Gå til innhold

Morten Aa Djupvik MÅ GÅ, NU! SPARK SPARK SPARK!

Ideal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vi sparke Morten i dag da, Ideal? Det var jo en begredelig innsats på stafetten.

Tja, er egentlig et stafettgull Morten Aa Djupviks fortjeneste da?

Etter at Jonsrud Sundby og Gjerdalen som vanlig har sviktet begge to, klemmer Petter til og går oss inn til gull som vanlig.

Jeg tror du skal være litt forsiktig med å konkludere med at Djupvik dermed er et geni.

Northug er et ekstremt talent. Poenget med min kritikk mot Djupvik har hele veien vært at det er for tynt bak Petter.

Petter Northug er en suksess TIL TROSS for landslaget, ikke på grunn av.

Jeg tror du kan vente deg følgende scenario på femmila:

Petter vinner

Gjerdalen nummer 50

MJS nummer 51

etc

Lenke til kommentar

Gjerdalen skal jo liksom ha sin styrke i fri teknikk, så det er nok ikke helt sant det du sier der. Ingen andre enn Petter av de norske er i stand til å blande seg inn og vinne denne VM-femmila.

Uansett er det for dårlig at Norge per i dag kun har én mann som er i stand til å vinne et slikt løp.

Før i tida hadde vi gjerne fire-fem stykker som kunne vinne ei femmil.

Estil

Skjeldal

Ulvang

Dæhlie

Alsgaard

Jevne

Sivertsen

Hjelmeset

Alle disse kunne ha blandet seg inn i en VM femmil.

Skjeldal ble jo f ex kun slått av tre dopere i sitt beste mesterskap, østerrikerne og Muehlegg. Alle tre som var foran han ble i ettertid avslørt som dopere.

Lenke til kommentar

Ideal, du må jo også huske på at nivået i herrelangrenn er langt mer balansert enn før. Det er mange flere nasjoner som er med helt der oppe, det er jevnere og mer balansert. Hvis noen bremser utviklingen på toppnivået i norsk herrelangrenn så tror jeg absolutt ikke at det er Djupvik som bør gå. Merkelig å mene at treneren bør gå når vi nettopp har vunnet VM-gull i stafett..

Lenke til kommentar

Dæhlie la opp i 2000 - Hjelmeset tok sin første medalje i 1999.

I 1995 var Sivertsen, Jevne, Dæhlie og Alsgaard på samme stafettlag.

2001: Alsgaard, Hjelmeset og Estil på samme lag.

Vi kan holde på i hele dag.

Før i tida hadde vi alltid mer enn én løper som var i stand til å vinne.

I dag har vi i realiteten én med vinnersjanse, og resten er also-rans med god margin.

Landslagsledelsen gjør mange rare valg, eksempelvis så vi en kar i Drammen som aldri har gått et verdenscup løp komme inn som nummer 11 eller 12, i sitt aller første verdenscupløp. Hvorfor har han ikke vært med i landslagsdiskusjonen, mens ekstremt dårlige løpere ble tatt ut og sendt til Tour De Ski for å konkurrere om en 60'endeplass?

Lenke til kommentar

Merkelig å mene at treneren bør gå når vi nettopp har vunnet VM-gull i stafett.

Dersom Gjerdalen klarer å blande seg inn i topp ti på femmila så er det greit, men vi vet begge to at det kommer til å være Northug som nummer én, og så kommer det ingen andre nordmenn inn før nummer 20.

Vi har én mann i verdenseliten, og han er der på egenhånd på grunn av sitt suverende talent, til tross for landslagsledelsen - ikke på grunn av de.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, er egentlig et stafettgull Morten Aa Djupviks fortjeneste da?

Etter at Jonsrud Sundby og Gjerdalen som vanlig har sviktet begge to, klemmer Petter til og går oss inn til gull som vanlig.

Greit nok at Northug gjør en god jobb, men det var nå jaggu Eldar Rønning som stod frem i dag. Bare så synd det drukner i all ståheien rundt Northug.

Lenke til kommentar

Det er ingen som har sagt at Morten er et geni ei at han alene er ansvarlig for Petters suksess. Problemet er vel heller denne "går-det-ikke-bra-så-spark-treneren-mentaliteten". På en side vil du ikke gi Morten creds for Petter, men du vil derimot gi han pepper fordi de andre løperne ikke er i verdenstoppen. Morten kan på ingen måte trylle fram uante krefter hos f.eks Gjerdalen uansett hvor dyktig treneren måtte være - vi har rett og slett ingen som kan hevde seg på samme måte som Petter. Jeg velger forøvrig å tro at trenerteamet har litt bedre oversikt over hvilke løpere som presterer jevnt, enn vi som sitter og synser fra sofakroken. En junior som presterer over evne i Drammen betyr ikke nødvendigvis noe som helst i det lengre løp.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Eldar sin etappe var ikke så spesiell, de gikk på søndagstur fremme i tet. Finnen tok inn mer enn 10sek på Eldar. Og aldri faen om vi hadde hatt to stk på pallen på 15 klassisk hvis ikke mer enn halvparten av nasjonene smurte seg bort, du så jo hvordan MJS ble grust, selv etter å ha ligget i rygg hele veien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siterer et par brukere på VGD, der synspunktene er litt mer nyanserte enn her:

"I dag var det bare Northug og Vylegzhanin som gikk for å vinne rennet. Det er patetisk gåing av samtlige øvrige løpere, med unntak av Lallukka og de øvrige norske. Når skiforskjellene også er så enorme, i norsk favør, blir det hele en nitrist affære for internasjonal skisport.

For det norske laget: Fantastisk laginnsats, men vi blir nok ikke kvitt Djupvik med det første etter dette."

"Selv en blind høne kan finne korn.

Etter at ingen utenom Northug av distanseløperne gjorde det bra i de to foregående mesterskapene måtte selv Djupvik og co. treffe riktig tilslutt."

Fra tråden: "vi vil ikke vinne" http://vgd.no/sport/vintersport/tema/1636357/tittel/hei-du-vi-vil-ikke-vinne/side/1

Personlig er jeg veldig glad for at Gjerdalen fikk seg en medalje.

Men du kan ikke stikke under en stol at mange av de "gode laginnsatsene" for Norge nå i VM har vært pga andre nasjoners mislykkethet.

Eksempelvis 15 klassisken, der halve resten av deltakerne smurte seg langt langt inn i pølsebua, og den ene konkurrenten som hadde brukbare ski vant.

Også på femmila nå hadde vi såpass overlegne ski at få andre nasjoner i realiteten hadde mulighet til å konkurrere.

Applaus til Petter Eliassen, Sjur Røthe og Tord Asle gjerdalen for gode resultater på femmila.

Likevel er jeg av den formening at Djupvik er en slik en "gladgutt" som står for null disiplin - en slags skisportens Åge Hareide, og ikke får det beste ut av vårt mannskap.

Jeg regner derfor med at det blir "same procedure as last year" i 2011-2012 sesongen, hvor vi har en mann som nr.2 i Tour De Ski og verdenscupen, og resten av gjengen som nr 50+.

Selv om dette ikke blir godt mottatt på dette forumet, vet jeg at flere er enige med meg. Også blant aktive utøvere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...