Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Periodisk risting i bilen. Drivknute?


Anbefalte innlegg

Har en Skoda Octavia som fortiden driver å rister godt gjennom hele bilen. Jeg lurer på om det kanskje er drivknuten som er gåen?

Jeg kan fremprovosere litt "knekklyd" ved normal svinging i lav hastighet. Får også en grusom metall mot metall lyd ved stor fart inn i rundkjøringer med brutal svinging til venstre selvsagt... men klarer ikke å fremprovosere noen ulyder med fult rattutslag når jeg står stille og og begynner å kjøre. :hmm:

 

Ellers er symptomene på at bilen rister i 50+++ km/t, men dette kommer og går gjennom bilturen. Plutselig rister det gjennom hele bilen for så å avta litt for så å riste igjen . Har sjekket mansjettene men kan ikke finne noen sprekk i de....

 

Har forsåvidt skiftet hele forstillingen i løpet av 3 måneder nå:

 

-Tannstang

-Indre styrestag

-ytre styrestag

-Bærebroer, foringer og bærekuler

-Har også balansert felger, prøvd andre felger uten at det hjelper.

 

Og bilen har fungert helt fint uten risting fram til sist helg.

 

 

 

 

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også være kast/sprekk i eller utslitt bremseskive (med utslitte bremsesko som prikken over i'en). Spesielt med tanke på at du hører metallisk lyd og opplever risting i bilen, en drivknute "knakker" mer når den er slitt. Det letteste er vel gjerne å få et verksted til å ta en uforpliktende sjekk av problemet, det koster dem ikke mye å låne vekk en mekaniker noen få minutter. Så fikser du det bare selv etterpå om du ikke vil bruke verksted til jobben ;) Er vel typisk VAG at forstillingen blir spist opp på få år, vi har ikke akkurat motorveistandard overalt i Norge, noe som dessverre gjør livet vanskelig for de med avansert forstilling.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Joda, er snø nå ja. Men problemet var også før snøen kom :)

 

Men har forsåvidt funnet ut at det trengs en 4-hjuls kontroll da det ser ut som verkstedet har gjort en slapp jobb etter ny tannsang og styrestagene er byttet. Mekanikeren klarte å krype ned på alle fire forann bilen for å fysisk se om hjulene var feilstilte laugh.gif

Leverer den til merkeverkstedet hvor det ikke går på øyemål, men på laser. håper det skal hjelpe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...