Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Invitert på fest hva skall jeg svare

Gjest Gutt15

Anbefalte innlegg

Hei er vell en mindre sosial gutt på15 og har blitt invitert ut på fest.

Dette er første gangen og lurer litt på hva jeg skall svare.

Har også foreldre som er litt over gjenomsnittet strenge.

har blitt tilbyt å sove hos han som inviterte meg den helga

selvom festen er hos en kompis av han.

Hva skall jeg liksom svare. Ekke helt inne i disse fest greiene jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du svarer Ja eller Nei.

Vi kan ikke ta avgjøret for deg.

Men om du er redd for å ende opp utenfor pga du ikke er helt fest/drikke glad så kan du kan jo gå bare for å vise deg, så gå seinere.

En god ide er å komme litt seint sånn at folk er allerede litt beruset, så klarer ikke de å se at du ikke er....et triks jeg selv har benyttet for å ikke virke "ukul".

Lenke til kommentar

Største problemet er nå det viss jeg blir fersket for dette. Finnes det eventuelt triks for å ungå det. De fleste av de vennene jeg har mener jeg er litt paranoid. Ligger kansje noe bak dette.

Lenke til kommentar

Du sier du ikke er helt "inne i de fest greiene". Om du mener at du ikke er så keen på å feste, drar du ikke. Enkelt og greit. Om det er det at du ikke har festet særlig før og at du er nervøs for at du ikke helt vet hvordan det fungerer tror jeg du bare skal slappe av. Du bestemer over deg selv og kroppen din, og om du ikke vil drikke alkohol går det faktisk ann å feste uten å drikke også. Om du skulle føle noe press, stikker du bare av ;)

Ja, det er en mulighet for at purken kommer, men det er også fullt mulig at de ikke dukker opp. Syntes fortsatt at du ikke bør gå bak foreldrene dines rygg. Virker kanskje kjip og englebarn nå, men moren min ble opp i skyene glad da jeg spurte henne om lov til å drikke, istedet for å drikke bak ryggen hennes. Det ga meg en fordel, noe som er at jeg får drikke på fest så lenge jeg holder visse regler vi har dannet mellom oss. Du bør ha i bakhodet at foreldrene dine kan finne det ut, så tenk litt på konsekvensene det kan få og om denne festen er verdt det ;)

Syntes også at det å sove over hos kameraten etter festen kan være en god idé, om du drar ;)

Lykke til med valget! ;)

Lenke til kommentar

Som ungdom i en alder av 15 år, og i samme problemstilling som deg angående en fest jeg var usikker på om jeg ville på forrige uke, ønsker jeg å bidra med min erfaring.

Det er lett å bli både usikker og litt redd når det gjelder fester. I en alder av 15 år høres det både voksent, alvorlig og "litt for kult ut". Nå vet jeg lite om din sosiale omgangskrets, men tilgang på alkohol burde ikke være en stopper når det gjelder din deltagelse. Jeg har enkelte venner som nyter alkohol, jeg har venner som drikker for å bli full, og jeg har de som holder seg til brus av eget ønske. Føl deg ikke tvunget til å drikke, og vær ikke redd for at du kommer til å virke som en "taper" om du ikke driker. Tvert imot, jeg ser selv opp til de som sier nei takk, og de som klarer å holde seg i skinnet.

Føler du ikke for å debutere med alkohol på en slik fest, så dropper du det.

Å overnatte hos en kompis er en veldig god idé om du eventuelt skulle innta drikke, og er også veldig hyggelig. Om foreldrene dine fort blir skeptiske til ting, kan det være en god ide å sende en melding eller ha en kort samtale på telefon til enten mor eller far, og forklare at du har det bra og at festen f.eks er over. På den måten forstår de at du ikke er hos vennen din kun fordi du er kanonfull, da foreldre fort kan tro dette. Ved å gjøre noe slik kan du også få lov til "overnatting" flere ganger. En kort melding med et smilefjes gjør ofte jobben.

Vær ikke redd for at f.eks purken skal komme og at du ved dette skal få problemer. Så lenge folk holder seg i huset der festen avholdes, og ikke flyr rundt gatelangs med alkohol i hendene skal det gå veldig fint. Så lenge dere også begrenser lydnivået når klokken nærmer seg 24 skal dette gå greit. Regn med at det spilles mye høy musikk.

Jeg vil tipse om at en fest er en veldig god start for å utvide omgangskretsen. Selv om du kanskje ikke har veldig lyst, anbefaler jeg deg å dra. Du kommer garantert hjem med et smil og tanken " hvorfor var jeg så usikker". Jeg er det selv i den alderen, og gruer meg veldig før slike ting. Ender alltid opp både lykkelig og glad etter. På en fest møter du ofte andre hyggelige mennesker fra andre skoler/områder som du lett havner i prat med. Godt mulig at du kan bli invitert på en fest med disse menneskene ved en senere anledning

Om du har en god venn du skal dit med er alt mye lettere. Det er veldig greit å ha enkelte personer du er sikre på, og som du kjenner godt. Utover kvelden letter stemningen garantert, og det vil bli en mer avslappet stemning. I starten er det gjerne litt kjedelig og tamt, altså vanskelig å starte samtaler.

Dra på denne festen med selvtilitten på topp, og et godt tips er å komme 20-25 minutter etter at festen har "startet". Jeg bruke dette "trikset" selv på arrangemanger, og da slipper jeg å være en av de første, i tillegg til at folk er blitt varme i trøya.

Foreldrene dine vil garantert lure på om det var alkohol tilstede. Selv om de kanskje ikke spør om det, tenker de det. Et godt svar på et slikt spørsmål kan være : " ja , det var noe alkohol tilstede, men det var kun enkelte som drakk" eller " det var visstnok alkohol der, men jeg verken smakte eller drakk".

For mitt vedkommende dro jeg på denne festen jeg var usikker på, og endte opp som et lykketroll. Ikke bare møtte jeg en rekke hyggelige mennesker som jeg har blitt god venn med, men jeg fikk også kommet meg ut av huset og gjort noe annet. For en 15 åring skjer det ofte veldig lite, og min leveregel er å takke ja til de invitasjonene som kommer. Drar du på denne festen får du sikkert en invitasjon neste gang det er fest igjen, mens om du ikke drar kan denne muligheten bli borte. Da "gidder" de kanskje ikke å invitere deg. Blir denne festen helt fryktelig er det ikke verre enn å dra litt før og begrunne med en hvit løgn.

Lykke til, og fortell gjerne om du dro eller ikke, og evt din opplevelse på denne festen! :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...