Gå til innhold

[Løst] Er det mulig å kjøpe 3D obiektiv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men kan jeg ikke kjøpe adapter fra microFourThirds til Four Thirds da?

Nei. Avstanden mellom objektivet og sensoren er for kort. Micro Four Thirds-senoren er nesten helt oppe i objektivet. Ikke mulig.

FT-objektiver på mFT via adapter, men ikke omvendt.

(Vel - ikke uten en slags extender som også endrer effektiv brennvidde og inneholder optikk - men den blir ikke laget.)

Lenke til kommentar

Finnes det da et 3D obiektiv som fungerer på four thirds kamera?

ver sikker på at det er innen for Olympus eller at det passer på Olympus E-420.

Som allerede nevnt., så finnes det ikke noe for Olympus.

Jeg vet faktisk ikke om det finnes 3D objektiver til andre merker* heller, f.eks. Nikon. For i såfall kunne du kjøpt en adapter som lar deg bruke det på E-420.

Alternativt så finnes det muligens noen adaptere på ebay som kan settes foran vanlige objektiver. Men tviler på at bildekvaliteten blit så veldig bra.

*) Utenom Panasonic sin ...

Lenke til kommentar

1: Panasonic 3D lens for micro Four Thirds er ikke i handelen før tidligst midt desember.

2: Lurt å vente å se om 3D kvaliteten er verdt prisen, la "reviewers" som får objektivet gratis prøve først.

3: Trådstarter bør først sette seg inn i 3D foto og video for å få en basisk forståelse av hva som kreves for å få et godt resultat. 3D foto & video er ikke "point & shoot" som med annen foto/video.

4: Ikke la deg lure av "3D hypen" som forgår. Bra 3D er ikke så lett som "det ser ut som"! (ihvertfall ikke om man har et minimum av kritisk sans)

Lenke til kommentar

Jeg er veldig spent på hvordan disse 3D-bildene skal presenteres. Hvordan får man f.eks to bildefiler på PCen til å vises som "ett" bilde på en TV som støtter den hypede bluray 3D? Er det noen bildefremvisningsprogram som kan vise de to bildene vekselvis med 1/120 sekund mellomrom?

Eller er man nødt til å tone bildene med rødt og blått, mikse de sammen og ha på seg rød/blå 3D-briller?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig spent på hvordan disse 3D-bildene skal presenteres. Hvordan får man f.eks to bildefiler på PCen til å vises som "ett" bilde på en TV som støtter den hypede bluray 3D? Er det noen bildefremvisningsprogram som kan vise de to bildene vekselvis med 1/120 sekund mellomrom?

Eller er man nødt til å tone bildene med rødt og blått, mikse de sammen og ha på seg rød/blå 3D-briller?

Det er nok en standard for å lagre to separate bilder side ved side, og så er det fremviserens ansvar å vise det korrekt.

Omtrent som på YouTube, hvor du kan laste opp et 3D-klipp med halvt bilde side ved side, og så kan seeren velge å rendre det som rød-blått, crosseyed, walleyed eller hva man nå har støtte for.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://en.wikipedia.org/wiki/Image_file_formats#3D_Formats

Har man PS3 så kan man laste ned programmet PlayMemories på PSN som kan vise (ihvertfall) MPO formatet.

Det finnes varianter av rød/blå (Anaglyph) teknikker som beholder vesentlig mer av fargeinformasjonen, http://www.colorcode3d.com er en av de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...