Gå til innhold

Nad T747 hjemmekinoforsterker?

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt tips og råd ang kjøp av forsterker! Vet ikke om jeg postet riktig denne gangen..

Pr i dag har jeg en yamaha fra elkjøp (2500kr) 5x100w og cerwin vega VE12F og jeg synes ikke at den forsterkeren spiller nok bass til høyttalerne. Den er for liten?

Vurderer og kjøpe en fra hifiklubben http://www.hifiklubb...grafit.htm#test

Kan denne drive cerwin vega VE12F bra? Kan den feks drive disse

http://www.hifiklubb...e_kirsebaer.htm

http://www.hifiklubb...lys-valnott.htm (denne kommer opp som anbefalt produkt når man er inne på nad t747 men er det tilfeldig hvem produkt som blir anbefalt?

Har søkt opp nad t747 på nettet og der står det noensteder at den yter 7x60w? Hifiklubben oppgir jo 7x120w

Blir først brukt til steroforsterker, hva yter den hvis jeg brukr nad som stereoforsterker til og begynne med?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En nad t747 vil nok drive høyttalerne dine mye bedre enn en Yamaha reciever til 2500kr. Men! en stereoforsterker til samme pris som t747 vil yte vesentlig bedre en dette igjen. Noen grunn til at du skal ha reciever?

Når det gjelder watt så vil ikke produsentene bli enige om en standard måte å måle dette på. Det kan derfor være litt vanskelig å sammenlikne.

Linkene dine fungerte ikke for meg så litt vanskelig å gi et fyldigere svar.

Lenke til kommentar

Yamaha og CV kan nok bli litt spisst i toppen regner jeg med. Yamaha lager knallsaker, men som med det meste annet må det matches med riktige høyttalere.

T747 er nok i en annen liga hva gjelder strømstyrke bak de moderate wattene som NAD oppgir. Du får jo også en NAD C356 for en litt mindre penge om du ikke trenger digitale innganger.

Lenke til kommentar

Det var bra svar :)

Ja den er nok en del kraftigere og jeg skjønner meg ikke helt på watt og når alle oppgir forskjellig.

Grunnen til jeg ville ha reciver er at jeg kobler den til tven via hdmi, det samme med pc og playstation 3. Eller så har jeg kansje planer om center og bakhøyttalere men det blir aldri prioritert da jeg synes stereo er bra.

Når jeg bruker nad som stereo, vil den da gi fra seg watten fra dem 5 kanalene som ikke er i bruk slik at dem stereo utgangene blir sterkere?

Jeg linket til dahli concept 6 og ikon 6 tror jeg det var.

Endret av ray87
Lenke til kommentar

Når jeg bruker nad som stereo, vil den da gi fra seg watten fra dem 5 kanalene som ikke er i bruk slik at dem stereo utgangene blir sterkere?

Jeg linket til dahli concept 6 og ikon 6 tror jeg det var.

På en måte, selv om det ofte er omvendt. De klarer ikke levere oppgitt effekt med mange kanaler i drift.

Ikon/concept 6 er forresten lettere å drive enn dine Cerwin vega så de passer ypeprlig med en t747.

Lenke til kommentar

NAD måler faktisk sine recievere med alle kanaler i drift, det samme gjør vel Cambridge og Harman/Kardon. Det vil være en sannhet for ganske mange andre produsenter. Det er bare å se på hvordan effekten er målt. Står det ikke at alle kanaler er målt så er det gjerne tøysewatt..

En grei indikasjon er å ta antall watt en reciever trekker fra strømnettet, så dele dette på to (pga effektiviteten for klasse A/B forsterkere) og så dele antallet watt igjen på antall kanaler.

Ergo - 1400w totalt blir ca 100w per kanal.

Det som derimot vil skje er at strømforsyningen ikke vil bli belastet like hardt med to kanaler i drift i motsetning til når alle er i drift, slik at lyden i utgangspunktet skal bli mer uanstrengt.

Edit:

Det er STOR forskjell på concept 6 og ikon 6.. Virkelig stor.. Ikon 6 er en skikkelig hi-fi høyttaler, concept 6 når ikke helt opp, men koster heller ikke så mye. Hva med Lektor 6 som en mellomting?

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Støtter Lektor 6, likte den faktiskt bedre enn Ikon 6 (mk1). det sies dog at mk2 har blitt bedre.

Som Tore sier så er det endel produssenter som oppgir mer reele watt eller reele måter å måle den på. Ser for første gang at Nad tuller litt de også. De oppgir:

Utgangseffekt 8 ohm : 7 x 120 watt FTC, 2 kanaler, 8 ohm, 1 kHz)

Altså ved 1khz og kun 2 kanaler i drift. Leter man lenger ned på siden finner man dog u tat den leverer dette i stereo:

2 x 110 watt i 8 ohm (kont. effekt stereo, 20-20.000 Hz, 0,08% THD)

Det er rimelig bra.

Lenke til kommentar

# Utgangseffekt 4 ohm : 7 x 60 watt i 4 ohm kont. effekt, alle kanaler samtidigt, 20-20.000 Hz, 0,08 THD)

Dessverre tror jeg NAD sliter med å selge recievere fordi folk ser på watt og tror det betyr noe..

De kaller vel denne en 60watter, men siden Onkyo og resten av gjengen røyker sokkene sine før de måler så er det vanskelig å sammeligne reelle tall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...