikke HDMI inngang, men DVI. Det er ikke så farlig, det er akkurat samme digitale bildesignal som sendes i begge formatene, men pluggene er annerledes. Pluss at HDMI også kan overføre lyd, men det har du jo ikke bruk for å sende til en skjerm.

PS. Bare for ordens skyld - du har en HDMI utgang på din bærbare. Det er uhyre sjeldent med en bærbar som har HDMI inngang ;).

PS2: Du kan finne tester/anmeldelser av alle skjermene jeg har foreslått, hos Flatpanels.dk. Der kan du også finne tips til innstillinger/kalibrering av dem.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...