Kakeshoma Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Der var det en trippel post ja.. Blir spennende å se hvordan denne yter mot D14 og TR Silver Arrow... Har fortsatt 10 grader å gå på på 100% load med V8 (4 GHz), er ikke ille for prisen den heller Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Tårnkjølere yter nesten alltid bedre enn slike liggende kjølere.. AtW Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Den gir ikke noe stort bedre temps enn Noctua, så vil aldri anbefalt True cobber. Nei, den gir ikke noe bedre temperaturer enn NH-D14 i det hele tatt. Bildet jeg la inn nedenfor beviser dette. I den testen er NH-D14 montert med en noctua 120mm vifte i likhet med True og kjøler 5 grader bedre. Det følger med 140mm og 120mm vifter med NH-D14, så den vil i utgangspunktet kjøle et par grader bedre. Ca 5 grader kaldere enn True med samme vifte (en 120mm vifte): NH-D14 er et par kaldere med 140mm og 120mm viften installert isteden for bare 120mm: Med True må man kjøpe vifter (og annet ekstrautstyr som følger med f.eks. NH-D14) selv. Hva som følger med: True: - Thermalright True Copper - Bracket/backplate for LGA 775/AM2/AM2+/AM3 + skruer - CF2 termisk pasta - 120mm vifte (fester for 2 vifter) - Vibrasjonsdempning (for 2 vifter) Pris: 495 NOK Med 120mm Noctua vifte: 495 + 145 = 640 NOK Med 120mm og 140mm = 495 + 145 + 179 = 819 NOK NH-D14: - Noctua NH-D14 - Noctua NF-P12 (120mm vifte) - Noctua NF-P14 FLX (140mm vifte) - 2 stk ULNA adaptere (for å senke hastigheten på viftene) - Y-Split kabel (for å koble 2 vifter til samme port) - 120mm/140mm vifte fester (for 2 vifte) (140mm viften har 120mm fester) - Vibrasjonsdempning (for 2 vifter, på kjøleren) - Vibrasjonsknotter (for å installere en av viftene som kabinettvifte) - Skruer (for å installere en av viftene som kabinettvifte) - NT-H1 termisk pasta (best i test hos HW.no) - Kabinett badge/merke i metall - Bracket/backplate for LGA775/LGA1156/LGA1366 og AM2/AM2+/AM3 bracket + skruer (trengs backplate for AMD, dette er forhåndsmontert på de fleste AMD hovedkort. Hvis ikke kontakter du Noctua og får det tilsendt!) - Skrujern (Ja, faktisk ) Pris: 665 NOK Fortsatt ikke overbevist over at NH-D14 er et fantastisk kjøp? Som du ser følger det mye mer med når du kjøper NH-D14. Sånn sett, og tatt ytelsen, støy osv i betraktning så er NH-D14 utrolig billig! Selv når du kjøper tilsvarende vifter til True så vil ytelsen være både dårligere og alt vil koste 154 NOK mer enn NH-D14. True var kongen, men er det ikke lenger (og har ikke vært det på en stund), det er flere som er bedre enn true.Etter min mening er NH-D14 den nye kongen, litt også på grunn av pris og hva du faktisk får for pengene. Med viftene på lav hastighet kjøler NH-D14 fortsatt veldig godt: Bare 6 og 10 grader (90w og 120w) varmere enn utgangspunktet(ut av esken) ved 600rpm og en 120mm vifte: Og den støyer minimalt: 2 og 7 grader (90w og 120w) kaldere enn utgangspunktet(ut av esken) ved 1000rpm og en 120mm vifte: Fortsatt ganske stillegående: Trenger jeg å si mer? Endret 25. november 2010 av StianAarskaug (S10QaN) Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 En gyldig grunn til å kjøpe true copper er hvis du har trangt med plass i kabinettet, for NH-D14 er svææær Ja, elsker den! Stort kjølemonster! Jeg bruker denne http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16835118223 og er fornøyd med den. Det er en Zalman 9500. Trenger jeg noe bedre eller holder det til vanlig bruk hvis jeg ikke OC? Den holder godt nok til vanlig bruk og du kan nok overklokke litt med den også. Men den bråker vel noe sinnsykt vil jeg tro. Eneste grunnen for at du skulle ha byttet den ut (hvis du er fornøyd med temperaturene) er om du synes den støyer alt for mye. Selvsagt hadde du fått bedre temperaturer med f.eks. en Noctua NH-D14 selv ved 600rpm samt mye lavere støy, men det er ikke nødvendig. Tror du klarer deg med Zalman. Vil du bruke noen hundrelapper for å få litt lavere temperaturer og en del lavere støy, så gjør du det. Hvis du ikke synes det er verdt det, så lar du være. Den kjøleren du har kjøler godt nok til og med hvis du overklokker litt. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Hmm, kansje den funker i ett kabinett med vifte i side døra siden den ligger. Men hvordan blir det med temps siden den ligger å blåser varm lufta ned på CPU? Eller kansje det får en kjølende effekt direkte på blokka/CPU? Eller kansje man bare må kjøpe big tower, hehe. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Hmm, kansje den funker i ett kabinett med vifte i side døra siden den ligger. Men hvordan blir det med temps siden den ligger å blåser varm lufta ned på CPU? Eller kansje det får en kjølende effekt direkte på blokka/CPU? Eller kansje man bare må kjøpe big tower, hehe. Det er sjelden noen grunn til å ikke kjøpe tower-kjølere om du har plass. Dette er en nisjekjøler, den dekker behovet for kraftig kjøling i kabinettet der man har begrenset høyde å bygge på, HTPC, mini-kabinett osv. AtW Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Jeg har NH-14D, og måtte modde kabinettet mitt for å få den til å passe, grillen til 25cm vifta i sidedøra gjorde at jeg fikk ca 1,5cm for dårlig plass. Jeg endte opp med å skru vifta på fra utsiden av døra i stedet for innsiden, og det ser ut som jeg har en fet cylinder som stikker 3-4 cm ut av kabinettet med netting på utsiden. Det ble faktisk en kul mod som får kabinettet til å se mye råere ut, uten at det blir 14'is gamer sak med masse blinkende lys og skit. Både termisk og støymessig er den år og dag bedre enn Zahlman 9700 jeg hadde fra før. Den kjøler lett Phenom II x6 forbi 4Ghz, begrensningen er ikke temperatur men hvor langt jeg vil øke Vcore.(kjører på 4,2Ghz nå) Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 gleder meg til å se tester av denne. jeg har nemlig ikke plass til towerkjølere i kassa mi, men så langt har jeg ikke følt at det har vært en kjøler bra nok til å ersatte min thermaltake typhoon. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Spirre, med mindre du skal klokke eller er misfornøyd med støyen fra typhoon er det liten vits i å oppgradere. Det største hoppet er fra stock kjøler til en grei "aftermarket" kjøler, ikke fra en grei til en veldig god aftermarket kjøler. Det kommer av % økning i overflateareal og luftstrøm (ift. støy). Da er det bedre å kjøpe en ny kjøler når du skal ha nytt oppsett IMHO. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Savner en billig (350 eller mindre) kjøler som har tre hakk bedre kjøleegenskaper enn Intel og AMD stock, men er så og si lydløs. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Noctua NH-U9 serien går fra ca 380-430kr og ligger veldig nære det du beskriver både i ytelse og pris. Om man først skal bruke penger på en aftermarket kjøler kan man egentlig legge noen lapper i noe som kan brukes i noen år, og velge ut i fra størrelsen på kabinettet, siden det også sansynligvis skal vare like lenge selv om resten av innmaten byttes. EDIT: siden CPU produsentene har blitt skikkelig effekt bevisste er det lite sansynlig at nye prosessorer vil trekke mer enn kjølere i dag kan håndtere (med mindre man klokker). Endret 25. november 2010 av GullLars Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Spirre, med mindre du skal klokke eller er misfornøyd med støyen fra typhoon er det liten vits i å oppgradere. Det største hoppet er fra stock kjøler til en grei "aftermarket" kjøler, ikke fra en grei til en veldig god aftermarket kjøler. Det kommer av % økning i overflateareal og luftstrøm (ift. støy). Da er det bedre å kjøpe en ny kjøler når du skal ha nytt oppsett IMHO. takk for godt råd, men jeg overklokker systemene mine, og jeg føler at jeg er kraftig hindret av typhoonen. må nøye meg med 450 mhz overklokk på en phenom 940 pga varmeutvikling. vet den klarer fint 600mhz eller mer dersom kjølinga blir bedre. dog så bytter jeg nok ikke kjøler føre jeg har sett noen tester av noctuaen. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Har selv NH-D14 som kjøler en i7-950 på 4GHz, og en kompis jeg bor med har samme prosessor på samme hovedkort og RAM. Han kjøler med en TRUE med 2stk 12cm vifter i push-pull, og den kjøler minst like bra som min NH-D14, om ikke hakket bedre. Hvis det er termisk ytelse du er ute etter er det lite du kan bytte ut TRUE med som ikke er vannkjølt Noctua NH-D14 er faktisk bedre enn Corsair H70 vannkjølingen. Må nok mye opp i pris for å få noe bedre. Har dere helt likt system, og lik romtemperatur? Det er nok mange feilkilder som gjør denne påstanden usikker. NH-D14 er bedre enn True i følge tester, hvor testoppsettet er identisk for hver test. Jeg har NH-D14 og er ingenting annet enn storfornøyd. Bor på rommet ved siden av ham, så skulle mene vi har relativt like temperaturer og slikt Er storfornøyd med min egen NH-D14, det skal ikke stå på det. Kom til å tenke på at han bruker en dyr kjølepasta med diamant i, mens jeg bruker den som følger med fra Noctua. Muligens der det ligger. Er uansett bare snakk om etpar grader Tja tror nok det må være forskjeller på enten kabinettet, oppsettet eller ret og slett romtemperatur. For selv kjølepastaen til Noctua scorer høyt. Dessuten er det som andre sier Noctua som vinner testene. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Noctua NH-U9 serien går fra ca 380-430kr og ligger veldig nære det du beskriver både i ytelse og pris. Om man først skal bruke penger på en aftermarket kjøler kan man egentlig legge noen lapper i noe som kan brukes i noen år, og velge ut i fra størrelsen på kabinettet, siden det også sansynligvis skal vare like lenge selv om resten av innmaten byttes. EDIT: siden CPU produsentene har blitt skikkelig effekt bevisste er det lite sansynlig at nye prosessorer vil trekke mer enn kjølere i dag kan håndtere (med mindre man klokker). Den koster 450 kroner hos Dustin, som er litt i overkant for bare å kjøle CPU med lavt støynivå. Den langt billigere Cooler Master Hyper 212+ kjøler faktisk bedre i følge tester, men bråker dessverre også en del. For min del, vil 300 kroner være mest akseptabelt for en god kjøler, da den både gir potensial til overklokking (framfor å kjøpe en dyrerer CPU-modell) og bør være musestille. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Savner en billig (350 eller mindre) kjøler som har tre hakk bedre kjøleegenskaper enn Intel og AMD stock, men er så og si lydløs. Er det gamle Ninja?? eller noe fra Scytche i allefall. De har en passivtårnløsning til rundt 300. Du får søke i prisguiden. Relativt stille og kjøler svært mye bedre enn stock. Dessuten kan du halvere hastigheten på viften og fortsatt ha grei temp. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Savner en billig (350 eller mindre) kjøler som har tre hakk bedre kjøleegenskaper enn Intel og AMD stock, men er så og si lydløs. Er det gamle Ninja?? eller noe fra Scytche i allefall. De har en passivtårnløsning til rundt 300. Du får søke i prisguiden. Relativt stille og kjøler svært mye bedre enn stock. Dessuten kan du halvere hastigheten på viften og fortsatt ha grei temp. Ja, scythe ninja rev B er den beste kjøleren for litt større HTPC-kabinett sist jeg sjekket, fordi den er litt lavere enn tradisjonelle tårnkjølere. Ellers ha man jo ninja mini som et alternativ. AtW Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Disse støtter jo kun gamle sokkler, så vidt det er meg bekjent. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Disse støtter jo kun gamle sokkler, så vidt det er meg bekjent. Mulig, vet jeg har en ninja på min i750 ihvertfall, men har ikke fulgt med på de klin nyeste. AtW Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Beklager, er bare Prisguiden som roter. Men også denne enheten koster over 400 kroner hos Dustin... Lenke til kommentar
BAT Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Du finner den her til 349, og den støtter alle sokler. Link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå