Gå til innhold

Hva er farligst? Fotball eller ridning!

MediC977

Hva er farligst? Fotball eller ridning?  

18 stemmer

1. 1. Hva er farligst? Fotball eller ridning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan dette være et spørsmål engang? Feltritt er rangert som en ekstremsport... Mange dør i storbritannia hvert år i denne sporten.

Mine egne skader av riding er:

* 7 cm langt kjøttsår på venstre legg helt inn til beinet etter at jeg ble sparket av en annen hest mens jeg satt på min

* Kraftig forstuet ankel etter at hesten og meg veltet og jeg fikk hesten over meg

* Knukket kraveben

* Div sår og kraftig forslått etter å ha blitt tråkket på, sparket, bitt og falt av.

* Minst tre hjernerystelser, en så kraftig at jeg ikke kunne se klart og spydde i mange timer

Greit nok at det er mye skader i fotball, men jeg ser ikke akkurat på dette som en farlig sport.

Dette er fra 2007, men sier litt om hvor farlig sporten er

Lenke til kommentar

Må nok slenge meg med på at ridning er mest risikabelt her. Du sitter tross alt på et svært levende dyr. Stor sjangs for skader og uhell selv for dem som bare driver med tur- og hobbyridning. Har sett flere eksempler på folk som har falt av hesten for deretter bli tråkket på, eller at både hest og rytter har stupt i bakken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan kan dette være et spørsmål engang? Feltritt er rangert som en ekstremsport... Mange dør i storbritannia hvert år i denne sporten.

Mine egne skader av riding er:

* 7 cm langt kjøttsår på venstre legg helt inn til beinet etter at jeg ble sparket av en annen hest mens jeg satt på min

* Kraftig forstuet ankel etter at hesten og meg veltet og jeg fikk hesten over meg

* Knukket kraveben

* Div sår og kraftig forslått etter å ha blitt tråkket på, sparket, bitt og falt av.

* Minst tre hjernerystelser, en så kraftig at jeg ikke kunne se klart og spydde i mange timer

Greit nok at det er mye skader i fotball, men jeg ser ikke akkurat på dette som en farlig sport.

Dette er fra 2007, men sier litt om hvor farlig sporten er

jajaaja nå må du tenke på alle de som dreper fordi at de ikke liker et annet fotball lag da...

Lenke til kommentar

Det har vært veldig få dødsfall knyttet til fotballspilling. Supporterdrap er noe annet. Det som har vært i fotball har som regel vært hjertestans. Enten fordi utøveren har en hjertefeil, overtrent eller drukket store mengder Red Bull. Hvis noen skader seg alvorlig i fotball er det som regel bare snakk om et benbrudd. Noen skader er selvfølgelig mer alvorlig, som nakkebrud. Dagfinn Enerly er et eksempel på en som ble rikskjendis etter sitt nakkebrudd i 2005. Dette ble slått opp i alle norske aviser, og i utlandet.

Alvorlige skader er hyppigere i hestesporten. Dødsfall skjer dessverre årlig, både i Norge og i andre land.

Lenke til kommentar

Spørsmålet burde vært: Hva er farligst, forball eller riding. Si din mening.

Antatt ca 10 døde hvert år av hest. http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8339097.stm

I snitt ca 5 døde hvert år av fotball siden 2000

http://www.unc.edu/depts/nccsi/FootballInjuryData.htm

Så hest er mange gang farligere en fotball, siden det er svært få som driver med hest, relativt til fotball.

Lenke til kommentar

Går ikkje an å meine noko her, må bruke statistikk for å eventuelt finne eit svar. Det finnes neppe statistikk som er omfattande nok til å kunne konkludere med noko, men basert på lenkene til Eaan er i det minste dødsfall som direkte årsak meir sannsynleg innanfor ridning enn fotball. Kan sjølvsagt diskutere om ein skal ta med alle skader, men der finnes det neppe god nok dokumentasjon til å dra noko konklusjon.

For øvrig ein snodig tråd.

Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...