Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål om Homeplug/Powerline

Anbefalte innlegg

Leier en kjellerleilighet med et trådløst nett som eg opplever som litt ustabilt. Sliter med mye lag i WoW, Skype blir hakkete og nettet stopper litt opp av og til.

I stua får eg ned en ethernet kabel som eg må ha i tv-dekoderen. Eg inbiller meg at nettet kommer til å bli mer stabilt om eg kan få brukt denne kabelen både på TV og PCen. Eller tar eg feil her?

Funker det feks å kjøpe et Homeplug/Powerline sett? Må eg ha Switch i tillegg? Hva vil være den beste løsningen her? Eg har heller ikke tilgang til routeren som står hos huseiger i etasjen over.

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du må få sjekket først og fremst er å gjøre det helt sikkert på at lagspikene og utfallene komkemr av trådløsforbindelsen. Det er mest sansynlig ja, men problemet kan også evt. ligge i selve internettforbindelen - og det er dumt å bare anta at feilen er i trådløs uten å teste - for så å investere mye penger i utstyr som ikke nødvendigvis retter problemet. Du kan enten teste på kabel selvfølgleig, eller også høre med ISP om de kan se for deg om de registrerer noe ustabilitet mellom seg og ruteren. De har som regel automatiske verktøy som lytter på linjen og se om forbindelsen går ned. Om de ikke ser noe sånt så er det ihvertfall mindre fare for linjeustabilitet men det beste er å teste på kabel i praksis selvfølgelig.

Anngående kabelen som går til TVen - det kommer litt ann på hvilken løsning ISPen bruker, men som regel er det en spesifikk port på ruteren som blir satt opp spesifikt for TV-tjenesten (spesiell IP tildelt osv). Med andre ord kan du sansynligvis ikke bruke denne til en PC. Du kan gjerne teste det selvfølgleig, men det er mest vanlig at den porten som brukes til TVen blir eksklusivt til TV. Du må sansynligvis ha en ekstra kabel fra en av de andre portene på ruterne til generellt PC bruk. Sier du hvilken ISP og TVløsning du har så kan jeg kanskje si det med mer sikkerhet, ellers må du teste for å være sikker.

Både TV og til PC vil det fungere fint med homeplug (dvs. i 99% av vanlige hus fungerer det uten problemer, men det er selvfølgleig som alt annet avhengig av intern kabling). Det er generellt sett mye mer stabilt og robust enn trådløst, samt normalt raskere. Ekstra switch trenger du ikke så lenge det er en ruter/switch i leddet "over" homeplugen, og det er det jo (ruteren til huseier). Du kan ta inn forbindelsen på 1 homeplug og ha 3 andre homeplugger til 3 maskiner f.eks.

Er det slik at den eneste kabelen du har ned til deg er for TVen? Hvis det da stememr som jeg mistenker at kabelen til TVen kun vil fungere med TV så må du da enten:

- Ha en ekstra kabel ned til deg fra en av de generelle portene på ruteren

eller

- Ha en homeplug direkte oppe hos huseier. Dette skal fungere dersom dere er på samme sikringsskap.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et godt og utfyllende svar. :) Viss eg ikke husker helt feil brukte eg den kabelen på xboxen før eg skaffet meg trådløst på den også. Så eg er 99% sikker på at den skal fungere på PC også, men det skal eg teste igjen for å være helt sikker. ISP er Lyse og TV-løsningen er Altibox.

Foresten så gikk det opp et lys for meg her isted. Siden dette er en kjellerleilighet så er jo de 4 ytterveggen av betong, men det eg ikke har lagt merke til før er at veggen mellom stua og PC-rommet også er av betong. Det betyr jo at 3 av 4 vegger i rommet eg sitter i er av betong. Dette kan vel ha mye å si selv om det trådløse signalet kommer ovenfra? Det er jo mulig routeren til huseiger sitter over stua. Det er jo også der kabelen kommer ned.

Grunnen til at eg nevnte switch var at eg må jo ha denne kabelen direkte i Homeplug i stua. Og så må eg på et vis ha en kabel til TVen der også. Finnes det Homeplugs som har uttak på senderboksen også? Eg har kun funnet uttak på den boksen som skal ta imot signalet.

Lenke til kommentar

Fungerer den til xbox fungerer den til PC, så da bør det gå greit. lyse/altibox vet jeg ikke hvilken løsning de bruker - så det er fullt mulig.

Flere betongvegger + at senderen ligger over/under mottageren = dårlig signal ja... så da er det nok god grunn til å tro at det er det som er problemet - men det er liekvel en dålrig vane å gjøre anntagelser så jeg ville testet på kabelen en liten stund. Du kan bruke en pinglog for å teste (spør for mer detaljer om du trenger) for å teste uten at du faktisk må sitte og bruke maskinen (f.eks. kan du teste gjennom natten eller mens du er på skole/jobb).

Du vil ha kabelen til TVboksen + til en homeplug? Da må du nok ha en switch ja. Jeg har aldri sett en homeplug som har en integrert switch som du etterlyser (men det kan jo være det eksisterer altså). Uanett er en ren switch med 5 porter veldig billig så det er jo ikke noe stort problem. Alternativt kan du ha kabelen rett i en homeplug og så ha TVen + PCene på homeplugger, men da krver det jo en ekstra homeplug - og de koster jo mer enn en billig switch så du kan like godt gå for en switch da.

-Stigma

Lenke til kommentar

Devolo skal fungere slik.

ref tegning hos komplett.no:Devolo dlan 200

Er du sikker? de tegningene viser jo ikke så langt jeg ser at hver enhet har 2 ethernet-utganger. Sikker på at du ikke har misforstått? Diagrammene her viser jo at alle enhetene er nettverket via strømkabelen. Ethernetpluggen er bare der for at hver enhet skal kunne koble seg på homeplug nettverket.

-Stigma

Lenke til kommentar

ser det forrige inlegget mitt ble litt dårlig ja,

ja jeg er 99% sikker på at Devolo vil fungere som switch/bridge, og ja de har bare en tilkobling per enhet.

men det er ikke/burde ikke være problematisk å kjøre to forskjellige nett vis du bare krypterer, men har aldri prøvd det.

dvs man krypterer to enheter som skal sende tv signaler likt så vil signalet gå over disse uforstyrret, dermed burde det være mulig å kryptere to(eller flere andre) med annet krypteringskode og dermed ha to nettverk.

Lenke til kommentar

TV og internett hos Altibox går på forskjellige VLAN, du får ikke internett ut av en TV-port og visa versa.

Eg testa kabelen igjen og eg får både TV og Internett ut av den.

Ellers har eg funnet Linksys PLTK300 Powerline som har 4 porter i mottakeren, men bare 1 i senderen. Hadde den hatt utganger på senderen også hadde den vært genial.

Det er ingen forsskjell på en sender og en mottaker i en homeplug/powerline adapter. Det er 2-veis kommunikasjon tross alt, så pr. def. er alle enhetene både sendere og mottagere. Hvis bare èn av boksene har switch så er det bare å koble den der du vil ha den ved TVen.

-Stigma

ser det forrige inlegget mitt ble litt dårlig ja,

ja jeg er 99% sikker på at Devolo vil fungere som switch/bridge, og ja de har bare en tilkobling per enhet.

men det er ikke/burde ikke være problematisk å kjøre to forskjellige nett vis du bare krypterer, men har aldri prøvd det.

dvs man krypterer to enheter som skal sende tv signaler likt så vil signalet gå over disse uforstyrret, dermed burde det være mulig å kryptere to(eller flere andre) med annet krypteringskode og dermed ha to nettverk.

Jeg tror fremdeles du misforstår noe. Det han spør etter (så langt jeg forstår) er jo en enhetet som har minst 2 ethernet-kontakter, altså i praksis en innebygget switch, slik at han kan være tilkoblet powernett/homeplug nettverket via strømkontakten OG koble til TVen OG koble til kabelen som kommer ovenfra for tilgang til internett. Dette er jo nødvendigvis ikke mulig å få til med en enhet osm bare har 1x powernett tilgang + 1x ethernet tilgang - ihvertfall uten å bruke en ekstra powernet/homeplug adapter for å få TVen koblet til også som jeg nevnte tidligere.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Då har eg tatt meg bryet med å koble pcen opp i stua. Resultatet har så langt vært dønn stabilt nett med 40-60 ms i WoW, imotsetning til 1000-3000 ms som eg har hatt i et par uker nå. Så det ser ut til at det var det trådløse som var årsaken, men eg skal la PCen stå her til imorgen så eg er sikker på at det ikke bare var tilfeldig. :)

Lenke til kommentar

fra CMD kan du bruke:

ping www.vg.no -t -l 1000 > internettping.txt

for å logge resultatene. det vil ikek se ut som det skjer noei vinduet, men så lenge vinduet holdes åpent vil det logge ping hvert sekund til en fil du kan lese senere. Kjekt for litt mer langtids nøyaktig testing enn å bare teste det i praksis liksom.

-Stigma

Lenke til kommentar

Trådstarter kan også sjekke forsinkelsen kun over homeplug.

Da går du i CMD og skriver ipconfig. Se etter adressen til standard gateway.

Ping så denne adressen: Eks. ping 10.0.0.138 -t

Resultatene du får her, vil fortelle forsinkelsen mellom PC og router.

På en brukbar forbindelse bør det ligge under 10ms, helst enda lavere.

På en god trådløsforbindelse får jeg 1ms, men er usikker på om homeplug gir så lav latency.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Trådstarter kan også sjekke forsinkelsen kun over homeplug.

Da går du i CMD og skriver ipconfig. Se etter adressen til standard gateway.

Ping så denne adressen: Eks. ping 10.0.0.138 -t

Resultatene du får her, vil fortelle forsinkelsen mellom PC og router.

På en brukbar forbindelse bør det ligge under 10ms, helst enda lavere.

På en god trådløsforbindelse får jeg 1ms, men er usikker på om homeplug gir så lav latency.

Typisk 1-3ms på en god forbindelse. pluggene har som regel også en indikator som gir en idè om signalet er dårlig eller ikke grønnt-gul-trødt lys f.eks. (det indikerer sync hastighet, som igjen selvfølgelig henger sammen med signalet).

-Stigma

Lenke til kommentar

Ok, såg ikke at det hadde komt 3 nye poster her så eg gikk idag og kjøpte en switch og 1 sett med homeplug. Det løste forsåvidt problemet, men ga meg et nytt problem. TV signalet takler tydeligvis ikke å gå via en switch. Eg får bilde, men det hakker.

Så nå har eg stabilt nett på PC men lag på TV. :hmm:

Lenke til kommentar

what? ... takler ikke å gå gjennom switchen? Det skal ikke kunne være tilfellet.

Det eneste jeg kan tenke meg som en mulighet her er at porten på ruteren som leverer TV har en dedikert hastighet reservert til denne porten/TV, men at systemet er laget på en slik måte at en PC også kan bruke IPen - og at når noe annet bruker forbindelsen samtidig så er det så liten ekstramargin på det TVen trenger av hastighet på denne spesifike porten at det hakker.

Dette er ren spekulasjon forsovidt, men basert på hvordan andre TV-over-nett systemer fungerer.

Det er forsovidt enkelt å teste dog - koble TV via switchen, men ikke ha noe annet tilkoblet switchen samtidig. Se om det hakker da. Hvis det gjør det så er jeg virkelig forundret... jeg anntar du ikke har kjøpt noen 10mbit switch eller en ren hub =P

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, det første eg gjorde var å kun teste TV via switch og da hakket det også. Homeplug ser ikke ut til å ha noen innvirkning der, det hakker på TV uansett om den er koblet til eller ikke.

Testet også med 2 forskjellige kabler fra Switch til TV-dekoder. Ingen forskjell.

Switchen er en D-Link DGS-1005D

http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=1459167

Min ser riktignok ikke helt lik ut men den heter det samme..

Endret av Kleivert
Lenke til kommentar

Ja, det første eg gjorde var å kun teste TV via switch og da hakket det også. Homeplug ser ikke ut til å ha noen innvirkning der, det hakker på TV uansett om den er koblet til eller ikke.

Testet også med 2 forskjellige kabler fra Switch til TV-dekoder. Ingen forskjell.

Switchen er en D-Link DGS-1005D

http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=1459167

Min ser riktignok ikke helt lik ut men den heter det samme..

Dette er via kabelen sant?

altså kabel --> TVboks = ok

men kabel --> switch --> TVboks = hakking?

Da forstår jeg lite altså... det burde ikke ha noen effekt fra eller til ved mindre det er noen werd quirk som spiller inn her... Kanskje noen andre har forslag å teste?

-Stigma

Lenke til kommentar

Det stemmer ja. :p

kabel --> TVboks = ok

kabel --> switch --> TVboks = hakking

Skjønner heller ikke hvorfor det ikke fungerer skikkelig. Fyren i butikken var enig om at det skulle fungere men eg kunne levere det tilbake viss det ikke gjorde det. Men vil jo helst finne en løsning på dette da. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...