Laurbb Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Har nylig kommet over et lite dilemma som jeg ikke selv klarer løse. Saken har seg slik at jeg jobber en del samtidig som jeg studerer. Mesteparten av de pengene jeg tjener har jeg satt på en sparekonto, og det har seg slik at jeg nesten har like mye på denne sparekontoen som jeg faktisk har i studielån. Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt så mye på dette før nå i det siste, da mine foreldre foreslo at jeg skulle begynne å sette pengene i BSU. Dette hørtes jo ut som et godt forslag siden det visstnok er en million fordeler med å sette penger i en BSU-konto, men samtidig så begynte jeg å lure på hvorvidt det ikke hadde vært bedre og betalt tilbake studielånet samme dagen som jeg fullførte studiene? Jeg spurte i banken og de foreslo så klart å sette pengene i BSU, men dette var jo lite uforventet og jeg vet ikke helt om jeg kan kalle dem en upartisk rådgiver i dette tilfellet. Slik som det ser ut i hodet mitt må rentene og skattelettet jeg får ut av å sette pengene i BSU være høyere enn de totale rentene jeg kommer til å betale på studielånet etter endt studietid. Jeg klarer liksom ikke helt se for meg at jeg kommer til å få mer ut av å sette pengene der enn lånekassen skal ha tilbake for det lånet jeg tok ut for snart 2 år siden. Litt generell informasjon som kanskje hjelper: * Tok ikke ut lån før jeg begynte i tredjeklasse, og med en fem år lang utdanning betyr dette at jeg totalt får 3 år med studielån. * Har nå ett og et halvt år igjen av studiet, så det er snakk om ett og et halvt år med renter o.l jeg får ut av BSU * Det totale lånet blir vel på 150,000 eller noe slikt etter stipendet er trukket fra. Til dere som har litt peiling på økonomi, hva vil her lønne seg mest? Jeg skjønner at dette til en viss grad vil avhenge av hvor lang tid jeg bruker på å betale tilbake dette studielånet sett at jeg setter alle sparepengene i en BSU-konto, men akkurat hvor lang tid man vanligvis bruker på gjenbetaling av studielån har jeg virkelig ingen peiling på. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Du får markedets beste rente med BSU, du får 4000 i lomma av staten i spart skatt, og du kan spare opp til du er 34år, begynn nå! Studielån er det beste lånet som finnes, så det kan du heller spare og betale når avdragene kommer og heller bruke egenkapitalen på å skaffe deg en egen leilighet. Lenke til kommentar
Laurbb Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Okey, jeg sjekka litt rundt på BSU og det viser seg at maximum skattelette er på 4000 kroner og dette er om jeg fyrer 20.000 over på en BSU konto, kan jeg sette dette inn nå helt på tampen av året og likevel nyte 4000 kroner i skattelette for neste år? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Ja. edit: Men jo fortere jo bedre, du får tross alt bedre rente der enn på sparekontoen din. Endret 23. november 2010 av Blåbær Lenke til kommentar
Laurbb Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Takker for svar, da stikker jeg ned i banken i morgen, regna også litt på totale renter ved dette studielånet og det later til at det lønner seg å sette pengene over på bsu om jeg så bruker 14 år på å betale tilbake studielånet, så det lønner seg definitivt. Takker igjen for kjapt svar ^^ Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Har du litt penger på bok den første perioden etter utdanninga, så kan du jo nedbetale med større summer for å forsere den opprinnelige betalingsplanen. Mao. unngå for mange avdrag med renter med kortere nedbetalingstid. Det er også verdt et forsøk å søke om rentefritak på studielånet. Fin artikkel om et par og gunstig benyttelse av BSU (om du ser for deg et boligkjøp sammen med en kjæreste i framtida.) Lenke til kommentar
KS Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Dette er enkelt: Behold BSU, behold stuidelånet. Du må IKKE innfri studielånet med BSU. Det er nok noe av det dummeste som er mulig å gjøre rent øknomisk, nest etter å handle som en gal med kredittkort. Rente på BSU-sparing i landets største banker (DNB, Nordea, Postbanken) er på 4,2%. Det er også mulig å finne bedre tilbud enn dette. Renten på studielånet er i skrivende stund på 3,26%. Med en slik rentedifferanse burde man jo ha tatt opp studielån og satt inn på BSU... Studielånet har i tillegg til lav rente, mange ulike sosiale ordninger knyttet til nedbetalingen, noe som gjør at dette er det siste lånet du vil kvitte deg med. Anta at du om noen skal kjøpe en liten leilighet. Da vil du kanskje trenge å legge ut en mill. Alt a) Hvis du har 150' i egenkapital i form av BSU og 150' i av studielån, vil du trenge 850' i lån fra banken. Samlet blir gjelden din på en mill. Alt b) Du har innfridd studielånet med egenkapitalen som ellers ville ha stått på BSU. Du er med andre ord gjeldfri, men har ikke egenkapital. Du vil nå trenge et lån fra banken på 1 mill, og gjelden din etterpå vil fortsatt være på en mill. Forskjellen mellom de to alternativene er at du i alt b, trenger en høyere grad av finansiering fra banken, noe banker er motvillige til å gjøre, og sammensetningen av gjelden din er mindre gunstig siden du nå ikke har lånekasse-lånet som ordinært har lavere rente enn de fleste boliglån. Og det til tross for at studielånet ikke krever sikkerhet i boligen. 1 Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Beklager at jeg låner tråden litt, men si man ikke har behov for studielån under studietiden sin og har planer om å kjøpe seg bolig etter endt studietid. Vil det ikke da lønne seg å få fullt studielån og bruke det som egenkapital ovenfor en bolig på toppen av det du kanskje har spart opp ved siden av. Uten at jeg har regnet noe på det eller kan noe særskilt om økonomi så virker det for meg som en meget gunstig måte å få finansiert store deler, om ikke hele summen som man må ut med for en en bolig, eller? Likeså, om man allerede har boliglån, ta opp studielån og betal ned på boliglånet ditt med nevnte studielån? Dette tar jo utgangspunkt i at man ikke har behov for studielån, men likevel får det innvilget. Endret 29. november 2010 av trollhatt Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Trollhatt: du har helt rett, det lønner seg å ta opp fullt studielån og bruke pengene som egenkapital når man kjøper bolig. Med litt egenkapital osv så kan man vha studielånet kanskje komme seg under 75%/70%/60% grensen de forskjellige bankene har for å få billige lån. 1 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Ikke glem renteinntektene du får fra stipend/lånet. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Da hadde jeg for en gangs skyld riktig antakelse i hodet Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hadde de samme dumme tanker i hodet en gang. Staten subsidierer renteutgifter, så ingen grunn til å prioritere nedbetaling av studielån i det hele tatt. Lås rente og lev livet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå