Laurbb Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Har nylig kommet over et lite dilemma som jeg ikke selv klarer løse. Saken har seg slik at jeg jobber en del samtidig som jeg studerer. Mesteparten av de pengene jeg tjener har jeg satt på en sparekonto, og det har seg slik at jeg nesten har like mye på denne sparekontoen som jeg faktisk har i studielån. Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt så mye på dette før nå i det siste, da mine foreldre foreslo at jeg skulle begynne å sette pengene i BSU. Dette hørtes jo ut som et godt forslag siden det visstnok er en million fordeler med å sette penger i en BSU-konto, men samtidig så begynte jeg å lure på hvorvidt det ikke hadde vært bedre og betalt tilbake studielånet samme dagen som jeg fullførte studiene? Jeg spurte i banken og de foreslo så klart å sette pengene i BSU, men dette var jo lite uforventet og jeg vet ikke helt om jeg kan kalle dem en upartisk rådgiver i dette tilfellet. Slik som det ser ut i hodet mitt må rentene og skattelettet jeg får ut av å sette pengene i BSU være høyere enn de totale rentene jeg kommer til å betale på studielånet etter endt studietid. Jeg klarer liksom ikke helt se for meg at jeg kommer til å få mer ut av å sette pengene der enn lånekassen skal ha tilbake for det lånet jeg tok ut for snart 2 år siden. Litt generell informasjon som kanskje hjelper: * Tok ikke ut lån før jeg begynte i tredjeklasse, og med en fem år lang utdanning betyr dette at jeg totalt får 3 år med studielån. * Har nå ett og et halvt år igjen av studiet, så det er snakk om ett og et halvt år med renter o.l jeg får ut av BSU * Det totale lånet blir vel på 150,000 eller noe slikt etter stipendet er trukket fra. Til dere som har litt peiling på økonomi, hva vil her lønne seg mest? Jeg skjønner at dette til en viss grad vil avhenge av hvor lang tid jeg bruker på å betale tilbake dette studielånet sett at jeg setter alle sparepengene i en BSU-konto, men akkurat hvor lang tid man vanligvis bruker på gjenbetaling av