Gå til innhold

Hvit skjorte; glatt eller "vevd" ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny hvit skjorte nå som julebordsesongen nærmer seg, men lurer på om jeg ble villedet til noe jeg egentlig ikke ville ha idag. Så på hvite skjorter hos match, og stod til slutt igjen med en skjorte fra ricco vero, da jeg helst ville ha med manskjettknapper (fikk m.a. høre av ekspeditøren at dette er på vei inn igjen). Da jeg derimot ba om å få prøve, spurte ekspeditøren om jeg ikke ville se på en annen skjorte, fra mario conti. Prisen var den samme, og også denne hadde mansjettknapper. Forskjellen var at stoffet på denne var, hva skal man si, ruglete? Misforstå meg rett, den var ikke knørvet eller noe sånn; stoffet var vevd grovere, på en måte. Hun mente at dette var en mer moteriktig skjorte for yngre menn (er 20 år).

 

Etter at jeg kom hjem idag lurer jeg nå på om jeg heller burde bytte den til den "glatte" ordinære. Synspunkt? Utover dette så er skjorta slimfit og sitter veldig bra. Dette gjelder forsåvidt også riccovero skjorta, så det hele handler igrunnen om stoffet. Tenker å bruke skjorta både til dress og under v-halsgenser. muligens for seg selv, med åpen cardigan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jo "glattere" stoffet på en skjorte er, jo mer formell er skjorten. Du må selv vurdere om skjorten du har kjøpt er formell nok for julebordet du skal på, men om jeg var deg ville jeg ikke bekymret meg så mye om det. De fleste vanlige mennesker har (desverre) ingen anelse om at det er slik.

 

Når det kommer til å bruke en skjorte med franske mansjetter som du har kjøpt skal den absolutt ikke brukes under gensere eller cardigans. Det er både klumpete og ubehagelig, i tillegg til å være ukorrekt.

 

Edit: typo...

Endret av fkm
Lenke til kommentar

hmm..ok. takker for svar :)

 

Skal bruke skjorta med en 3-delt, enkeltspent dress. Den er grå med diskrét rutemønster i 2 gråtoner. Vesten har et forholdsvis lavt snitt. Ivertfall på julebordet blir det med rød bowtie og matchende pocketsquare, men dette er en ganske grei allrounddress som også kan brukest i mer formelle anledninger, da helst som 2-delt, og med slips.

 

Fortsatt gå for den grove skjorten ? valgets kvaler..

Lenke til kommentar

Mansjetter funker dårlig under genser. Blir meget klumpete, og til en viss grad litt ubehagelig.

 

Hva skal man bruke da, en skjorte uten mansjetter? :p

 

Skjorter med franske mansjetter brukes jo som nevnt med dress, og er derfor som regel formell. Derfor ville jeg satset på en finere og mer formell vev, som poplin.

Og når du sier matchende pocket square mener du vel ikke at du skal ha rød sløyfe og rød pocket square?

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Mansjetter funker dårlig under genser. Blir meget klumpete, og til en viss grad litt ubehagelig.

 

Hva skal man bruke da, en skjorte uten mansjetter? :p

 

Skjorter med franske mansjetter brukes jo som nevnt med dress, og er derfor som regel formell. Derfor ville jeg satset på en finere og mer formell vev, som poplin.

Og når du sier matchende pocket square mener du vel ikke at du skal ha rød sløyfe og rød pocket square?

Blæh :hrm:

Endret av DandyVers
Lenke til kommentar

lokeland: jo, det var det jeg mente... er det ille ? :p

 

Tja. Alle som vet hva de driver med ser at du ikke vet hva du driver med :p Det blir som å kjøpe de eskene med matchende slips, franske mansjetter og lommetørkle på dressmann. Ikke særlig stilig.

 

Utover det ville jeg neppe tatt imot råd fra selgeren som ville selge deg en skjorte med grov vev til å bruke med slips og sløyfer, spesielt hvis du har tenkt å bruke dress.

 

Jeg har to skjorter med franske mansjetter fra rico verro selv, og er fornøyd.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Endte til slutt opp med at jeg byttet den i dag til en plain skjorte med franske mansjetter fra riccovero :) godt fornøyd så langt.

 

Vil med tid å stund anskaffe noen andre manskjettknapper en de som følger med skjorta. Har bare moderat høye tanker om å flashe rundt manskjettknapper som skriker hvilket merke skjorta mi er av. Noen tips til manskjetter ? virker som en litt vanskelig ting å kjøpe.. Er mye på markedet, men ingenting som liksom skriker "wow!"

For min del kan dette sammenlignest med å handle slips..

 

Linker / bilder av manskjettknapper mottas med takk :D

 

thrice: 2 i forskjellig farge, eller bruker du hvit skjorte så ofte at du trenger 2 like?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...