Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mat og helse

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med disse

ML nr.5

Jeg vet hva gjær er og kan forklare den kjemiske prosessen som skjer når vi baker en deig med gjær.

ML nr.7

Jeg kan forklare hva for- og etterheving er.

ML/MF nr.8

Jeg vet hva sammalt mel er og hvilke næringsstoffer det er i grovt mel. Bruk:

Tegn hvordan et hvetekorn ser ut og skriv på hvilke deler det inneholder og hvilke næringsstoffer som finnes.

ML/MF nr.9

Jeg vet hvordan vi kan gjøre en rett sunnere (velge sunnere alternativer).

ML nr.10

Jeg kan forklare hva en deigvæske er.

ML/MF nr.11

Finn ut hvor mye vitamin C det er i 100g appelsin, eple, gulrot, potet og kålrot og

guava.

Sammenlign dataene du fant, vurder og begrunn!

ML/MF nr.12

Forklar brødskalaen.

Hvilke nytte har vi av denne merkingen av brødprodukter?

ML nr.13

Jeg kan gi en helhetsvurdering og begrunne hvorfor grovt mel er sunt. Hvilke næringsstoffer?

Hvorfor er grovt mel sunt?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt dette er da mulig og finne om du bare leser litt eller søker litt rundt på nettet. Men jeg hjelper til etter beste evne.

Jeg vet hva gjær er og kan forklare den kjemiske prosessen som skjer når vi baker en deig med gjær.

Gjær er en sopp. En levende sopp som trenger mat, vann og oksygen og i en deig tar gjæren opp stivelsen fra mælet, vann fra væsken i deigen og oksygen når deigen knas. Gjæren puster også ut karbondioksid som gjør at den hever.

Kan ikke hjelpe deg her dessverre.

Jeg vet hva sammalt mel er og hvilke næringsstoffer det er i grovt mel.

Sammalt mel er hvor man maler hele kornet.

Karbohydrater (stivelse, kostfiber), proteiner og en liten del fett. Samt Vitamin B og E i grovt mel.

Jeg vet hvordan vi kan gjøre en rett sunnere.

Selvforklarende.

Masse proteiner, grønt, umettet fett. Selvfølgelig karbohydrater og, men ikke i en stor grad.

Deigvæske er den væsken man tilsetter deigen med. Vann, sur, søt eller skummelt melk, yoghurt.

Finn ut hvor mye vitamin C det er i 100g appelsin, eple, gulrot, potet og kålrot og

guava.

Dette står garantert i boken din. Jeg husker ikke slike tall i hodet.

Forklar brødskalaen.

Brødskalaen skiller mellom fint, halvgrovt, grovt og ekstra grovt brød. Resten er drøfting.

Jeg kan gi en helhetsvurdering og begrunne hvorfor grovt mel er sunt. Hvilke næringsstoffer?

Karbohydrater, proteiner, fett og vitamin B og E er essensielle for kroppen.

Vitamin B er viktig på den måte at den omdanner mat til energi.

Vitamin E blir viktigere jo eldre du er grunnet at vitamin E beskytter cellene ved nedbrytende og skadelige stoffer.

Lenke til kommentar

Alt dette er da mulig og finne om du bare leser litt eller søker litt rundt på nettet. Men jeg hjelper til etter beste evne.

Gjær er en sopp. En levende sopp som trenger mat, vann og oksygen og i en deig tar gjæren opp stivelsen fra mælet, vann fra væsken i deigen og oksygen når deigen knas. Gjæren puster også ut karbondioksid som gjør at den hever.

Kan ikke hjelpe deg her dessverre.

Jeg vet hva sammalt mel er og hvilke næringsstoffer det er i grovt mel.

Sammalt mel er hvor man maler hele kornet.

Karbohydrater (stivelse, kostfiber), proteiner og en liten del fett. Samt Vitamin B og E i grovt mel.

Jeg vet hvordan vi kan gjøre en rett sunnere.

Selvforklarende.

Masse proteiner, grønt, umettet fett. Selvfølgelig karbohydrater og, men ikke i en stor grad.

Deigvæske er den væsken man tilsetter deigen med. Vann, sur, søt eller skummelt melk, yoghurt.

guava.

Dette står garantert i boken din. Jeg husker ikke slike tall i hodet.

Forklar brødskalaen.

Brødskalaen skiller mellom fint, halvgrovt, grovt og ekstra grovt brød. Resten er drøfting.

Karbohydrater, proteiner, fett og vitamin B og E er essensielle for kroppen.

Vitamin B er viktig på den måte at den omdanner mat til energi.

Vitamin E blir viktigere jo eldre du er grunnet at vitamin E beskytter cellene ved nedbrytende og skadelige stoffer.

Tusen hjertelig takk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...