Gå til innhold

[Løst] Sprenge høytalere på en bærbar

Anbefalte innlegg

En kort innføring for de uvitende:

En sprengt høytaler er som en mangel å regne idet det er umulig å bevise at det ikke var en svakhet ved konstruksjonen som var årsaken til at den ble sprengt.

Det er da ikke umulig, men kanskje derimot for tidkrevende og kostbart til at verkstedet ønsker å gjøre det. Det kommer selvfølgelig også helt an på hva slags fremgangsmåte du har brukt for å sprenge dem.

En selger har bare rett til å kreve retting dersom det ikke medfører vesentlig ulempe for forbrukeren. (Jeg har levert inn pc-en 3 ganger tidligere, noe som fører til at den 4 gangen blir ansett som en vesentlig ulempe for meg).

Jeg sakser fra justorget.no:

7. Omlevering/reparasjon (fkjl. § 29)

Dersom det er en mangel ved produktet, gir loven kjøper anledning til å kreve at selger leverer en ny vare. I den tidligere kjøpsloven hadde selger i de fleste tilfeller en rett til kreve å få reparere mangel. Selger har fortsatt mulighet til å tilby å reparere mangelen etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. En kjøper kan imidlertid, dersom det ikke er urimelig kostbart for selger, i stedet velge å få levert en ny vare.

Dersom selger skal rette mangelen, kan han ikke foreta mer enn to reparasjons- (avhjelps) forsøk. Videre kan kjøper kreve å få en erstatningsgjenstand dersom han blir avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke.

8. Heving av kjøp (fkjl. § 32)

I den nye forbrukerkjøpsloven utvides også forbrukekjøpers adgang til å heve kjøpet. Heving innebærer at avtalen oppheves. I den grad det er mulig, leverer kjøper varen tilbake. Selger på sin side må returnere kjøpesum eller vederlag til kjøper.

Vilkåret for at en forbrukerkjøper skal ha rett til å heve et kjøp, er at det foreligger en mangel og at denne mangelen ikke er uvesentlig. Det er foreløpig noe usikkert akkurat hvordan dette vil bli tolket i praksis. Det er imidlertid antatt at terskelen for heving nå er lavere enn de krav som kjøpsloven stiller for at kjøper skal kunne heve.

Det er altså ingen automatikk i at du får hevet kjøpet, selger vil i det lengste insistere på å reparere, eller omlevere produktet. I tillegg er det presistert at det er mangelen som skal utbedres, to tidligere avhjelpsforsøk ved andre feil fører da ikke automatisk til heving av kjøp ved en ny feil. Dette har erfarne jurister her på forumet presistert ved flere anledninger.

Reklamasjonsfristen er 5 år.

Jeg har hatt pc-en i ca 3 år nå og vil med dette prøve å få hevet kjøpet. (Og ja, jeg utnytter loven).

Den er 5 år ja. Ikke bare utnytter du loven, du bryter den jo faktisk ved å ved overlegg ødelegge utstyr for å heve kjøpet på grunn av en mangel som du (for å ha rett til avhjelp eller eventuelt heving av kjøp) vil hevde er uforskyldt. Men for all del, du er jo på vei til å bli jurist, så hva vet vel jeg. :roll:

Er det ingen som vet hvordan jeg kan sprenge høytalerene? Det er en Acer 5720ZG.

Jo, jeg vet hvordan, jeg har liknende maskin selv og har skrudd denne fra hverandre og sammen igjen opptil flere ganger og kjenner den ut og inn, men jeg tenker ikke å dele det med deg. I motsetning til de blivende jurister medvirker jeg ikke til fremtidige lovbrudd. ;)

Du burde bli avskiltet som moderator.

Jeg synes han gjør en god jobb jeg. :)

Takk for et latterlig innlegg og forsøket på å belære meg i forbrukerrettigheter. Som sagt er det ikke jussen jeg har problemer med, men det tekniske aspektet.

Er det noen som ikke er irriterende som kan hjelpe meg? Dette burde vel være en smal sak for alle datakyndige som er på forumet her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for et latterlig innlegg og forsøket på å belære meg i forbrukerrettigheter. Som sagt er det ikke jussen jeg har problemer med, men det tekniske aspektet.

Er det noen som ikke er irriterende som kan hjelpe meg? Dette burde vel være en smal sak for alle datakyndige som er på forumet her?

Værsågod. :!: For å gjøre det enda latterligere slenger jeg likegodt med et utdrag fra forbrukerrådet (i henhold til forbrukerkjøpsloven):

Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.

Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

Hvis du mener at det er en vesentlig ulempe at høyttalerne ikke virker, eller at du har hatt den 3 ganger inne til reperasjon tidligere (med andre feil) kan du be om å heve kjøpet, men dette er altså en vurderingssak. Er alle jurister like umoralske som dette forresten?

Endret av ChaosPredicted
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Værsågod. :!: For å gjøre det enda latterligere slenger jeg likegodt med et utdrag fra forbrukerrådet (i henhold til forbrukerkjøpsloven):

Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.

Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

Hvis du mener at det er en vesentlig ulempe at høyttalerne ikke virker, eller at du har hatt den 3 ganger inne til reperasjon tidligere (med andre feil) kan du be om å heve kjøpet, men dette er altså en vurderingssak. Er alle jurister like umoralske som dette forresten?

Jeg er fullt klar over det, og det er rett som du sier at hevingsretten min beror på en skjønnsmessig vurdering.

For å klargjøre:

Det at jeg leverer inn pc-en 4 ganger medfører at reperasjonene har medført såpass store ulemper for meg som forbruker at kjøperen sin rett til avhjelp frafaller. Dette fører til at jeg kan kreve prisavslag eller heving.

Det at høytalerne ikke fungerer må anses som en ikke-uvesentlig mangel, noe som oppfyller kravene hevingsparagrafen oppstiller.

Følgelig kan jeg kreve pengene tilbake!

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over det, og det er rett som du sier at hevingsretten min beror på en skjønnsmessig vurdering.

For å klargjøre:

Det at jeg leverer inn pc-en 4 ganger medfører at reperasjonene har medført såpass store ulemper for meg som forbruker at kjøperen sin rett til avhjelp frafaller. Dette fører til at jeg kan kreve prisavslag eller heving.

Det at høytalerne ikke fungerer må anses som en ikke-uvesentlig mangel, noe som oppfyller kravene hevingsparagrafen oppstiller.

Følgelig kan jeg kreve pengene tilbake!

Takk for et godt svar. Her er vi faktisk enige, det er en vurderingssak, og flere saker har falt i favør av kunden når det er snakk om 4 reparasjoner (selv om det har vært ulike feil), mens andre saker har endt med avhjelp eller omlevering. Forøvrig må man nok basere seg på å krangle litt for å få dette til, butikken ser som oftest på det å heve kjøp som aller siste mulighet, men for all del, det er fullt mulig. Jeg ville nok ikke vært like bastant på at høyttalerfeil automatisk er en ikke-uvesentlig mangel, men om man legger vekt på 3 tidligere avhjelpsforsøk stiller man absolutt vesentlig sterkere i forhold til heving av kjøp.

Jeg støtter likevel dem som oppfordrer til å selge pc'en istedet for å gå for tidligere nevnte fremgangsmåte. Om ikke dette er ønskelig kan jeg igjen nevne at denne maskinen er veldig grei i forhold til å oppgradere den selv (CPU, skjermkort, RAM og harddisk), slik at den for en billig penge kan gjøres mye raskere og mer stabil. Jeg er storfornøyd med min maskin etter oppgraderingene, og jeg har vel også hatt den i rundt 3 år såvidt jeg husker. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Krangling er vel et virkemiddel en må legge stor vekt på om en skal lykkes, ja. Det er som sagt ingen automatikk i at 4 ganger gir rett til heving, men det er dette som er mest utbredt i bransjen. Dette har jeg også fått bekreftet fra en som jobber i Lefdal.

De fire avhjelpsforsøk har ingen tilknytning til vurderingen om "mangelen ikke er uvesentlig"; de fører bare til at jeg får rett til å kunne kreve hevet kjøpet.

Om mangelen kan bli ansett som vesentlig beror bare på mangelen i seg selv. Det er hevet over tvil det ikke er uvesentlig at såpass viktige komponenter som høytalerene blir ødelagt.

Jeg har allerede kjøpt meg ny pc, så jeg trenger pengene dypt og sårt.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede kjøpt meg ny pc, så jeg trenger pengene dypt og sårt.

Det har jeg stor forståelse for. Jeg ser at tilsvarende maskiner selges brukt for rundt 3500,-. Hvor mye gav du for den ny? :)

10.000! Så jeg trenger de 7.000 jeg betalte for den for ikke å ende i økonomisk ruin.

Har du tips til hvordan jeg kan sprenge høytalerne? Jeg er ganske sikker på det ligger en "destroyer" å ulmer i magen din og alle andre forumbrukere her.

Lenke til kommentar

10.000! Så jeg trenger de 7.000 jeg betalte for den for ikke å ende i økonomisk ruin.

Har du tips til hvordan jeg kan sprenge høytalerne? Jeg er ganske sikker på det ligger en "destroyer" å ulmer i magen din og alle andre forumbrukere her.

Wow, det var en heftig pris! Jeg mener å huske at flere utsalgssteder hadde denne til mellom 6500,- og 7000,- ved lansering. Men jeg har ikke samvittighet til å gi tips her, jeg beklager. Håper uansett at økonomien ordner seg, du kan jo også være heldig å få solgt den for litt over 4000,- også, om du treffer rett kjøper.

Lenke til kommentar

Er det bare slike ELENDIGE svar å oppdriver her?

Jeg er en jusstudent som kjenner lovverket og relevante høyesterettsdommer ut og inn. Jeg vet med andre ord hva jeg driver med.

Da stenges denne tråden permanent, med disse ord:

«Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighet, mindre raade nogen til ufornødne Prosesser eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.»

Mvh

Admin.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...