Staalkontroll Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Har en Skoda Octavia som fortiden driver å rister godt gjennom hele bilen. Jeg lurer på om det kanskje er drivknuten som er gåen? Jeg kan fremprovosere litt "knekklyd" ved normal svinging i lav hastighet. Får også en grusom metall mot metall lyd ved stor fart inn i rundkjøringer med brutal svinging til venstre selvsagt... men klarer ikke å fremprovosere noen ulyder med fult rattutslag når jeg står stille og og begynner å kjøre. Ellers er symptomene på at bilen rister i 50+++ km/t, men dette kommer og går gjennom bilturen. Plutselig rister det gjennom hele bilen for så å avta litt for så å riste igjen . Har sjekket mansjettene men kan ikke finne noen sprekk i de.... Har forsåvidt skiftet hele forstillingen i løpet av 3 måneder nå: -Tannstang -Indre styrestag -ytre styrestag -Bærebroer, foringer og bærekuler -Har også balansert felger, prøvd andre felger uten at det hjelper. Og bilen har fungert helt fint uten risting fram til sist helg. Noen tips? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Var akkurat slik du beskriver da jeg bytta ut min ytre drivknute! bortsett fra risting i høy fart. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Kan også være kast/sprekk i eller utslitt bremseskive (med utslitte bremsesko som prikken over i'en). Spesielt med tanke på at du hører metallisk lyd og opplever risting i bilen, en drivknute "knakker" mer når den er slitt. Det letteste er vel gjerne å få et verksted til å ta en uforpliktende sjekk av problemet, det koster dem ikke mye å låne vekk en mekaniker noen få minutter. Så fikser du det bare selv etterpå om du ikke vil bruke verksted til jobben Er vel typisk VAG at forstillingen blir spist opp på få år, vi har ikke akkurat motorveistandard overalt i Norge, noe som dessverre gjør livet vanskelig for de med avansert forstilling. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Er det snø der du bor? Sjekk inni felgene at ikke det ligger snø inni dem. Det skaper ubalanse og no helt forjævelig risting som forekommer når du får fart på bilen. Det pleier å kjennes ved 40-50 ++++ km/t. Håper det hjelper Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Joda, er snø nå ja. Men problemet var også før snøen kom Men har forsåvidt funnet ut at det trengs en 4-hjuls kontroll da det ser ut som verkstedet har gjort en slapp jobb etter ny tannsang og styrestagene er byttet. Mekanikeren klarte å krype ned på alle fire forann bilen for å fysisk se om hjulene var feilstilte Leverer den til merkeverkstedet hvor det ikke går på øyemål, men på laser. håper det skal hjelpe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå