Gå til innhold

Hvilken Vaio er best? Eller bør jeg kjøpe annen PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt var egentlig mitt førstevalg en bærbar med touch/trykkfølsom skjerm men jeg fant aldri noen under 15 tommer så jeg ga det opp. Nå datt jeg imidlertid over denne HP'en. Og den har endog fingeravtrykksleser. Forøvrig spesifikasjoner jeg kan leve med eller? Men jeg klarer ikke å se om den har komemt til Norge/er å få kjøpt i Norden. Har på følelsen at det ikke er tilfelle. Det ville være for bra til å være sant... Hvor kan jeg ordne pc'n for norske forhold (norske bokstaver) dersom jeg kjøper den fra usa?

 

Sorry glemte å linke og skrive modellnavnet... HP dv6t Select EditionHP dv6t Select Edition

 

Og her er en test fra uprofesjonell.

 

Helsike, virker ikke som den har SSD. Er det mulig å få satt inn det i ettertid?

Lenke til kommentar

Jeg ble litt forvirret etter å ha lest igjennom overnevnte test for det virket ikke som testeren var klar over at skjermen er trykkfølsom. Viser seg imidlertid at dette er optional... Se her: http://www.shopping.hp.com/webapp/shopping/computer_can_series.do?storeName=computer_store&category=notebooks&a1=See+all&v1=series&series_name=dv6zse_series&jumpid=in_R329_prodexp/hhoslp/psg/notebooks/All_laptop_&_tablet_PC_series/dv6zse_series

 

Hmm linken jeg nå satte inn viser til HP Pavilion dv6z Select Edition series. Altså Dv6z, men testen over gjelder HP Pavilion dv6t Select Edition, altså dv6z. Huff, jeg begynner bli sliten av all denne surfingen... Er jo fulldagsjobb og mer til å finne en ny pc til meg. Kanskje jeg istedet bør betale en av dere proffe et konsulenthonorar for å gjøre jobben for meg....???

 

Det jeg drømmer om er som sagt en pc som jobber bra, godt design, fingeravtrykksleser, min. 15 tommer, under 3 kg -og dersom den endog kunne ha touch-skjerm så vil jeg være i himmelen!

 

Her er videodemo av HP Pavilion dv6z Select Edition series.

 

Jeg er forøvrig en dyktig jurist som driver juristkjeden Webjuristene. Kanskje noen her som trenger rimelig juridisk hjelp? Kan kanskje gjøre en byttehandel? ;-)

Lenke til kommentar

Huff, nå maser jeg mye men jeg sitter og leser på spesikasjonene til sistnevnte hp (dv6z) og skjønner ikke hva "AMD Phenom II Quad-Core Mobile Processor N950 (2.1GHz, 2MB L2 Cache)" betyr. Er "quad-core" det samme som "i4 core"?

 

Sistnevnte hp har visst ikke ssd. Da faller den vel igjennom, med mindre som sagt det kan installeres i ettertid? HELSIKE... jeg trodde jeg var kommet i mål nå!!!

Lenke til kommentar

alle har vel behov for juridisk hjelp en gang i blant(som du sikkert ser så er det vel en egen aktegori for slikt her på forumet), men å betale for hjelp er vel ikke noe jeg har sett forekomme her pr dags dato.

tror også det er noen regler mot dette uten å vite det for sikkert.

 

Nå har det jo dukket opp mange gode forslag på de to foregående sidene og senest fra sverreb 3-4 poster tilbake, men det virker ikke som om noen av de "passer" for deg uansett om flere av de oppfyller kravene(utenom kanskje design) så det blir vanskelig å fortsette å anbefale noe fra min side når du ikke komemr med konkrete tilbakemeldinger på hvorfor forslagene ikke passer.

 

dette med design kan vel endres på på enkle måter tror jeg.

om jeg ikke husker feil så går det an å kjøpe slik film som man legger på topplokket på maskinen slik at den får det utseendet du vil ha, men jeg har jo ikke verdens beste hukommelse bestandig

Lenke til kommentar

Sorry at jeg ikke gitt tilbakemelding på forslagene fra sverre. Det er dette med fingeravtrykksleseren! Vanskeligere å gi slipp på den enn jeg først antok. Og så trodde jeg altså plutselig at jeg kunne få min ønskedrøm oppfylt med trykkfølsom skjerm. (Det MÅ jo være fremtiden. Igrunnen merkelig at vi har akseptert å sitte å kåle med en "mus" i en evighet fra datamaskiner ble oppfunnet. Det er jo en "omvei" sammenlignet med å trykke direkte på skjermen. På lesebrett og mobiltelefoner er jo touchskjerm nå en selvfølge.)

Lenke til kommentar

Huff, nå maser jeg mye men jeg sitter og leser på spesikasjonene til sistnevnte hp (dv6z) og skjønner ikke hva "AMD Phenom II Quad-Core Mobile Processor N950 (2.1GHz, 2MB L2 Cache)" betyr. Er "quad-core" det samme som "i4 core"?

 

Sistnevnte hp har visst ikke ssd. Da faller den vel igjennom, med mindre som sagt det kan installeres i ettertid? HELSIKE... jeg trodde jeg var kommet i mål nå!!!

Det er fullt mulig å modifisere laptopper i etterkant med slike ting som ssd drev, men med mindre du føler deg i stand til å utføre det sel (det er ikke vanskelig, men krever at man gjør litt research og ikke er redd for å skru opp og rote litt rundt i elektronikk for en håndfull høvdinger), så blir det fort drøyt dyrt å betale andre å gjøre det for deg. (men det er lov å spørre i din lokale databutikk)

 

I3' i5 og i7 er intels typebetegnelser på prosessorene, AMD er et selskap som lager prosessorer i konkurranse med Intel. Quad eller dual core sier noe om antall cpu kjerner. Gitt den bruksprofilen du har angitt trenger du neppe bekymre deg om dette. Du kan neppe finne en laptop over 'netbook' klassen som vil være begrensende m.h.p cpu. Dette gjelder også detaljer som klokkefrekvens (oppgitt i Hertz) og cache, da dette er egenskaper med prosessoren.

 

Du stiller en del ganske eksotiske krav til maskinen (ingenting galt med det) og jeg har gjort mitt beste for å legge til ett til (ssd). Når mengden slike krav blir stor nok går nok mulige løsninger til null. Derfor bør du være forberedt på å kompromisse litt.

 

Fingeravtrykksensor er ikke veldig uvanlig, men touchskjerm er temmelig eksotisk. Jeg lurer på om det er noe konkret bruksomeråde du tenker dette til? I utgangspunktet er jo ikke Windows spesiellt godt tilpasset touchskjermer (det er en del operasjoner som er naturlig å gjøre med mus som ikke er så rett frem med touch, f.eks mouseover og mousehints), den alminnelige visdom på feltet er at systemer som er lagd med tanke på mus/toucpad fungerer temmelig måtelig med touchskjerm og omvendt. (bare se hvor 'velykket' det var med tablets da de først ble introdusert med Windows på 90 tallet)

 

Touchskjerm på pc mener jeg har et begrenset bruksomeråde innen grafisk design og tegning. Hvis man kjøper en touchskjerm og forventer at en pc skal endre brukeropplevelse til noe lik en iPad eller galaxy tab vil man bli skuffet. Kontrollelementene på skjermen er for små til å opereres uten en stylus på en pc med touchskjerm, og den har ingen standard måte å fortolke multitouch input.

 

Jeg mener at med den bruken du har skissert vil du bli mest fornøyd med en lettest mulig maskin med en skjerm og ett tastatur du kan være komfortabel med, ca 4gb eller mer ram og ssd (120gb+), annet blir en bonus og jeg ville ikke kompromisset på disse primære tingene for bonuser.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg glemte refreshe siden før jeg la inn siste melding. Artig at du nevner den Dell'en som jeg også har funnet frem til selv nå. Den begynner på 10 000 som jo slett ikke er verst. Ikke fingeravtrykksleser ellers "alt".

 

Ellers må jeg innrømme at jeg fortsatt tenker litt på den HP Elitebook 8440p. Ikke fingeravtrykksleser, kjedelig design er det negative. Men svært solid kraftig nok for mitt bruk selv om dumt at 34bit selvfølgelig var dumt), quicklaunch-knapper for internett og outlook virker ekstremt fornuftig for mitt bruk (bruker ofte bare internett og mail, særlig på kveldstid).

 

Takker forøvrig for opplistingen.

Legg til 400 for wifi link 5300 og 4000 for ssd så er den studio 16 maskinen en finfin maskin til ca 15000,-, med noe jeg tror er en veldig bra skjerm, og glimrende ytelse. Ikke akkurat hva jeg vil betrakte som en roadwarrior modell p.g.a størrelsen, men om du er komfortabel med dette er det jo det som teller. (jeg bruker en vaio z siden den er så liten og lett men du påpekte jo at du ikke er komfortabel med en slik maskin)

Lenke til kommentar

Sorry at jeg ikke gitt tilbakemelding på forslagene fra sverre. Det er dette med fingeravtrykksleseren! Vanskeligere å gi slipp på den enn jeg først antok. Og så trodde jeg altså plutselig at jeg kunne få min ønskedrøm oppfylt med trykkfølsom skjerm. (Det MÅ jo være fremtiden. Igrunnen merkelig at vi har akseptert å sitte å kåle med en "mus" i en evighet fra datamaskiner ble oppfunnet. Det er jo en "omvei" sammenlignet med å trykke direkte på skjermen. På lesebrett og mobiltelefoner er jo touchskjerm nå en selvfølge.)

Hmmm... Touchskjermer er ikke noe nytt, og det er gode grunner til at de ikke ble populære. Du kan Google 'gorilla arm syndrome' eller bare gå hit: http://ftp.sunet.se/jargon/html/G/gorilla-arm.html

 

Jeg hadde en laptop rundt ca 2001 med touchskjerm (en fujitsu Siemens lifebook b). Touchskjermen på denne hadd lite for seg annet enn ved ren nettsurfing, men førte til en fettete og matt skjerm. (alle touchskjermer må nødvendigvis ha noen aktive elementer over skjermen og vil derfor påvirke skjermkvaliteten)

 

P.s. De fleste lesebrett har ikke touchskjerm, kun noen Sony modeller meg bekjent. iPad, tab klassifiseres vel som mediakonsumenheter mer enn lesebrett. Disse fungerer med touch siden brukergrensesnittet er lagd med touchskjerm i tankene fra starten. Jeg er imidlertid veldig glad jeg ikke bruker iOS eller Android til reellt arbeid, det ville blitt frustrerende tregt.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å bruke touch primært til surfing. Hvorfor ikke trykke på en link eller back-knappen, istedet for å måtte føre en "mus" dit du skal klikke? Men ok, jeg hadde egentlig innsett at jeg er for tidlig ute mht touch-skjerm på en solid bærbar pc. Får heller kjøpe ekstern touch-skjer og koble til. Så touch kan vi glemme.

 

Men fingeravtrykksleser bruker jeg ekstremt mye da logger inn og ut av tre internsystemer hver dag med utkastelsestid på 2-3 timer inaktivitet. Brukernavnet og passordet er langt. Men jeg ser at det er dette med ansiktsgjenkjenning som begynner å ta over for fingeravtrykksleser.

 

Jeg ser at f.eks den Dell Studio xps 16 som jeg hr blitt anbefalt reklamerer for dette. Jeg har etter mye om og men funnet ut at ansiktsgjenkjenningen også skal gjelde websdider og ikke bare innlogging til windows. Men det jeg ikke klarer å finne ut er om dette også gjelder når man bruker firefox som nettleser. Jeg MÅ bruke denne nettleseren da våre internsystemer er spesiallaget for denne. Fingeravtrykksleseren på min kasserte HP krevde oppgradering og lisens for å fungere i firefox så det forundrer meg ikke om dette kan være vrient.

Lenke til kommentar

Sorry men det var dette med designet. Da tror jeg heller jeg går for en Dell Studio XPS 16 som også har mange valgmuligheter.

 

Men jeg lurte altså på dette: "

Jeg ser at f.eks den Dell Studio xps 16 som jeg hr blitt anbefalt reklamerer for ansiktsgjenkjenning. Jeg har etter mye om og men funnet ut at ansiktsgjenkjenningen også skal gjelde websdider og ikke bare innlogging til windows. Men det jeg ikke klarer å finne ut er om dette også gjelder når man bruker firefox som nettleser."

Lenke til kommentar

Sorry men det var dette med designet. Da tror jeg heller jeg går for en Dell Studio XPS 16 som også har mange valgmuligheter.

 

Men jeg lurte altså på dette: "

Jeg ser at f.eks den Dell Studio xps 16 som jeg hr blitt anbefalt reklamerer for ansiktsgjenkjenning. Jeg har etter mye om og men funnet ut at ansiktsgjenkjenningen også skal gjelde websdider og ikke bare innlogging til windows. Men det jeg ikke klarer å finne ut er om dette også gjelder når man bruker firefox som nettleser."

Denne diskusjonen kan være av interesse: http://en.community.dell.com/support-forums/software-os/f/3526/t/19315172.aspx?PageIndex=2

 

Du kan jo prøve å ringe dell, aldri godt å si hva som leveres med slike maskiner.

 

Vær obs på at fingeravtrykkslesere/ansiktsgjenkjenning o.l. krever at de faktiske passordene dine lagres med reversibel kryptering (eller i verste fall plaintext) på maskinen din. Ikke alle IT avdelinger er spesielt fornøyde med slikt, jeg vet min ikke ville akseptert denne typen software uten ett sikkerhetsreview først.

Lenke til kommentar

Ja, nettopp. Jeg tror det er best med HP pc med fingeravtrykksleser fra Digital Persona -de har sikkerhetserttifikater og alt på stell.

 

Jeg har nå endelig bestemt meg. Det blir en HP businesspc, nærmere bestemte en Elitebook P med nettopp fingeravtrykksleser. Se diverse videoer her: Foreløpig har jeg kun funnet 8540p som har mulighet for fingeravtrykksleser men når jeg skal til å bestille på nett så får jeg aldri spørsmål om jeg faktisk ønsker fingeravtrykksleser... så virker ikke som jeg får bestilt ikveld. Kanskje like så greit for da kan kanskje du sverre eller roger være så snill å fortelle meg om det er en av HPs elitebøker som vil være bedre for meg? Dere har jo nevnt at "min" modell kun har 2 GB ram internminne som er for lavt (men jeg har sett youtube-video om hvordan sette inn ekstra ram så det virket ikke som stort problem. Verre er kanskje at den kommer kun med 32 bits operativsystem, det liker jeg ikke. Men enig at jeg bør ha den nye harddisk-typen -og 8540p har altså kun dette operativsystemet på den med nye harddisktypen. Så da er altså spørsmålet: Er det en annen elitebook p(rofesjonal?) jeg bør kjøpe?

Lenke til kommentar

Ja, nettopp. Jeg tror det er best med HP pc med fingeravtrykksleser fra Digital Persona -de har sikkerhetserttifikater og alt på stell.

 

Jeg har nå endelig bestemt meg. Det blir en HP businesspc, nærmere bestemte en Elitebook P med nettopp fingeravtrykksleser. Se diverse videoer her: Foreløpig har jeg kun funnet 8540p som har mulighet for fingeravtrykksleser men når jeg skal til å bestille på nett så får jeg aldri spørsmål om jeg faktisk ønsker fingeravtrykksleser... så virker ikke som jeg får bestilt ikveld. Kanskje like så greit for da kan kanskje du sverre eller roger være så snill å fortelle meg om det er en av HPs elitebøker som vil være bedre for meg? Dere har jo nevnt at "min" modell kun har 2 GB ram internminne som er for lavt (men jeg har sett youtube-video om hvordan sette inn ekstra ram så det virket ikke som stort problem. Verre er kanskje at den kommer kun med 32 bits operativsystem, det liker jeg ikke. Men enig at jeg bør ha den nye harddisk-typen -og 8540p har altså kun dette operativsystemet på den med nye harddisktypen. Så da er altså spørsmålet: Er det en annen elitebook p(rofesjonal?) jeg bør kjøpe?

Se:

Hp 8540p, abbo.no

Denne ser ut til å være satt opp med ssd, 4gb ram og 64 bit w7

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg endte altså opp med å kjøpe HP 8540p hos abbo.no fordi spesifikasjonene der var best og også eneste sted vi fant både SSD og 64 bit. De bekreftet skriftlig at modellen deres hadde fingeravtrykksleser (etter bekreftelse fra deres leverandør). Nå viste det seg imidlertid at pc'n jeg fikk levert ikke hadde fingeravtrykksleser likevel. PC'n er kjempebra så nå lurer jeg på om noen klarer å finne andre steder som selger HP 8540p med samme spesifikasjoner som hos abbo men MED fingeravtrykksleser. Evt. bedre spesifikasjoner.

 

Prisen er irrelevant da det er abbo som må betale mellomlegget.

 

På forhånd takk for eventuell hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...