Gå til innhold

Trenger en ekstern WIFI-mottaker som støtter Windows 7.

St1gar

Anbefalte innlegg

PC'en min får internett fra et modem i etasjen over, men den eksterne WIFI-mottakeren som holder meg tilkoblet har ikke drivere som støtter Windows 7, som jeg har tenkt til å gå over til.

Så jeg lurer på om noen av dere har kunnskap til WIFI-mottakere, og kan anbefale en som dere enten har gode erfaringer fra, eller som dere har grunn til å tro at er funksjonal? Jeg har ikke noe spesielt budsjett fra eller til, og kan stort sett betale for det meste. Det eneste kriteriet mitt er at den definitivt har drivere som støtter Windows 7. Jeg vet ikke noe særlig om forskjell på hastigheter, og slikt, og vet ikke helt hva den slags har å si.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget er at du kanskje finn Vista-driver, dermed kan du bruke dei på pc'en med Windows 7

Uff... gikk opp for meg rett etter at jeg hadde trykket på "Post"-knappen. :blush:

Uansett, så tenker jeg at dette her kan da umulig være så vanskelig? Alt jeg vil ha, er jo en WIFI-mottaker med Windows 7-støtte, enkelt og greit. Er det mulig å kjøpe feil? Er det slik at enkelte WIFI-mottakere bare kan brukes til enkelte maskiner, eller noe slikt?

Endret av St1gar
Lenke til kommentar
Det bør nok gå heilt fint. Kan aldri tru at det i dag blir solgt slike som ikkje er støtta av Windows 7.

Den jeg bruker nå, som ikke støtter Windows 7, kjøpte jeg for minst en syv-åtte år siden, da ikke Windows 7 fantes, en gang. Så man skulle jo tro at de fleste WIFI-mottakere støtter det i disse dager, men man vet jo aldri. Jeg forstår det som at det kalles en "Dongle"?

Flere netbutikker pleier å ha en "windows 7 sertifisert" erklering i beskrivelsen av produktet. Se etter den hvis du vil være helt sikker.

Hmmm...

Endret av St1gar
Lenke til kommentar
Det bør nok gå heilt fint. Kan aldri tru at det i dag blir solgt slike som ikkje er støtta av Windows 7.

Den jeg bruker nå, som ikke støtter Windows 7, kjøpte jeg for minst en syv-åtte år siden, da ikke Windows 7 fantes, en gang. Så man skulle jo tro at de fleste WIFI-mottakere støtter det i disse dager, men man vet jo aldri. Jeg forstår det som at det kalles en "Dongle"?

Flere netbutikker pleier å ha en "windows 7 sertifisert" erklering i beskrivelsen av produktet. Se etter den hvis du vil være helt sikker.

Hmmm...

Hmm var temmelig kryptisk. Var det "takk for informasjonen" eller var det " am so confus plz halp" ?

Denne er billig og får gode anmeldelser.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336044

Lenke til kommentar
Hmm var temmelig kryptisk. Var det "takk for informasjonen" eller var det " am so confus plz halp" ?

Det var "ZOMG I AM TEH CONFUSED LOL", men takk for hjelpen." :)

http://www.komplett....aspx?sku=336044

Jeg ser den er USB? Den bruker altså ikke ledning slik som den jeg bruker nå, så jeg bare plugger den rett inn i maskinen?

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Det var "ZOMG I AM TEH CONFUSED LOL", men takk for hjelpen." :)

http://www.komplett....aspx?sku=336044

Jeg ser den er USB? Den bruker altså ikke ledning slik som den jeg bruker nå, så jeg bare plugger den rett inn i maskinen?

Jupp. Det er mulig det følger med en ledning, men den må du ikke bruke hvis du ikke vil. Bareå plugge den rett inn i maskinen etter å ha innstallert windows 7.

Lenke til kommentar
Jupp. Det er mulig det følger med en ledning, men den må du ikke bruke hvis du ikke vil. Bareå plugge den rett inn i maskinen etter å ha innstallert windows 7.

Hvordan blir det med tanke på dekning og slikt, da? WIFI-mottakeren jeg bruker nå er nødt til å ligge utenfor PC-rommet, fordi veggene ikke slipper signalene gjennom. Vil ikke det kunne gjøre ting vanskelig med en USB-løsning?

Lenke til kommentar
Skaff deg en USB skjøteledning så kan du flytte den inntil 5m unna.

Kan den ta skjøteledning, da? Har du valget om å ikke bruke USB-funksjonen? Fordi da ville det i så fall kanskje være mulig for meg å bare gjenbruke den gamle ledningen som går ut fra den nåværende Dongle'n jeg skal bytte ut?

Forøvrig finnes det ethernetkonverter som du kan sette der du ønsker. Da kan du ha 100m nett nettverkskabel om du ønsker.

http://prisguide.har...AE-AG300N-EU&n=

Jeg har vært borti tanken om rett og slett å gå over til kabel, men da vil visstnok ikke verken husets laptop eller Xbox Live-tilkobling kunne brukes samtidig, og det er jo en vesentlig ulempe.

Lenke til kommentar

Du kan få akkurat den løsningen du ønsker.

Hvis du forklarer litt, så kan vi skissere hva du behøver.

Den konverteren jeg linket til vil kunne koble seg trådløst til routermodem over.

Den har også 2 kabelutganger du kan koble til X-box mm.

Det er ikke noe problem å bruke X-box og laptop på en gang, for du får helt sikkert adresser fra et routermodem oppe til alle enhetene.

Når det gjelder skjøteledning og USB-dongle, så finnes det skjøteledning som passer mellom dongle og PC. Denne er max 5m og det er vanlig USB(2.0)-standard som følges. http://www.multicom.no/SANDBERG-EXTENSION-USB-20-AA-5M-BLACK-NS/cat-p/c36142/p352984

Lenke til kommentar
Du kan få akkurat den løsningen du ønsker.

Hvis du forklarer litt, så kan vi skissere hva du behøver.

Okay, takk. Skal prøve.

Den konverteren jeg linket til vil kunne koble seg trådløst til routermodem over.

Den har også 2 kabelutganger du kan koble til X-box mm.

'Kay, bare så det ikke er noe forvirring - "Trådløs" betyr at den faktisk ikke bruker noen form for ledning, ikke sant? Men likevel har den altså utganger for kabel, slik at man kan bruke det hvis man vil. Pluss at den da kan kobles til andre ting som skal ha internett, ikke sant?

Det er ikke noe problem å bruke X-box og laptop på en gang, for du får helt sikkert adresser fra et routermodem oppe til alle enhetene.

...Via nevnte kabeluttak?

Når det gjelder skjøteledning og USB-dongle, så finnes det skjøteledning som passer mellom dongle og PC. Denne er max 5m og det er vanlig USB(2.0)-standard som følges. http://www.multicom..../c36142/p352984

Takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okay, raskt spørsmål. Jeg ringte en datautstyrsbutikk og spurte om de solgte WIFI-mottakere, og mennesket jeg snakket med mente at hva slags WIFI-mottaker jeg trengte kom an på internetthastigheten på PC'n, og på modemet/ruteren mottakeren skulle koples til. Eller noe sånt.

Så jeg lurer bare på hvordan jeg kan finne ut dette? Er det et eller annet jeg kan gå inn på for å sjekke?

Lenke til kommentar

Du bør være forsiktig med å spørre om slikt i databutikker. De selgerne har ulik kompetanse, for å si det pent.

Når du bruker begreper som WiFi mottaker i tillegg, så blir det hele litt uklart.

Svarene på spørsmålene du stilte over om trådløst og ledning, er at den forbindes trådløst til nettverket ditt og deler den ut på kabel til x-box og PC via nevnte uttak. Når det gjelder hastighet, så er det best å bruke 11n (raskt trådløsnett).

Jeg kan anbefale deg å se på homeplug. Dette er nettverk via strømnettet. Du plugger en slik inn ved routeren og en ved X-box.

For å få flere uttak, så kan du bruke en enkel switch og plugge i homeplug/PC/X-box..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...