Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gir hengerserfikat traktor lappen?

bryggern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt snodig at det heller ikkje går andre veien, at du får BE om du tar T. Tar du T kan du kjøre traktor med henger, men ikkje bil med henger. Tar du BE kan du kjøre bil med henger og traktor med henger.

No går jo ein bil fortare enn ein traktor, men du har potensiale til ein del fleire tonn og større hengere med ein traktor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å kjøre opp til klasse BE må man ha 2 kjøretimer og lastsikringskurs, som inneholder litt teori... Men det er ganske greie saker, og hvis du har kjørt endel med henger fra før klarer du deg med det obligatoriske og kan få lappen i hånda for rundt 5000,- (jeg betalte 5762,- hele pakken, men kjøreskolen min var litt smådyr).

Kode 144 betyr: "Traktor med maksimal konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t – tillatt totalvekt ikke over 25 000 kg, med eller uten tilhenger. Gjelder også for tilsvarende motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger."

For å kjøre traktor som går fortere enn 40km/t og veier over 3,5t så mener jeg du må ha klasse C sertifikat...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...