Gå til innhold

Studielån, hvor mye får man i månedet? Og hva trenger man for å leve?

sneipen92

Anbefalte innlegg

Heisann, sitter nå å søker litt rundt studielån osv osv.

Har planer om å studere i Danmark og ser at jeg vil få 89 000 kr i lån i året. Hvor mye av dette vil jeg få som fast innskudd i måneden. Vet at endel får man i begynnelsen av hvert semester (?), hvor mye er dette? Går alt dette med til bøker og skoleting?

Så hvor mye må jeg ha for å kunne leve: regner da månedskort, øl, mat og uforutsette utgifter inn her. Holder det med en 3-4000 kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, sitter nå å søker litt rundt studielån osv osv.

Har planer om å studere i Danmark og ser at jeg vil få 89 000 kr i lån i året. Hvor mye av dette vil jeg få som fast innskudd i måneden. Vet at endel får man i begynnelsen av hvert semester (?), hvor mye er dette? Går alt dette med til bøker og skoleting?

Så hvor mye må jeg ha for å kunne leve: regner da månedskort, øl, mat og uforutsette utgifter inn her. Holder det med en 3-4000 kr?

Husker ikke helt eksakte tall i hodet - men det er rundt 17900 (eller noe i den dur) i august og januar, ellers er det ca. 6600 hver måned (med unntak av juni og juli). For min del har mye av det gått med til bøker, ja - aller mest fordi jeg går et studie som krever en god del pensumbøker, og fordi jeg går et studie hvor det er en fordel med en god del ekstra bøker. Dessuten selger jeg aldri bøkene mine videre, men det er jo en mulighet til å få inn ekstra penger hvis man skulle ønske.

Jeg vet ikke hvor mye man må ha for å kunne leve, men det er ikke spesielt billig å bo og studere i Danmark. Mye går vel til leie, mellom 4000-5000 sikkert, hvis ikke mer. Hva du trenger for å leve er vel fryktelig individuelt. Jeg jobber ved siden av, og hadde aldri i verden klart å leve på studielånet. Men det går jo igjen på hvor høyt forbruk en har.

Månedskort koster fort 400, vet ikke hvor mye man bruker på mat - rundt 2000? Drikke er jeg alt etter hvor mye man velger å drikke, men kanskje 500 der - så i prinsippet bør det helt sikkert holde med 3000-4000 til slikt, hvis man ikke er for glad i shopping;).

Lenke til kommentar

Du får rundt 17000 i januar og august, og 6700 i måneden ellers. Selv brukte jeg bare rundt 2000 på bøker i år, siden jeg går på et studie som egentlig ikke krever så mye bøker. Semesteravgift kommer òg i tillegg, og mange må betale depositum på leilighet, så de pengene forsvinner fort.

Selv betaler jeg rundt 4000 i måneden i leie og bruker 1500 på mat. Har ikke bil, kan gå til universitetet (eller sykle, bor rett ved).

Ellers jobber jeg litt utenom i ferier, og har spart opp en god del penger, så jeg klarer meg ganske bra.

Lenke til kommentar

Vil du i det hele tatt leve, så bør du ha en jobb ved siden av.

1-2 ganger i uken. 4 timer skift elsn, så greier du deg fint!

Også greit å ha en jobb stående når sommerferien sniker seg innpå, da får du nemlig ikke

stipend e.l. Da må man svette blod for å få en inntekt. :)

Lenke til kommentar

Når man studerer i utlandet får man hele semestersummen utbetalt på en gang ved semestererts oppstart så må man fordele de pengene selv på antall mnd de skal vare :)

Summen jeg fikk i høst var 46200kr. Lønner seg også å prøve å spare noen av pengene fra høstsemesterert til vårsemesteret da det er lengre og utbetalingen er den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...