PTRN Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jeg har en bil hvor EU-kontrollen skal være gjennomført og godkjent innen denne måneden (november 2010) er omme. Jeg prøver å selge bilen, som gjorde at jeg oppretttet denne tråden. Om jeg skulle prøve å selge bilen via eksempelvis Finn.no, hva må jeg da gjøre om bilen selges etter EU-godkjenningen skulle vært i orden? Jeg kommer ikke til å utbedre punktene som ble påvist av EU-kontrollen. Er det mulig å få prøveskilter uten godkjent EU-kontroll? Er det lov å taue bilen? Eller må den på henger? Hvor mye ekstra vil det koste meg å bli kvitt bilen uten godkjent EU-kontroll? Mange spørsmål på en gang, jeg ville satt pris på svar på noen av de :-) _L Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Er dette en bil til 100.000 eller 10.000? Det er ganske vesentlig. Er det et billig vrak kan du ikke forvente å få mer enn vrakpant om den ikke er godkjent og det er dyre reparasjoner som må til for å få den godkjent. Legg ut en annonse til 5.000,- så ser du om noen biter på. Jeg fikk solgt et gammelt vrak som ikke var EU-ok til 10.000 sånn til sammenligning. Det finnes alltid idioter der ute. Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 24. november 2010 Forfatter Del Skrevet 24. november 2010 Det er definitivt nærmere en 10.000 kroners bil enn 100.000. Jeg skal flytte til utlandet om en måned så jeg har ingen interesse av å reparere bilen, ellers ville jeg gjort det. Jeg slenger den opp på Finn nå, så får vi se hvordan det går. Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 24. november 2010 Forfatter Del Skrevet 24. november 2010 Må man betale omregistreringsavgift om jeg leverer fra meg skiltene? Eller holder det med å bare levere en salgsmelding? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Er det mulig å få prøveskilter uten godkjent EU-kontroll? Ja, men man får ikke kjøpt prøveskilt før skilter er innlevert. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Må man betale omregistreringsavgift om jeg leverer fra meg skiltene? Eller holder det med å bare levere en salgsmelding? Ny eier må betale omreg. uansett hvis han skal bruke bilen på veien. Unntaket er hvis det gjelder en bil som nylig har vært omreg. i forbindelse med annet eierskifte (seneste 2 mnd) da er det gratis. Hvis kjøper bare skal ha bilen stående (uten skilter), trenger han ikke betale omreg. (først i forbindelse med reg. kreves det) Endret 24. november 2010 av Mr.M Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Er vel 3 måneder, er det ikke? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Er vel 3 måneder, er det ikke? nei, 2 mnd IV. Omregistreringsavgift (kap. 5536 post 75) i) som har vært registrert på samme eier i to måneder eller mindre (samlet påskiltings-/registreringstid) Endret 24. november 2010 av Mr.M Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 OK, har alltid trodd at det var tre måneder men da lærte jeg noe nytt i dag også. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) I samme slengen kan nevnes noe som mange muligens ikke er klar over, -at hvis et kjøretøy leveres til hugging innen 2 mnd. fra omreg. dato, kan man få tilbake omreg. avgifta fra Toll- og Avgiftsdirektoratet. Kan være kjekt å vite hvis man styrer med salg/kjøp (eller gir bort) av et gammelt vrak som bare skal kjøres f.eks. ut eu-godkj. tiden. Endret 24. november 2010 av Mr.M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå