wacz Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Dette er ikke ment som kjeft til noen som gjør det, men jeg er litt nysgjerrig. Er det noen av dere som leier filmer (enter på internett via for eksempel Lovefilm, i videobutikker som i grunn ikke eksisterer lengre eller på biblioteker) som ripper filmene når dere er hjemme, og så leverer dem tilbake igjen? Jeg gjorde det en gang med en film jeg lånte på biblioteket. Noen andre som har gjort det? BTW: Når du ripper en DVD/Blu-ray plate; da er det ikke mulig å se at den er rippet. Eller?(ikke fyfisk SE det i platen, men å kunne se det på egenskapene til platen eller noe) -wacz Endret 25. november 2010 av wacz Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Nei, det er ikke mulig å se det på platen. Bibliotket bryr seg heller ikke, ihvertfall ikke når det gjelder musikk. Regner med det samme gjelder filmer. Jeg har ikke rippet filmer jeg har lånt, men det er fordi jeg ikke har lånt filmer heller. Hadde lett rippet filmer jeg hadde lånt, er jo kjekt å ha masse filmer tilgjengelig, og det skader jo ingen. Lenke til kommentar
wacz Skrevet 25. november 2010 Forfatter Del Skrevet 25. november 2010 Neida. Helt enig. Det skader ingen. Men det er jo veldig uetisk og umoralsk, siden det på en måte blir det samme som å laste ned piratkopierte filmer i form av torrenter. Det er jo ikke lovlig. Men det er en del filmer jeg gjerne vil ha med god kvalitet og gjerne norske undertekster også (noe man sjelden får via torrenter) Lenke til kommentar
ballsack Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Neida. Helt enig. Det skader ingen. At akkurat du gjør det, skader neppe, men om i det lange løp alle gjorde akkurat det samme som deg, hadde det nok gjort skade. I den forstand at det negativt hadde påvirket hele industrien. Filmtilbudet hadde fått store endringer, enten måtte de som betaler for film måtte betale mye mer, eller filmtilbudet hadde blitt dårligere. Og til syvende og sist har alle som liker film ingen gevinst av det. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Når jeg en sjelden gang leier en film, så ja, ripper jeg den. Eneste de kan se, er evt. riper du klarer å lage. Men klager de, var jo det DVD-spillerens feil, og ikke din.. Lenke til kommentar
wacz Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Endret 26. november 2010 av wacz Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Neida. Helt enig. Det skader ingen. Men det er jo veldig uetisk og umoralsk, siden det på en måte blir det samme som å laste ned piratkopierte filmer i form av torrenter. Vel, i bunn og grunn ikke. Hvis du f.eks kopierer en DVD du har kjøpt inn på datamaskinen, så gjør du ikke noe ulovlig. Det blir på en måte samme sak med leiefilmer. Utleiestedet betaler til de som lagde filmen for å ha rettigheter til å leie ut, så de har allerede fått pengene sine. Når du i tillegg betaler 50 kroner for å leie den, er imho etisk riktig å rippe den. I det store bildet har det ikke noe å si hva du gjør. Men hvis du skal være helt ortodoks og kjedelig, så er det vel "feil" å gjøre det. Med mindre du tenker på blodprisen ved kjøp av DVD. Isåfall er vel det etisk og moralsk riktige å ikke kjøpe/laste ned/leie film i det hele tatt. Men det spørs jo hvordan du ser på det. Hvis du lurer på hva Gud tenker om deg, så tror jeg ikke han sender deg nedover bare for ha kopiert et par filmer. Jesus derimot.... Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Drit i etikk og moral. Gjør som du vil. Synes du det er rett.. go for it. 2 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Det har vel hendt ja. Lenke til kommentar
wacz Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) I see. Neida. Jeg bryr meg ikke enormt om etikk og moral. Har vel minst 2 terrabyte med piratkopiert stuff lastet ned som torrenter. Det viktigste er vel bare at utleierne ikke kan kan bevise noe ovenfor folk som har kopiert, hvis det for eksempel står bruksvilkår(om du leier filmer på nett) at du samtykker å ikke kopiere filmene. Men det funker vel fint å bare si at du tok den med til en kamerat/venninne, så den der, glemte den igjen, og neste dag må det ha vært han/hun som har kopiert den, for det var jo i hvert fall ikke JEG Endret 19. desember 2010 av wacz Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Foretrekker å spille uvitende. "Hva er kopiere?" "Åssen gjør jeg det?" "Kan DVD-spilleren ha gjort det uten at jeg vet det?" Etc. Lenke til kommentar
wacz Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Kopiering/ripping av DVD-plater er det samme som ripping av musikk-plater som du kan gjøre i blant annet iTunes og Windows Media Player. Du kan for eksempel enten lage en image-fil som er en eksakt kopi kopi av DVD-en, eller kopiere DVD-en til .vob-filer med et rippe-program som bare kopierer filene slik som de er på platen. (http://dvdvideosoft....D-Decrypter.htm), eller et program som ripper, konverterer og enkoderer til det formatet du vil ha (http://handbrake.fr/). Med Handbrake kan du også legge flere undertekster og språk i filmfilen, og også endre på en rekke avanserte ting, i tillegg til kvalitet, filstørrelse osv. Handbrake er rett og slett genialt. Om du har en DVD-plate som du vil ha som en filmfil på PC-en, en harddisk, iPhone osv kan du altså kopiere den. DVD-spillere kan ikke kopiere DVD-plater, og DVD-spilleren i datamaskiner gjør det ikke uten at du vet det Endret 19. desember 2010 av wacz Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Kopiering/ripping av DVD-plater er det samme som ripping av musikk-plater som du kan gjøre i blant annet iTunes og Windows Media Player. Du kan for eksempel enten lage en image-fil som er en eksakt kopi kopi av DVD-en, eller kopiere DVD-en til .vob-filer med et rippe-program som bare kopierer filene slik som de er på platen. (http://dvdvideosoft....D-Decrypter.htm), eller et program som ripper, konverterer og enkoderer til det formatet du vil ha (http://handbrake.fr/). Med Handbrake kan du også legge flere undertekster og språk i filmfilen, og også endre på en rekke avanserte ting, i tillegg til kvalitet, filstørrelse osv. Handbrake er rett og slett genialt. Om du har en DVD-plate som du vil ha som en filmfil på PC-en, en harddisk, iPhone osv kan du altså kopiere den. DVD-spillere kan ikke kopiere DVD-plater, og DVD-spillere i datamaskiner gjør det ikke uten at du vet det Tror det innlegget du refererer til var ment som sarkasme. Lenke til kommentar
wacz Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Åja, lol. Så ikke at brukernavnet er det samme Endret 26. januar 2011 av wacz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå