Gå til innhold

Trenger en ekstern WIFI-mottaker som støtter Windows 7.

St1gar

Anbefalte innlegg

Du bør være forsiktig med å spørre om slikt i databutikker. De selgerne har ulik kompetanse, for å si det pent.

Når du bruker begreper som WiFi mottaker i tillegg, så blir det hele litt uklart.

Svarene på spørsmålene du stilte over om trådløst og ledning, er at den forbindes trådløst til nettverket ditt og deler den ut på kabel til x-box og PC via nevnte uttak. Når det gjelder hastighet, så er det best å bruke 11n (raskt trådløsnett).

Jeg kan anbefale deg å se på homeplug. Dette er nettverk via strømnettet. Du plugger en slik inn ved routeren og en ved X-box.

For å få flere uttak, så kan du bruke en enkel switch og plugge i homeplug/PC/X-box..

Takk for forklaringen. Bra greier. Det var en liten instruksjonsvideo på nettsiden som solgte den Homeplug'en, så jeg skjønner hva det dreier seg om. Også kan jeg bruke den "Switchen" til å få flere uttak til laptop og Xbox, altså...?

Uansett; mindre betryggende at man ikke skal kunne forvente at selgerne i en butikk man vurderer å kjøpe fra aner hva de snakker om. Hvem skal man liksom kunne spørre, da? Så internetthastigheten min har altså ikke noe å si for hva slags WIFI-brikke jeg eventuelt trenger, likevel?

Stress.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det går over strømnettet.

Altså pluggar du ein einheit der du har routeren og ein der du vil ha internett. Internettsignalet finn dermed vegen gjennom strømnettet uten at du må sette opp innstillingar sjøl.

Som sagt, så er problemet litt det at vi ikke får internettsignaler inn på det rommet hvor PC'n det er snakk om befinner seg. Så derfor vet jeg ikke helt hvorvidt enhetene vil kunne kommunisere med hverandre, trådløst.

Lenke til kommentar
Tror du får se på den homeplug-videoen igjen.

Har gjort det, men ble ikke så mye klokere. Tolker uansett det du sa som at du mener det vil virke uansett. Så da er jo alt vel og bra.

Hvis dette Homeplug-opplegget er så enkelt som det høres ut - plugg inn en greisings ved modemet/routeren(?), og en greisings ved PC'n og så er det ferdig - virker det jo nesten for godt til å være sant. Jeg er overhodet ikke vant til at PC-greier fungerer opplagt og intuitivt. Så jeg lurer på om man har noen personlige erfaringer med Homeplug? Anmeldelsene på nettsiden var stort sett positive, ja, men de varierte likevel ganske markant til tider...

Lenke til kommentar
Det er fordi det er avhengig av hvor mange sikringskurser etc de må passere. De bør plugges rett i vegguttaket og ikke via en grenkontakt.

Alt du må gjøre, er å plugge dem rett inn i veggen? Det høres da ikke så ille ut. Nesten for godt til å være sant.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Skaff deg en USB skjøteledning så kan du flytte den inntil 5m unna.

Forøvrig finnes det ethernetkonverter som du kan sette der du ønsker. Da kan du ha 100m nett nettverkskabel om du ønsker.

https://prisguiden.no/sok?pg-q=WLAE-AG300N-EU&n=

(Svarer her jeg, så slipper jeg å starte en ny tråd... Ser ut som om jeg lurer på noe lignende.)

Jeg bruker nå en USB-Dongle for trådløst nett, men den funker veldig dårlig. Hastigheten på det trådløse spretter opp og ned hvert sekund, og mottaket av signalet ligger på jevnt "svakt til middels". Jeg detter også ut med jevne mellomrom. Routeren står i tredje etasjen (D-Link Dir-615), og jeg sitter med den stasjonære i kjelleren. Har også en bærbar stående her, og den får inn signalet litt bedre enn den stasjonære. Spiller en del online-spill som Battlefield og World of Warcraft, og er derfor avhengig av minst mulig lagg.

Ser at det er linket til et interessant produkt som heter BUFFALO AirStation. Lurer da på å sette den en plass her i kjelleren hvor signalet fra routeren er fult (den stasjonære kan ikke stå der), for så å koble PCen til Buffaloen med en ethernet-kabel (har også en Xbox360 som jeg vil koble til med kabel). Noen som vet om det kan funke bra? Missforstår jeg helt hvordan Buffaloen skal brukes eller?

Tar gjerne imot tips om en eventuelt bedre løsning :-)

Endret av Ambassador
Lenke til kommentar

Sannsynligvis vil det fungere. En slik ethernet converter har bedre antenner enn en dongle.

Men som nevnt i tråden, er også homeplug et bra alternativ innen samme sikringskap. Homeplug kan også utvides med en trådløsrouter i kjelleren om du ønsker.

Homeplug kan man se på som en litt svak variant av nettverkskabel.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis vil det fungere. En slik ethernet converter har bedre antenner enn en dongle.

Men som nevnt i tråden, er også homeplug et bra alternativ innen samme sikringskap. Homeplug kan også utvides med en trådløsrouter i kjelleren om du ønsker.

Homeplug kan man se på som en litt svak variant av nettverkskabel.

Hei, og takk for svar... Jeg så også på Homeplug, men det går ikke pga. jeg har et eget sikringsskap her i kjelleren.

Bestiller meg en Buffalo ethernet converter så får jeg se hvordan det går =)

Lenke til kommentar
Hei, og takk for svar... Jeg så også på Homeplug, men det går ikke pga. jeg har et eget sikringsskap her i kjelleren.

Huset vårt har bare et sikringsskap, men det står også i kjelleren, hvilket er samme etasje som vi har PC'n i. Øøøh... gjør det noe...?

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Dette har eg også lurt på.

Kva i all verden er det som gjer at ein må halde seg innan samme sikringsskap? Så sant det ikkje er montert eit slags HF-filter ved inntakssikringen (som i alle fall ikkje er normalt å ha), ser eg ingen grunn til at det ikkje skal kunne fungere "gjennom" fleire sikringsskap. Derimot kan det nok bli ein smule begrensa kor godt signal ein vil få fram dersom det er langt mellom dei forskjellige skapa.

Lenke til kommentar
Forbruksmåleren demper signalene. Er usikker på om dette er et filter som skal begrense støy, eller om det er tilfeldig.

Så du kan ikke bruke NoPlug-greiene i samme etasje som det er en sikringsboks?

Jo, selvsagt kan du bruke den i samme etasje.

Det jeg sier, er at du vil få problemer om du skal bruke den mellom to hus eller leiligheter pga meterkretsene som demper signalet i tillegg til ekstra kabelvei.

Lenke til kommentar
Det jeg sier, er at du vil få problemer om du skal bruke den mellom to hus eller leiligheter pga meterkretsene som demper signalet i tillegg til ekstra kabelvei.

Så, så lenge huset bare har en enkelt sikringsboks, burde det ikke være noe problem?

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...