muummi Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Heisann Har sett litt på et xenon kit til ettermontering. Men hvordan gjøres dette egentlig? Vet ikke hvilke pærer jeg har i bilen, men regner med at det er H7 pærer, og da er jo både fjern og nærlys i samme pæra. Lurte litt på å bygge om fjernlyset til xenon, men hva gjør jeg da for å få nærlys? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det er ikke lov. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 24. november 2010 Forfatter Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Det er da fullt lovelig å montere xenon på fjernlys. Saken er den at hvis jeg bygger om så må jeg vel erstatte H7 sokkelen med den til xenon pæra? Og da har jeg plutselig ikke nærlys? Endret 24. november 2010 av muummi Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det er da fullt lovelig å montere xenon på fjernlys. Og den påstanden begrunner du med hva? Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Dette har blitt diskutert i mange sammenhenger, og konklusjonen er at det ikke er lov. Selv om bilen har automatisk høyedejustering, lyktespylere og alt det som trengs vil du ikke få godkjent ettermontert xenonkit på en bil. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Hva om du kjøper helt nye originale lykter fra produsenten (i.e. volvo i dette tilfellet), samt har høydejusteringen og lyktespylerene? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Bilen må fremdeles være typegodkjent med dette utstyret, samt til slutt godkjennes hos Vegvesenet. Kjøp heller noen gode halogenpærer (Osran Nightbreaker, Philips Xtreme Vision/Power). Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Hva om du kjøper helt nye originale lykter fra produsenten (i.e. volvo i dette tilfellet), samt har høydejusteringen og lyktespylerene? da må du få med papirer som sier at det er godkjent på bilen, så må bilen vises og det skrives inn i vognkortet vil jeg tro. Bilen må fremdeles være typegodkjent med dette utstyret, samt til slutt godkjennes hos Vegvesenet. Kjøp heller noen gode halogenpærer (Osran Nightbreaker, Philips Xtreme Vision/Power). helt enig, vis man ettermonterer xenon i halogenlykt blir det iallefall bare tull, da får du like godt eller bedre lys av å kjøpe skikkelige halogenpærer vis man derimot skal ha ektralys, type lang/fjern så trenger man ikke lyktespyling og høydereglering for at xenon skal være lov, men du må ha komplette lykter som er xenon da, ikke halogenlykt med "kina" xenonsett. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 24. november 2010 Forfatter Del Skrevet 24. november 2010 Aha, da får jeg heller kjøpe meg et par gode halogen pærer^^ Noen som forresten veit om det sitter H4 eller H7 pærer i V40 98? Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 regner med at det er H7 pærer, og da er jo både fjern og nærlys i samme pæra. Til din informasjon. Det at pæren er H7, betyr ikke at nær og fjernlys er i samme pæren. H7 er betegnelsen på sokkelen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det stemmer egentlig ikke, H7 referer til pæra, sokkelen for H7 kalles PX26d, men det er egentlig veldig uintressant for saken. Det som uansett er tilfelle er at to godkjente H7-pærer er 100% like fysisk. H7 har èn glødetråd, H4 har to. Dersom en H7-pære skal brukes for både halogen og fjernlys betyr det at den bruker samme lyskilde med mekanisk skold, og isåfall kalles det for BiHalogen. Dette har jeg dog aldri sett, da en H7-pære produserer alt for lite lys for det uansett, og H4 er da et bedre alternativ. Volvo V40 fra 1998 ser ut til å ha H7-pærer, og da regner jeg med at den har to stykk. V40 har også vært levert med H4 fra 1995, og jeg vet ikke om de har fortsatt å levere dette etter 1997. Jeg bruker da bare info fra nettet. Det er uansett ganske greit å sjekke. Dersom det er èn lykt med èn pære som lyser både for nærlys og for fjernlys, så er det sansynligvis H4, hvis det er to lykter er det garantert H7. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det stemmer egentlig ikke, H7 referer til pæra, sokkelen for H7 kalles PX26d, men det er egentlig veldig uintressant for saken. Så lenge f.eks en H1 pære ikke passer i en H7 reflektor, så kan vi vel si at H* har sammenheng med sokkel? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) I praksis vil det ikke ha noe å si så lenge en bruker godkjente pærer, da de uansett ikke passer, men: Tar man en H1-pære, plukker pæra av sokkelen og monterer den på sokkelen til en H7, så er det ikke en H7-pære man ender opp med. Det er ei pære på en PX26d-sokkel man ender opp med. Den vil da passe i ei lykt beregnet for H7-pærer fordi sokkelen er korrekt, men det vil ikke være ei H7-pære, og den vil ikke fungere i lykta. Det er ikke viktig, men det selges en god del pærer markedsført som H7-pærer, men som ikke er H7-pærer, de bare har kompatibel sokkel. Endret 24. november 2010 av gxi Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Dette er jo pratisk ugjennomførbart flisespikkeri.... Endret 24. november 2010 av Rs125 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå