Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ICE mobilt bredbånd, nedlasting, spilling etc

Anbefalte innlegg

Hei hå,

Ja nå har gubben(faren til samboeren min) bestemt seg får å bytte ut det trådløse nettet vi nå har med mobilt bredbånd fra ICE. Noe som betyr at jeg blir stuck med max 6gb nedlastning i mnd, før det blir senket til 200kb/s? 200kb/s høres da greit ut til spilling det! Opp hastigheten har jeg ikke peiling på hva er.

Vil jeg få et problem om dersom jeg laster ned mye spill, filmer, serier og gamer wow? Jeg regner med et negativt svar, men håper på det beste!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket bredbånd har dere nå? Er det fastlinje og trådløsnett i hjemmet, så du be han ombestemme seg.

Mobilt bredbånd er ikke i nærheten av optimalt for spilling og nedlasting.

Båndbredden fra ICE er kanskje god nok, men latency (ping) kommer til å bli ustabil og treg.

Godt oppsummert.

Hastigheten er forsovidt god nok, men pingtiden selv i beste tilfelle er dårlig i forhold til selv de dårligste av ADSL eller kabel og lignende linjer. Det værste i forhold til spilling er dog at denne typen nettverk er det som er absolutt mest utsatt for variasjoner i signalkvlaitet - som vil i praksis føre til store periodiske lagspikes og sansynligvis også disconnects i ny og ne.

De lokale signalforholdene er alfa og omega for mobilt bredbånd forøvrig. Om du er i en god posisjon i forhold til signaltårn vil det normalt fungere ok (dog fremdles lang dårligere enn en skikkelig linje), men slik er det ikke for de aller fleste brukere. Havner du i en sone som har middels signal så VIL det falle ut i ny og ne og så store lagspikes garantert. Det påvirker ikke så mye netsurfing og slikt da den vil reconnecte automatisk, og lagspikes spiller ikke så stor rolle i slik bruk - men for gaming vil det være tilnærmet ubrukelig. Og - om du havner i en sone med dårlig dekning kan det fort være nesten ubrukelig til alt egentlig. Jeg kjenner selv flere som har prøvd og funnet ut at det rett og slett ikke fungerer i nærheten godt nok der de der de bor.

Nedlasting og sånt vil dog fungere noenlunde greit, ihvertfall torrents og slikt. De er såpass robust at om det faller ut her og der så bare fikser den problemet selv. Lav hastihget kan man som regel overleve - men 6GB/mnd kommer du ikke langt med om du faktisk har tenkt å laste ned noen ting. Bare tenk over det - en enkelt spill fra steam for eksempel vil jo spise opp hele månedsforbruket ditt bare på den ène tingen (og ta nesten 4(!!) døgn å laste ned non-stop), og oversatt til TV-serie episoder vil det være tilsvarende kanskje 12-20 episoder på en måned avhengig av lengde. Det er ikke mye. spesiellt når du må regne med at spilling på nettet og vanlig nettbruk også vil spise opp en del av kvoten. Med den hastigheten må du også droppe video på nettet som youtube - både fordi hastigheten er for lav til å streame video (bortsett fra kanskje aller laveste kvalitet) og fordi det vil ete opp månedsbegrensningen din veeeeldig fort. Jeg bruker personlig sikkert 6GB på youtube på en spesieltl aktiv dag ved å se en håndfull HD videoer, dog jeg er nok ikke representativ av den gjennomsnittlige bruker...

Kort sagt - mobilt bredbånd er en nødløsning for å kunne være mobil. Det er IKKE en erstatter for en skikkelig nettlinje. For guds skyld må du som minimum sjekke at det fungerer noenlunde FØR du avbestiller bredbåndet. Du kan alltids bruke angrerett på mobilt bredbånd bestillingen om det viser seg å ikke fungere bra nok, men er linjen din allerede nedmontert så er det lang ventetid + ekstra kostander å remontere den igjen.

Jeg må nok egentlig annbefale det samme som la7dfa.com - behold linjen din om det er noen mulighet for det i det hele tatt. Spytt heller inn litt penger i kassa og betal mellomlegget. Du skal ikke gjøre mye arbeid for å tjene inn en skarve hundrings eller så i måneden for å dekke det, og det vil definitivt være verdt det for alle som bruker nettet til mer enn bare casual surfing og litt nettbank og ikke har spesifikt behov for å MÅTTE være mobil.

EDIT: dette er skrevet med anntagelsen at dere har bredbånd nå fra før. Om du snakker om noe annet form for trådløst så gi gjerne mer informasjon.

Etter vi har fått litt mer informasjon kan det gjerne være nyttig om du viser denne tråden til ham? Her har vi tross alt annbefalinger fra 2 forumbrukere som har nesten 20.000 innlegg og 15 års aktivitet på forumet mellom oss, og flere år arbeidspraksis som tekniker i en ISP (som leverer mobilt bredbånd forøvrig) som tekniker fra min side. Jeg vet ikke hva annet la7dfa.com har under beltet på sin side, men forhåpentligvis bærer det ihvertfall litt vekt i form av en kvalifisert annbefaling.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen takk for et kjempe bra svar Stigma. Har vist han dette innlegget, og forklart han at det nettet vi har som er 3mbit ikke er tregere enn mobile nettet som kan maks gi 3,2mbit. Grunnen til at han ville skifte var fordi en kollega hadde så god erfaring med dette, og at det var mye raskere enn det gamle nettet hans som er det samme som vi har, selv om det er fysisk umulig. Han skal fortsatt kjøpe det, og vi skal teste det i en liten uke før man evt kan bruke angrefristen for å "se" om 6gb er nok, selv om jeg vet at det ikke er det :p

Den linja vi har fra telenor nå skal ikke legges ned med det første, så det ordner seg nok uansett :)

Lenke til kommentar

Jeg har ICE. Det oppgis hastigheter oppimot 3.2 mbit, men det skal man ta med en klype salt. Pussig nok kommer torrenthastighet ned aldri over 50kbps selv ved godt signal og over 2mbit. Signalstyrken varierer etter vær, temp tid på døgnet etc. Selv på 1.5mb klarer jeg ikke å spille av et youtube klipp uten pauser.

Noe skurrer altså med ICE sine hastigheter. Jeg bor riktignok litt i utkanten. Så langt ute i utkanten at ICE er eneste alternativ, men ved gode mottak burde dette ikke ha noen betydning. Kun en tulling ville ha byttet ut et "stabilt" linjebasert nett med mobilt bredbånd hvis problemene jeg opplever er reelle riktignok. ICE duger til facebook, lese avisen, nettbank etc. Ikke mer.

Husk også at 200kps vil si 0.2mbit såvidt jeg kan forstå. Da skal man ha tålmodighet.

Lenke til kommentar

Hastighet på mobilt bredbånd er 100% avhengig av signalforhold. Det varierer meget stort mellom forskjellige posisjoner, men jeg ville aldri ha "oppgradert" til mobilt bredbånd for hastighetens skyld ihvertfall. Hvis du har 3Mbit/sek nå så er liten sjanse for at du vil få noe bedre enn det på 3,2Mbit mobilt bredbånd, selv under gode signalforhold.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hastighet på mobilt bredbånd er 100% avhengig av signalforhold. Det varierer meget stort mellom forskjellige posisjoner, men jeg ville aldri ha "oppgradert" til mobilt bredbånd for hastighetens skyld ihvertfall. Hvis du har 3Mbit/sek nå så er liten sjanse for at du vil få noe bedre enn det på 3,2Mbit mobilt bredbånd, selv under gode signalforhold.

-Stigma

Det er klart at signalstyrken er den største variable faktoren her. Derimot skal man heller ikke bagatellisere det faktum at hastigheten også blir påvriket ved antall brukere per sender. Det er i svært få tilfeller det klares å oppnå den teoretiske makshastigheten i nettet.

Når det gjelder valget av ICE er også litt usikker. Det er totalt fire 3G-lisenser i det norske markedet, men det er bare Telenor og NetCom som har bygget 3G-nett her i landet. Den tredje lisensen eies av den svenske operatøren ”3”, men denne lisensen er foreløpig ikke tatt i bruk. Den fjerde og siste lisensen eies av Tele 2 / Network Norway. I tillegg finnes også leverandøren Ice, som er litt spesiell siden de tilbyr mobilsurfing i bredbåndshastighet via 450Mhz-frekvensen og ikke 2100MHz-frekvensen som det vanlige 3G-nettet bruker. Dette gjør at Ice kan reklamere med veldig god geografisk rekkevidde, men har lavere kapasitet i nettet. Da denne frekvensen er passer godt til det norske terrenget, og har en lang rekkevidde på grunn av den lave bølgelengden. Bor du på et slikt sted at du virkelig trenger denne rekkevidden?

I dag har jo Telenor og Netcom såkalt turbo-3G eller mobilt bredbånd ved hjelp av HSDPA teknologi. Dette er jo en oppgradert versjon av 3G-nettet som har en høyere overføringshastighet, også noe lavere latency. Men den store forskjellen kommer nok til å komme før utbyggingen av LTE nettverket. Her er det NetCom som er lengst på vei, men ligger fortsatt et par år frem i tid før dette er tilgjengelig for flertallet. Per dags dato snakker vi kun om Oslo området.

For meg virker det litt som dere egentlig ikke har behov for mobilt bredbånd. Dere har bredbånd tilgjengelig og nettet skal i hovedsak brukes hjemme. Da ser jeg overhodet ikke poenget... Det blir veldig feil bruksområde! Eventuelt har du mulighet for høyere hastighet via andre leverandører.

Endret av loozet
Lenke til kommentar

Ja, mye riktig der loozet. Totalt sett så pga. disse mange faktorene så blir det litt "lotto" om det fungerer er eller ikke. Det er egentlig kun mulig å vite etter man har testet det litt. Heldvis har man ihvertfall angrerett mulighet på slike ting ved fjernkjøp, og det gjelder ikke bare dongle-enheten men også abbonement.

-Stigma

Lenke til kommentar

Tusen takk for et kjempe bra svar Stigma. Har vist han dette innlegget, og forklart han at det nettet vi har som er 3mbit ikke er tregere enn mobile nettet som kan maks gi 3,2mbit. Grunnen til at han ville skifte var fordi en kollega hadde så god erfaring med dette, og at det var mye raskere enn det gamle nettet hans som er det samme som vi har, selv om det er fysisk umulig. Han skal fortsatt kjøpe det, og vi skal teste det i en liten uke før man evt kan bruke angrefristen for å "se" om 6gb er nok, selv om jeg vet at det ikke er det :p

Den linja vi har fra telenor nå skal ikke legges ned med det første, så det ordner seg nok uansett :)

6gb i måneden, jeg bruker mer en det PR dag. :wow:

Endret av Balli
Lenke til kommentar

mobilt internett fra ice, netcom, telenor og alle de andre er kun ment som et SUPPLEMENT til fastlinjebredbånd og bør aldri taes i bruk som hovedtilgang til å komme på internett. Dette er noe som er beregnet for folk som reiser/er på farten og vil ha tilgang til å søke på nettet/lytte til nettradio om dekningen er ok. 6 GB er forsvinnende lite i kvote mens fastlinjebredbånd gir ubegrenset tilgang. Jeg har jobbet for tele2 og ICE via kundeservice og kan love at jeg har snakket med utallige mennesker som har klaget over hastigheter etter kvoten har vært brukt opp. Folk forstår ganske enkelt ikke at mobilt internett er et supplement, men leverandørene har også en finger med i spillet der.

Jeg har ICE og netcom mobilt internett selv og jeg ser at min bruk er forsvinnende liten nettopp fordi jeg kun bruker dette når jeg er ute på hytta eller bruker dette på arrangerte fester i f.eks klubbhus der de ikke har fastlinjebredbånd. ved å bruke kun spotify og litt nettradio forbruker jeg 1 GB på 6-7 timer...

Da kan man enkelt og greit være glad for at det bare er 4 lørdager per måned.

Mobilt internett kan også brukes som hovedtilgang til internett, men da er det for folk som kun sjekker nettbanken, epost. bittelitt facebook og nyheter. thats it.

Jeg har troen på at oppretteren av denne tråden vil levere igjen ICE modemet innen uke 1 nettopp fordi produktet ikke vil holde mål.

Mobilt internett (jeg nekter å bruke mobilt bredbånd) vil være en upålitelig tjeneste uansett leverandør de nærmeste 5-10 årene nettopp pga små kvoter og høy pris. Netcom er inne på noe nå som de har tatt i bruk LTE (4G som de kaller det) men selv der er kvoten veldig liten til tross for muligheter for meget høye hastigheter. ICE med sitt CDMA nettverk og telenor/netcom's nettverk som kjører 3G i dag har også for høy ping (responstid) til at det nytter å spille FPS spill osv. LTE (4G) har mye lavere ping. Kvoten på LTE er på 15 og 30 GB/mnd, men dette dekker sålangt bare oslo by. Vil bli utbygd endel fremover men bare dekke de største byene.

Lenke til kommentar

Jeg kan også garantere at dette blir levert tilbake innen 1 uke :) Men siden han hadde allerede bestilt så skal han få se hvor lurt han egentlig er og hvorfor han ALDRI må gjøre noe sånt uten at han har konfrontert meg først, slik at jeg kan sjekke ut alternativer og den beste løsning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Der var ice sendt tilbake. :) men han har også sagt opp telenor sitt, det er oppsigelsestid, men blir det noe problem og avbryte oppsigelsestiden og fortsatt ha det gammle nette?

Fra et teknisk synspunkt - nei. De har ikke faktisk gjort noe fysisk endring med linjen din enda. Det eneste som har skjedd så langt er rent administrativt, i praksis bare at regningene stopper opp etter oppsigelsestiden og så at de legger til linjen din til en liste over linjer som fysisk skal kobles av på sikt. Når de faktisk kobler ned linjer slik varierer ofte mye. De tar de vel når det passer best og det er "nok" arbeid på samme sentralen til at det er verdt å sende ut en montør på jobben. Ofte fungerer nettforbindelsen faktisk fint helt frem til den fysisk kobles av.

Hvis du reverserer avbestillingen nå i god tid før sluttdatoen så burde det være helt problemfritt fra et teknisk standpunkt, og forhåpentigvis krever de ikke noe administrativt gebyr for det heller. Jeg vil tro at de ikke gjør det - da det hadde vært bad bussiness å "dytte fra seg" kunder som tross alt vil fortsette å betale.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...