Gå til innhold

Trenger en ekstern WIFI-mottaker som støtter Windows 7.

St1gar

Anbefalte innlegg

Et forbehold til er at begge må være på samme fase. Dvs at om man har trefase, så er det ikke vilkårlig hvilken fase man bruker.

Men før det kommer flere spørsmål laugh.gif så er det ikke noe å bekymre seg for i en normal leilighet.

Ofte så er det slik at man fordeler lasten på de tre fasene ved å la forskjellige leiligheter få hver sin fase.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et forbehold til er at begge må være på samme fase. Dvs at om man har trefase, så er det ikke vilkårlig hvilken fase man bruker.

Åh, Herregud. Fase? Trefase? :wallbash:

Men før det kommer flere spørsmål så er det ikke noe å bekymre seg for i en normal leilighet.

Jeg vet ikke helt hvordan man definerer en "normal leilighet", men vi bor i en gammel villa.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Google var selvfølgelig det første jeg sjekket! Hadde jeg blitt det dugg klokere hadde jeg selvfølgelig ikke kommet hit. Og det at denne tråden har vart i en måned burde jo også si litt om hvor forvirrende og komplisert dette er.

Slo opp på Wikipedia også - regnet med at "Three-phase" var den direkte engelske oversettelsen - fant informasjon skrevet med allverdens rare formler på elektrikerspråk som sa meg veldig lite, og ihvertfall ikke gav meg noe hint om hvordan jeg kunne finne ut hva slags system mitt hus har. Skal ikke være lett å få internett, tydeligvis.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Nei det står kanskje ikke så mye om trefase i hus, fordi man kan legge inn trefase, men det er ikke normen.

Som regel går det trefase inn til sikringsskapet og så bruker man en av de fasene til alle strømuttakene.

Hvertfall er normen at alle 10 og 16A-uttakene går på samme fase. Dermed kan du være rimelig trygg på at homeplug vil fungere i samme sikringsskap.

Lenke til kommentar

I eineboliger er det absolutt ikkje normen å ha alle 10- og 16-ampere-kursar på dei samme to fasar. Desse blir i dei aller fleste tilfelle fordelt utover alle tre fasar for å fordele lasta.

Derimot vil det nok likevel fungere om det er på f.eks L1-L2 og L1-L3, pga. at signalet finn vegen gjennom andre forbrukarar.

Lenke til kommentar

Først av alt kan du sjekke om inntakssikringa har 2,3 eller 4 sikringar/modular. Då har du kartlagt om du har 2 eller 3 fasar, evt. om du har 3-fasa TN-nett. Det vanligaste er dei to førstnevnte.

På kursfortegnelsen i skapet står det i ein del tilfelle kva for slags fasar kursen er fordelt på.

Om det ikkje står oppført der må du nesten ta av deksel inni skapet, men dette er absolutt ikkje anbefalt om du ikkje er elektrikar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...