Gå til innhold

Samsung LE40M87BDX med "sotstriper" - Hva er problemet, og kan det repareres?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en LE40M87BDX som er rundt 4 år gammel som har et bildeproblem som best kan beskrives som sotete "flammer" har sotet bildet og laget irregulære vertikale striper på skjermen. I disse stripene er bildet mørkere enn det burde være. (se bilder nederst). Spesiellt synlig i mørke bilder, og aller best på mørk grå bagrunn. Så langt jeg vet er det ingen andre defekter i TVen.

Kjenner noen til hva problemet er? TVen var en rimelig populær modell i sin tid, så jeg anntar at mange har den - og håper at kanskje dette er et typisk problem som ekspertene kan identifisere. Kan det repareres? Hvis ja, for en rimelig pris? Jeg vil ikke dumpe mange tusenlapper i en reparasjon når en tilsvarende skjerm tross alt ikke koster så mange tusen nå, men skjermen er jeg ellers godt fornøyd med og kunne tenke meg å bruke den et par år til ihvertfall.

Jeg er også interesser i å vite hvem jeg evt. kan kontakte for videre ekspertise dersom ingen her vet med noenlunde sikkerhet hva dette er for noe. Jeg bor i Bergen, og evt. reparasjon burde foregå på lokalt verksted av praktiske årsaker.

Jeg vil nevne at jeg tror jeg har utelukket muligheten for garanti og reklamasjon. TVen er fra SHG.no som gikk konkurs, og TVen er fra det jeg forstå en europeisk modell som er importert, og dermed er det ikke bare bare å ta den med til Samsung Norge for hjelp heller. Hvis noen faktisk VET om en løsning i forhold til dette så fyr løs selvfølgleig, men ellers vil jeg helst holde tråden fri fra løs spekulasjon.

Her er bildene:

Merk at pga. automatisk lysjustering på kameraet kan du ikke se store forskjellen mellom gråtonene på bildene, men dette er (i denne rekkefølgen) 100% svart, 75% svart, 50% svart + windows desktop. Stripene er som sagt værst på de mørkeste bagrunnene, men også synlig på lyse bilder, dog ikke så mye. På en helt hvit bakgrunn ser stripene ut til å ha en veldig svak gul-aktig fargeskift.

Trykk på bildene for å forstørre dem

post-4879-0-15693000-1290637434_thumb.jpg

post-4879-0-11472600-1290637441_thumb.jpg

post-4879-0-71518700-1290637447_thumb.jpg

post-4879-0-53632800-1290637455_thumb.jpg

Takk for all hjelp.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey :).

Har sluttet å surfe tv-forumet så mye som jeg gjorde før. Skal vi se... Det der ser ut som en klassisk panelfeil, som kan skje på tver som er en 4-5 år gamle.

Anbefaler deg å ta med tven til butikken den er kjøpt og reklamere, så sender de den til korrekt verksted, som reparerer og mest sannsynlig bytter de panelet til noe nytt! Dette løser seg :).

Lenke til kommentar

Hey :).

Har sluttet å surfe tv-forumet så mye som jeg gjorde før. Skal vi se... Det der ser ut som en klassisk panelfeil, som kan skje på tver som er en 4-5 år gamle.

Anbefaler deg å ta med tven til butikken den er kjøpt og reklamere, så sender de den til korrekt verksted, som reparerer og mest sannsynlig bytter de panelet til noe nytt! Dette løser seg :).

Du misset sikkert det over om at jeg neppe har noen reklamasjon eller garanti å lene meg på desverre.

Fra første post:

"Jeg vil nevne at jeg tror jeg har utelukket muligheten for garanti og reklamasjon. TVen er fra SHG.no som gikk konkurs, og TVen er fra det jeg forstå en europeisk modell som er importert, og dermed er det ikke bare bare å ta den med til Samsung Norge for hjelp heller. Hvis noen faktisk VET om en løsning i forhold til dette så fyr løs selvfølgleig, men ellers vil jeg helst holde tråden fri fra løs spekulasjon."

Vet du om noen løsning som jeg har oversett så fyr løs selvfølgelig. Ingenting hadde jo vært bedre enn om jeg fikk gratis reparasjon, men jeg er lettere pessimistisk i forhold til mulighetene mine...

Jeg forhørte meg også med et verksted (linket til tråden så de kunne studere bildene) og de mente at det sansynligvis var enten en panelfeil eller noen form for "skitt" som hadde kommer på baksiden av skjermen et sted.

Spørsmålet er egentlig da om det er verdt for meg å levere den til undersøkelse. De skal ha 5-600 bare for å undersøke den alene, ikke inkludert selve reparasjonen. Selv om problemet er så enkelt at det bare er snakk om å demontere panelet og "vaske" det så skal de sikkert ha minst like mye for dette igjen (jeg har dog ikke fått pris på dette enda) for å gjøre dette enkle grepet, og om panelet viser seg å være defekt og må byttes ut så aner jeg ikke hva reparasjonsprisen blir totalt... sikkert minst noen tusen i reservedeler og arbeid? Jeg vet egentlig ikke hva som er normalt i bransjen utenom at det er vedlig dyrt, og jeg har ikke fått svar fra dem på dette punktet enda.

Jeg er litt redd da for at prisen av et evt. panelbytte blir så dyrt at det vil ligne på prisen for en helt ny tilsvarende kvalitet TV (prisene har jo fallt drastisk), og det vil i værste fall koste meg 5-600kr bare for å få bekreftet at det ikke er verdt å reparere.

Så jeg sliter litt å vurdere hva jeg skal egentlig gjøre... Selv om dette virker å bli værre med tid (sakte men sikkert) så er det ikke så horribelt at det egentlig ikke fungerer til daglig bruk, så jeg har også vurdert å kanskje bare bite tennene sammen og vente litt før jeg kjøper helt nytt. Hvis det ikke er noen rimelig sjanse for å kunne rette problemet til en rimelig pris (i forhold til nyttkjøp av tilsvarende) så blir det liksom for dumt å kaste penger ned sluket etter det.

Jeg sitter veldig godt pris på videre råd om du har noe forslag til min situasjon, og takk for at du tok tiden til å gi et svar.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Urk, se der ja. Det var da utrolig kjedelig :(.

Jeg ville brukt tven som reservetv eller noe annet, og kjøpt meg en ny modell. Det der ser ut som en klassisk panelfeil, og da er det bare å bytte hele panelet - pris kanskje 5000,- eller enda dyrere. Pluss arbeid.

Ja, uff - det er akurat det jeg var redd for. Rimelige nye 40" modeller (til og med 1080) koster jo ikke mer enn 4-5000 allerede. De er sikkert "lavere i spektrumet" enn denne da den var ny - men så er det jo også over 4 års utvilking i teknologi - så totalt sett sikkert minst like gode TVer om ikke bedre selv for den prisen.

Hvis du mener at det er mest sansynlig en panelfeil så tror jeg ikke det er verdt å betale for å få den undersøkt en gang... Da får jeg heller bruke denne en stund til og vurdere nyttkjøp lengre down the line eller når den evt. blir så ille at jeg ikke orker mer.

Jeg takker igjen for svar. Det hjalp mye på å bestemme meg.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...