omlid Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Må eg ha firewire for å overøre video frå mitt sony TRV33E DV kamera eller kan eg bruke den medfølgende usb kabelen? Sony oppererer med i.Link i staden for firewire, er det ein spesiell kabel som eg må kjøpe frå sony eller kan eg bruke ein standard firewire. Hadde tenkt å bruke Premiere fro å redigere video, kan det taimot video frå kamera via usb? Må eg kjøpe firewire kort til min pc så lurer eg på om det er nokre firewire kort som er bedre eller andre, dvs. meir stabile, må det være spes kort for at Premiere skal støtte dei? På forhånd takk Olav Martin Lid Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 så vidt jeg husker er vel firewire det samme som ilink (IEEE-1394 standarden) edit: google søk: firewirestuff Lenke til kommentar
omlid Skrevet 1. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2003 Masse bra info der, men der stod ikkje om sony har ei spes. firewire kontakt på sitt kamera. På usb kontakta har dei ein mindre plugg eller standard, så eg lurte på om det er samme med firewire, om eg må kjøpe sonys egen i.link kabel? Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Du kan ikke bruke USB for å overføre video til PC'en din. Denne kabelen er kun for overføring av still-bilder. Sony bruker helt vanlig kabel (IEEE1394 4-pin) De har alltid vært tilhengere av å lage et eget navn på teknologier. FireWire er egentlig Apple's varemerke, i.Link Sony's, DV på folkemunne og IEEE1394 er den teknologiske betegnelsen. Alle er helt like og EN standard. Fåes med to størrelser på pluggen: 6pin (Stort sett å finne på stasjonære maskiner og proff-utstyr) og 4pin (På kameraer,spillere og bærbare maskiner) Håper dette oppklarte saken for deg Lenke til kommentar
omlid Skrevet 1. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2003 Men mitt kamera, TRV33 har ein funksjon som heiter USB streaming, kva gjer den? Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 USB Streaming gjør at du kan bruke kameraet som et web kamera. Lenke til kommentar
omlid Skrevet 1. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2003 Men det står jo at eg skal kunne brenne cd video cd og då har eg forstått at ein kan bruke usb Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Ja, det stemmer at du kan bruke USB for å brenne video CD, men da går du ned i kvalitet for å komprimere det ned til VCD formatet. Skal du derimot bruke et redigeringsprogram for å redigere dette, må du bruke DV kabelen (i.Link) Da overfører du 100% kvalitet til PC'en og kan redigere dette. Lenke til kommentar
frans Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Bruk IEEE-1394 (firewire/iLink) til videoredigering for å unngå kvalitetstap. Kabelen koster ikke all verden og verdt investeringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå